Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Négysávos úton, a sebességhatárt kicsit túllépve érkezett a kereszteződésbe a személyautó sofőrje. A lámpa zöldet mutatott. A vezető csak későn hallotta meg a közeledő mentő szirénáját, ráadásul a hang forrását sem találta.
Kép: Nehéz kérdés: mikor írhatjuk felül a szabályokat?
A mentőautó jobbról érkezett, a pirosnál álló kocsisor mellett lassan, mintegy tizenöt kilométer per órás sebességgel gurult be a kereszteződésbe. A személyautó sofőrje fékezett, de már későn, így beleszaladt a mentőbe. Az ütközés miatt a beteg lerepült a hordágyról, és eltörte egy bordáját.
Az ügyészség közúti baleset gondatlan okozásával vádolta meg a férfit. A KRESZ szabályai szerint a megkülönböztető jelzést használó járművet minden esetben elsőbbség illeti meg, akadálytalan továbbhaladását félrehúzódással vagy leállással is lehetővé kell tenni. A hang- és fényjelzést egyszerre használó jármű figyelmen kívül hagyhatja a közlekedési jelzéseket, amennyiben a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, továbbá meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi szereplője lehetővé tette, hogy akadálytalanul elhaladjon.
A férfi azzal védekezett, hogy a balesetben a mentő sofőrje is közrehatott, mivel nem győződött meg arról, hogy lehetővé tették-e számára az elhaladást. Ő nem tudhatta, hogy honnan jön a mentő, számára nem belátható irányból érkezett, ráadásul a betegszállító vezetője megszegett egy közlekedési szabályt: anélkül hajtott be a kereszteződésbe, hogy meggyőződési kötelezettségének eleget tett volna.
Az ügyészség úgy érvelt, hogy a mentő sofőrjének valóban van ilyen kötelezettsége, azonban elsősorban arra kell számítania, hogy a neki elsőbbséggel tartozó járművek vezetői betartják a KRESZ-ben foglalt kötelezettségüket. Amint a hangjelzést meghallják, felkészülnek arra, hogy adott esetben elsőbbséget kell adniuk a mentőnek – vagyis hogy különleges közlekedési szituáció állt elő, amely óvatosságot igényel.
A bíróságnak abban kellett döntenie, hogyan értékeli az egymással szemben álló két kötelezettséget: a mentő nyilván nem győződött meg megfelelően arról, hogy akadálytalan az elhaladása, ha egyszer karambol történt – ezzel együtt az ütközés mégis abból fakadt, hogy a személyautó sofőrje nem adta meg a mentőautónak járó elsőbbséget. A bíróság úgy ítélte meg, hogy a balesetet a személyautó vezetője okozta azzal, hogy a hangjelzés hallatán nem készült fel a mentő érkezésével beálló helyzetre – az utóbbi sofőrje viszont nem vétett a KRESZ ellen.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu