Bio vagy nem bio?

A környezetbarát, újrahasznosított, csomagolásmentes termékeket árusító üzleteket szeptember végéig ellenőrzik. Elsősorban a megtévesztő, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat után kutatnak a boltokban, web­áruházakban.

Zöld FöldO. Horváth György2021. 05. 20. csütörtök2021. 05. 20.

Kép: a young woman buys cleaning products for cleaning in a supermarket., Fotó: Shutterstock

A,Young,Woman,Buys,Cleaning,Products,For,Cleaning,In,A
a young woman buys cleaning products for cleaning in a supermarket.
Fotó: Shutterstock

Az országos ellenőrzés-sorozatban főként az élelmiszerek, ruházati és háztartás-vegyipari cikkek környezetkímélő, fenntartható jellegére vonatkozó állítások valóságtartalmát vizsgálják – tájékoztatott az Innová­ciós és Technológiai Minisztérium (ITM).

Egyre többen választják a környezettudatos életmódot, így folyamatosan nő a kereslet a bio- vagy organikus, újrahasznosított, csomagolásmentes termékek iránt. Ezzel a vállalkozások is tisztában vannak, ezért kereskedelmi kommunikációjukban egyre hangsúlyosabban jelennek meg a zöld állítások. A cégek úgy igyekeznek vonzóbbá tenni a termékeiket, hogy azokat környezetbarátnak vagy gyorsan lebomlónak állítják be – időnként azonban valótlanul.

Uniós felmérés szerint a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok ellenőrzései során az efféle állítások 42 százaléka bizonyult túlzónak, megtévesztőnek vagy hamisnak – ismertette a közlemény.

Pedig a termékre vonatkozó minden jelzésnek megalapozottnak kell lennie. Csak olyan tulajdonságokra lehet hivatkozni a hirdetésekben, a csomagoláson, melyekkel az áru tényleg rendelkezik. A termék fenntartható előállítására enged következtetni, ha azon levelet, fát, folyót vagy a tiszta környezetre utaló grafikát, fotót, illusztrációt helyeznek el. E képi megjelenítések is alkalmasak lehetnek a fogyasztók megtévesztésére. Még hajmeresztőbb módon élnek vissza a vásárlók bizalmával a tanúsító szervezetek logóit jogosulatlanul használó cégek.

Az ITM által elrendelt vizsgálatban a hagyományos és online kereskedelemben is ellenőrzik a környezetvédelemmel kapcsolatos állításokat. Ha egy cég nem tudja hitelt érdemlően igazolni zöld állítása valóságtartalmát, akkor – a jogsértés súlyához igazodva – akár több százmillió forintos bírság is kiszabható rá tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A tárca várhatóan októberben összegzi az április végén megkezdett országos ellenőrzés tapasztalatait.

A minisztérium a célzott ellenőrzések mellett a fogyasztóvédelmi szabályozásban is érvényesíti a fenntarthatósági szempontokat. A termék árához igazodó, akár két-három éves jótállási idő tartósabb cikkek gyártására, forgalmazására ösztönözhet. Januártól a jótállási jegy digitális formában is kiadható, az előírt adattartalom szerepeltetése esetén kiváltható az elektronikus számlával.

A garanciális ügyintézés papírmentesítése mellett a nyártól új termékkörökhöz is kötelező lesz használati útmutatót adni, amit elegendő egy internetes link közlésével elérhetővé tenni, nem kell papírra nyomtatni.