Üzemanyag egy százasért?

Egyre-másra látnak napvilágot a hírek a hagyományos üzemanyagot felváltó lehetőségekről. Zalaegerszegen például szennyvíziszappal hajtanák az autókat.

Zöld FöldHardi Péter2010. 10. 04. hétfő2010. 10. 04.

Kép: Marie-Theres Thiell, az Elmű-Émász igazgatóságának elnöke és Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára átadják Budapest első nyilvános elektromos töltőoszlopát az Elmű-Émász székháza előtt. 2010.09.22. fotó: Németh András Péter, Fotó: Photographer: Andras Peter Nemet

Üzemanyag egy százasért?
Marie-Theres Thiell, az Elmű-Émász igazgatóságának elnöke és Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára átadják Budapest első nyilvános elektromos töltőoszlopát az Elmű-Émász székháza előtt. 2010.09.22. fotó: Németh András Péter
Fotó: Photographer: Andras Peter Nemet

A város szennyvíztisztítójában keletkező iszapot rothasztótoronyba vezetik, hogy az ott keletkező biogázt megfelelő eljárást követően az átalakított járművekbe tankolhassák. A tisztító létrehozása 150 millió forintba került, a töltőállomás – amelyet a napokban adtak át – 20 millióba. A biogáz literének önköltségi ára pedig 90-100 forint.

Elsőként szennyvíztisztító egyik átalakított autójának üzemanyagtartályát töltötték meg a gázzal, de tervezik, hogy a cég teljes, körülbelül száz járműből álló flottáját is saját gyártású üzemanyaggal hajtják majd. Később pedig a városi tömegközlekedést szolgáló autóbuszok is gázmeghajtásúak lesznek. Az ökovárosi címre pályázó zalai megyeszékhelyen tervezik, hogy a biogázzal fűteni is fognak, sőt elektromos áramot is állítanak elő belőle.

Ugyancsak a kőolajból származó üzemanyag felváltását szolgálják az elektromos autók. A tankolásukat elősegítő állomást mutattak be az elmúlt héten Székesfehérváron. Az elképzelés azonban egyelőre több sebből vérzik. Hogyne, hiszen egy tankolás csekély 6-8 óráig tart, de az úgynevezett gyorstankolás is több mint kétórás művelet. Egy feltöltés pedig 110-120 kilométer megtételére elegendő.

Az elképzelés tehát fejlesztésre szorul. Amúgy megéri vele bíbelődni, ugyanis 12 ezer kilométernyi elektromos autóút megtételével 1,8 tonna szén-dioxidtól kíméljük meg a légkört. A TZ. Elma Zrt. szakemberei – akik a Fehérváron átadott kutat is kifejlesztették – mindenesetre nem adják fel. Terveik szerint az ország minden városában legalább tíz ilyen kutat terveznek. Bejelentésük mindenesetre óvatosságra int a tekintetben, hogy mennyire szabad komolyan venni őket. Lakóvárosomban, Pomázon egy ilyen kút például bőven kiszolgálná az igényeket. Legalábbis egyelőre bizonyosan...

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek