Bűnös: elütötte a mentőt

Négysávos úton, a sebességhatárt kicsit túllépve érkezett a kereszteződésbe a személyautó sofőrje. A lámpa zöldet mutatott. A vezető csak későn hallotta meg a közeledő mentő szirénáját, ráadásul a hang forrását sem találta.

BulvárDr. Tanács Gábor2010. 10. 06. szerda2010. 10. 06.

Kép: Nehéz kérdés: mikor írhatjuk felül a szabályokat?

Bűnös: elütötte a mentőt
Nehéz kérdés: mikor írhatjuk felül a szabályokat?
Fotó: micheal kennedy

A mentőautó jobbról érkezett, a pirosnál álló kocsisor mellett lassan, mintegy tizenöt kilométer per órás sebességgel gurult be a kereszteződésbe. A személyautó sofőrje fékezett, de már későn, így beleszaladt a mentőbe. Az ütközés miatt a beteg lerepült a hordágyról, és eltörte egy bordáját.

Az ügyészség közúti baleset gondatlan okozásával vádolta meg a férfit. A KRESZ szabályai szerint a megkülönböztető jelzést használó járművet minden esetben elsőbbség illeti meg, akadálytalan továbbhaladását félrehúzódással vagy leállással is lehetővé kell tenni. A hang- és fényjelzést egyszerre használó jármű figyelmen kívül hagyhatja a közlekedési jelzéseket, amennyiben a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, továbbá meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi szereplője lehetővé tette, hogy akadálytalanul elhaladjon.

A férfi azzal védekezett, hogy a balesetben a mentő sofőrje is közrehatott, mivel nem győződött meg arról, hogy lehetővé tették-e számára az elhaladást. Ő nem tudhatta, hogy honnan jön a mentő, számára nem belátható irányból érkezett, ráadásul a betegszállító vezetője megszegett egy közlekedési szabályt: anélkül hajtott be a kereszteződésbe, hogy meggyőződési kötelezettségének eleget tett volna.

Az ügyészség úgy érvelt, hogy a mentő sofőrjének valóban van ilyen kötelezettsége, azonban elsősorban arra kell számítania, hogy a neki elsőbbséggel tartozó járművek vezetői betartják a KRESZ-ben foglalt kötelezettségüket. Amint a hangjelzést meghallják, felkészülnek arra, hogy adott esetben elsőbbséget kell adniuk a mentőnek – vagyis hogy különleges közlekedési szituáció állt elő, amely óvatosságot igényel.

A bíróságnak abban kellett döntenie, hogyan értékeli az egymással szemben álló két kötelezettséget: a mentő nyilván nem győződött meg megfelelően arról, hogy akadálytalan az elhaladása, ha egyszer karambol történt – ezzel együtt az ütközés mégis abból fakadt, hogy a személyautó sofőrje nem adta meg a mentőautónak járó elsőbbséget. A bíróság úgy ítélte meg, hogy a balesetet a személyautó vezetője okozta azzal, hogy a hangjelzés hallatán nem készült fel a mentő érkezésével beálló helyzetre – az utóbbi sofőrje viszont nem vétett a KRESZ ellen.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek