Az én képernyőm

Szerelem, igazság

ABCUjlaki Ágnes2008. 11. 27. csütörtök2008. 11. 27.
Az én képernyőm

Ha egy varázslat folytán megtudhatnánk halálunk óráját, vajon hányan akarnánk tudni? Ha egész életünket leéltük egy illúzióban, örülnénk-e, ha valaki az orrunk alá dörgölné a valóságot? Tényleg az értékek legfontosabbikja az igazság? Megelőzheti-e olykor a kímélet, a részvét? És akarjuk-e mindig tudni az igazságot? Ezek a kérdések mozgatják az Örökké a tiéd című norvég dokumentumfilm alkotóját, Monica Csangót, egy magyar-norvég lányt. A három évvel ezelőtt készült, díjnyertes film – ezúttal a Duna tévén láthattuk – egy igazság története. Egy csupa jó szándékból, kíváncsiságból végzett kutatás, ami végül drámához, nagyanya és unoka szakításához vezetett.
Monica a gyökereit kezdi feltárni Budapesten. Nagyapját, Csángó Ferencet a negyvenes évek elején munkatáborba vitték, ahonnan nem tért vissza. Nagyanyja, Magda ifjúságról, szerelemről, boldogságról, jólétről mesél a lánynak. Mutatja neki az egykori híres Csángó bőrdíszműüzletet, amely megalapozta jövőjüket. Aztán ez a jövő egy pillanat alatt kettétört, amikor megérkezett a behívó. Monica apja nem sokkal ezután született meg, de már sohasem találkozhatott apjával. Nagymama és unoka nézegetik a képeket, beszélgetnek a múltról, s hogy ilyen nagy szerelem soha nem volt még a világon, s csak a halál választhatta őket el egymástól. Aztán egyszerre csak a lány kezébe kerül egy fotó, amelyen egy bombayi üzlet portálja látható, a budapesti pontos mása, rajta a Csango névvel. Az unoka döbbent kérdezősködésére a nagymama először letagadja a képet, majd valami olyasmit válaszol, hogy a férje talán azért nem tért vissza a háború után hozzá, mert elveszítette a férfiasságát, és nem akarta, hogy az asszony a régi, csodálatos szerető helyett egy tehetetlen férfit kapjon vissza...
Végül Monica és a stáb, Magda tiltakozása ellenére, mégis elutazik Indiába, ahol már csak fényképes nyomát találják a háborúban elpusztultnak tudott férfinak, de ténnyé válik a feltételezés, hogy nem halt meg, hanem bizony csupán lelépett. A lány óvatosan próbálja szembesíteni ezzel nagyanyját, aki vad haraggal reagál. Nyilvánvaló, hogy alighanem már maga is elhitte évtizedek múltán, hogy Ferenc több mint hatvan éve halott. Megrázó a szembesülése a mindig is sejtett valósággal. Végül elzavarja értetlenkedő unokáját, megátkozza, hogy soha életében ne legyen egy nyugodt éjszakája sem! Monica nem kommentál, itt véget ér a film. Ami illúziókról és igazságról, bátorságról és gyávaságról, hűségről és hűtlenségről szól. És a történet végére jutva a néző is elgondolkodhat Magda életén. S miközben mély sajnálatot érez iránta, a végén csak odajut: igen, az igazság mégis mindennél fontosabb.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek