Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Óránkénti száz kilométeres sebesség. Nem nagy ügy, ha az ember autóba ül. De ha kerékpárra? Nem lehetetlen, csak éppen még senki sem érte el. Viszont az ürömi székhelyű M55 Bike cég már ostromolja e határt. Bizonyítani akarják: elektromos meghajtású kerékpárok gyártásában a világon ők a legjobbak.
A nyeregbe Szőnyi Ferenc, húszszoros triatlonbajnok pattan. A körülmények ugyan nem ideálisak a Vas megyében található Pannónia Ringen: ilyenkor, november második felében már errefelé is hűvös szelek fújnak. A barátai által csak Racemachine-nek (Versenygépnek) becézett bajnok mégis megpróbálja a lehetetlent – és el is jut 76,1 kilométeres sebességig. Semmi gond, majd legközelebb – valószínűleg valahol Dél-Olaszországban.
Az újabb kísérletig mi egy szélcsendesebb helyre vonulunk vissza, egyenesen a cég ürömi székhelyének alagsorába. Itt Antal Dániel kereskedelmi igazgató kalauzolásával közelebbről, akár szétszedett állapotban is megcsodálhatjuk a különös járművet.
– A világon összesen négy helyen gyártanak hasonló kerékpárt – válaszolja érdeklődésemre az igazgató. – Árban felettünk vannak, minőségben alattunk. A százas csúcs ostromával azt szeretnénk bizonyítani, hogy mi vagyunk a legjobbak.
– Az ár mit jelent?
– Olyan 32 ezer eurót.
Vagyis körülbelül 9 millió forintot, hökkenek meg. Kilencmillió egy kerékpárért? Ennek aranyból kell lennie. Nem tévedek: ugyan nem aranyból van, de a világon fellelhető lehető legjobb alkatrészekből – és vannak magyar beszállítói is a cégnek. Már maga a váz is különleges: egy 200 kilós alumíniumtömbből esztergálják ki azt az öt-hat kilós részt, ami végül a gépbe kerül. A beépített elektromotorja 2000 wattot teljesít, ezt az európai közlekedési előírásoknak megfelelően 250 wattra le kell „butítani”.
Azt gondolnánk, hogy a gazdája beindítja a motort, és már gurul is – sietek leírni, hogy ez koránt sincs így. Ha ugyanis nem tekerjük lábbal a pedált, a motor is leáll. Ha viszont hajtjuk, az erőgép rásegít, nem is keveset… A motor mellett van az akkumulátor – természetesen ez is a lehető legkorszerűbb, lítiumos. Az elektromosság tárolásának tudománya óriási léptekkel halad előre, egy feltöltéssel akár 150 kilométer is megtehető. A kerékpár lelke pedig – mert az is van neki – az a mini komputer, amely által vezérelhető a működése.
– Hat éve fejlesztjük, két éve gyártjuk – avat a további részletekbe az igazgató.
Kinek jutott eszébe kerékpár gyártása? A know-how, vagyis a gyártás mikéntjének a tulajdonosa Szőllősi Richárd. Egy-két évtizede még maga is versenyszerűen hegyikerékpározott – majd a pénzét építőiparba fektette. Néhány éve azonban váltott, a legjobb konstruktőrökkel vette magát körül, és luxuskerékpár-gyártásra adta a fejét.
A szerkentyű lopás elleni védelméről érdeklődöm még. Ha a vásárló kéri, természetesen megoldható, ám ez nem jellemző. A kerékpárt a tulajdonosai ugyanis általában nem a munkába járáshoz használják: többen egyszerűen beteszik a lakásukba, lehetőleg fő helyre – és gyönyörködnek benne. A tulajdonosok egyébként a világ minden sarkában megtalálhatóak, a cég most éppen egy makaói kiállításra készül.
Aki mindezek után kedvet érez a vásárlásához, jól teszi, ha siet a megrendeléssel, ugyanis összesen 275 darabot szándékoznak gyártani belőle.
– És eddig mennyit adtak el? – érdeklődöm.
– Összesen 48 talált gazdára. Ebből egy vásárlónk magyarországi – előzi meg Antal Dániel a kérdésemet.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu