Nem lesz nyár az idén?

Nagy pofont kaptak a klimatológusok egy szimpla izlandi tűzhányótól. Kiderült, hogy egy vulkánkitörés az egyik percről a másikra módosíthatja a Föld légkörét, befolyásolhatja akár a világ gazdaságát is.

Zöld FöldA. Fodor György2010. 04. 18. vasárnap2010. 04. 18.
Nem lesz nyár az idén?

Az Izland déli részén lévő vulkán robbanásszerűen küldte fel a légkörbe a füstfelhőt és mindent, amit csak tartalmazott. Ha csak füstölögne, globális bajt nem okozna, de a robbanással a magas légkörbe sok veszélyes anyag került a levegőbe. Továbbá a vulkán „pulzál”: hol gyengébben, hol erősebben pumpálja a levegőbe a port, amely kvarcszemcsékből, ásványokból, mindenféle vulkáni anyagokból áll. Senkinek nincs fogalma arról, hogy a kitörések – a robbanások – meddig tartanak, az is lehet, hogy évekig. A meteorológia csak néhány nappal előre tudja jelezni, milyen lesz a széljárás.

A vulkánkitörés miatt a nemzetközi légitársaságok naponta 200 millió dollár veszteséget könyvelhetnek el. Hosszú a listája azoknak az európai államoknak, amelyek lezárták légterüket a légi forgalom előtt. De nem csak Európa állt le: a kontinens nem tudja fogadni a Föld más részeiről érkező gépeket sem. Így az izlandi hamufelhő egy csapásra leállította a nemzetközi légi közlekedést – a 2001. szeptemberi 11-ei terroristatámadások sem okoztak ekkor a zűrzavart. Csupán némelyek nyertek a dolgon: szállodák, szendvicsgyártó cégek, hordozható ágyak kiadói (ezeken alszanak a repülőtereken rekedt utasok). A probléma az, hogy a következő időszakban minként továbbítsák a megrekedt utasok tömegét a célállomásokra – ez még hetekig eltarthat.

Miközben a világ természetesnek tartja a gyors és megbízható légi szállítást, most még a nemzetközi politika és „bedugult”. Politikusok, állam- és kormányfők kényszerültek mozdulatlanságra bel- és külföldön. Finnországban a légtér lezárása előtt kiderült, hogy harci repülőgépek hajtóművei is károsodtak, mert „találkoztak” a vulkáni porral, amely eltömi a hajtóműveket, felszántja szélvédők üvegét. A lezuhanást kockáztatja, aki belerepül a hamufelhőbe. Európában naponta 28 ezer légi járat szállt fel – ennek kétharmada most elmaradt.

Már az a lehetőség is felmerült, hogy az izlandi füstfelhő miatt elmarad az idei nyár. Figyelemre méltó, hogy a globális klíma alakulásába eddig nem kalkulálták be a vulkanikus tevékenységet. Át kell nézni a korábbi számításokat, s azt is, hogy az izlandi vulkán mennyi mérget juttatott a légkörbe.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek