Környezetvédelemre nevelni a legkisebbeket

A megfigyelés és az utánzás útján elsajátított környezetkímélő és környezetvédő magatartás korán beépülhet a személyiségbe.

Zöld FöldVass Krisztián2021. 03. 04. csütörtök2021. 03. 04.

Kép: Hortobágy, 2008. október 3. Hortobágyi zöld óvodások darujátékot mutattak be a látogatóközpont és kézművesudvar oktatótermében. Harmincöt éve alakult meg az azóta a világörökség részévé választott Hortobágyi Nemzeti Park. MTI Fotó: Oláh Tibor, Fotó: Oláh Tibor

Környezetvédelemre nevelni a legkisebbeket
Hortobágy, 2008. október 3. Hortobágyi zöld óvodások darujátékot mutattak be a látogatóközpont és kézművesudvar oktatótermében. Harmincöt éve alakult meg az azóta a világörökség részévé választott Hortobágyi Nemzeti Park. MTI Fotó: Oláh Tibor
Fotó: Oláh Tibor

Az óvodai környezeti nevelés forrása a hazai zöld kezdeménykezőkészség. Felelősségtudatból fakad. Nem kampány, nem akció: magatartás és gondolkodásmód.

Attitűd, mely a Zöld Óvoda Programba ágyazva a Zöld Óvoda-pályázatra épül, a környezetügyért és az oktatásügyért felelős tárcák együttműködésével. Másfél évtizede magyar sajátosság, magyar érték és magyar hagyomány immár.

Ez pedig nagyban óvodapedagógusaink érdeme. Nélkülük nem lenne sikeres, cselekvő támogatásuk híján zöld iránytű nélkül maradna a jövő legapróbb nemzedéke. Pedig nagyon fontos, hogy már a rajtnál megkezdődjön a pozitív szemléletformálás.

Hiszen a köznevelési rendszer első grádicsa az óvoda, a gyermekek szervezett közössége. Életkori sajátosságaik okán nagyon érdeklődőek, nyitottak és ösztönözhetők. A megfigyelés és az utánzás útján elsajátított környezetkímélő és környezetvédő magatartás korán beépülhet a személyiségükbe.

Ezért fontos, ha a természet­közeliség mindenhol jelen van a mindennapok tevékenységeiben, a polcokon sorakozó könyvekben, az óvodakertekben, a rendszeres természetjárásban. Így aztán a gyerekek – elképzelésünk szerint – környezettudatos felnőttekké válhatnak.

Ehhez azonban a tenni vágyásnak lehetőséget kell teremteni. S ebben nincs is hiány. Jó hír, hogy a magyarországi Zöld Óvodák Hálózatának több mint ezer, pontosan 1036 Zöld Óvoda a tagja, ebből pedig 244 az Örökös Zöld Óvoda cím birtokosa. Tavaly 208 érvényes pályázat érkezett, és a benyújtó óvodai feladat­ellátási helyek közül mindannyian megkapták a megpályázott minősítő címet.

Az Agrárminisztérium továbbra is elkötelezett a környezeti nevelés, azon belül is a Zöld Óvoda Program működtetése iránt. Így 2021-ben további elemekkel fogja gyarapítani az immár 15 éves programot, amelynek része például új oktatási segédeszközök beszerzése, játékos-bábos fejlesztési előadások tartása, egy mentorálási rendszer bevezetése, valamint két akkreditált pedagógus-továbbképzés biztosítása.

De hogy is válhat egy intézmény Zöld Óvodává? A 20 pontos Zöld Óvoda kritériumrendszer ad ehhez támpontot. Ezek közé tartozik a helyi óvodai nevelési célok, feladatok megfogalmazása, melyben kiemelten meg kell jelenniük a környezet- és természetvédelem, illetve a helyi adottságok megismerésével kapcsolatos tevékenységeknek.

Ilyen többek között a fák védelme, faápolás, faültetés, madárvédelem, a lakóhely megismerése. Emellett a hétköznapi tevékenységeknek is a környezettudatosság és a helyi sajátosságok figyelembevételével kell megvalósulniuk.

Ahogy Roger Scruton (1944–2020), a nagy angol bölcselő írta Zöld filozófia című művében: „A problémák megoldása csak akkor lehetséges, ha az emberekben megvan a megfelelő motiváció ahhoz, hogy számot vessenek ezekkel, a kormányzat feladata pedig az, hogy megteremtse annak a feltételeit, hogy ez a megfelelő motiváció kialakulhasson és megerősödhessen.” A Zöld Óvoda ebben segít nekünk.

Ezek is érdekelhetnek