
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Mostanság repüli át kelet–nyugat irányban az észak-amerikai kontinenst a világ első olyan repülője, amelyik nem bocsát ki káros anyagot. A Solar Impulse nevű, HB-SIA lajstromjelű repülőgépet ugyanis napenergia hajtja.
Nyilván kísérleti gépről van szó, mely nemigen dicsekedhet olyan paraméterekkel, mint a kerozint égető Boeingek vagy Airbusok. Jóval könnyedebb a „valódi” repülőknél: a szénszálas műanyagból készült géptest nem egészen 1800 kilogrammot nyom, ami nagyjából annyi, mint a négy utassal megpakolt Opel Astra súlya. Szárnyainak a fesztávolsága 62 méter, s e szárnyakon kapott helyet az a 200 négyzetméternyi napelempanel, mely a napfényt elektromos árammá alakítja. Ennek az áramnak egy része hajtja meg a négy darab, egyenként 10 lóerős (tehát egy robogóénál is gyengébb) motort. Az áram többi része pedig elspájzolódik az akkumulátorokban, amit éjjel használ fel a tulajdonképpen fénymeghajtású repülő masina – korábban már bizonyította, hogy egy-egy zavartalanul fényes nappal után képes egész éjjel a levegőben maradni.
A Solar Impulse első ízben május 3-án szállt fel a kaliforniai San Franciscóból, majd 19 óra múlva landolt az Arizona állambeli Phoenixben. A földrészt átszelő, több mint 5000 kilométeres távolságot öt szakaszban fogja megtenni – mivel egyetlen embernek jut hely a pilótafülkében, s egyhuzamban csak annyit képes végigrepülni, ameddig a pilótája ébren tud maradni. Így is lesz majd 25 órás szakasz, de a francia pilóta, Bertrand Piccard határozottan állítja: kibírja. A köztes állomásokon – Phoenix, Dallas, St. Louis, Washington – 7-10 napot töltenek el, hogy a helyi közönség minél alaposabban megismerkedhessen a napelemes repülés titkaival. S eközben már készül az újabb, még hatékonyabb prototípus, a HB-SIB, amivel 2015-ben szándékoznak körülrepülni a Földet.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu