Négy keréken

Maradj, Trabi!

Család-otthonVékey Zoltán2008. 01. 25. péntek2008. 01. 25.
Négy keréken

Szigorodik a kétütemű járművekre vonatkozó szabályozás. Ismeretes, hogy az egykoron népszerű járgányok mára a környezetvédők egyik elsődleges célpontjává váltak, mert büdösek, és nagyjából százszor annyi káros anyagot bocsátanak ki, mint modern társaik.
Az elv végtére is érthető, hiszen ami ennyire környezetszennyező, annak nincs keresnivalója a forgalomban.
Azért ennél jóval árnyaltabb a kép: ezeket az autókat sokan azért használják, mert nem engedhetnek meg maguknak drágábbat, a tervezett szabályozás pedig pont őket érinti a legsúlyosabban. A rendszerváltás idején még 340 ezerre rúgott a kétüteműek száma hazánkban. Ezekből a becslések szerint mára kevesebb, mint 50 ezer maradt, azoknak is csak a fele van napi használatban. Sok autót hobbicélból tartanak, sokat pedig jó, ha évente kétszer beindítanak. Viszont vannak, akik általuk tudták megőrizni mobilitásukat idősebb korukra – ők azok, akik már egy kötelező átalakításra biztosan nem költenének. Ha külföldi példákat nézünk, azt a tanulságot vonhatjuk le, hogy általában megvárták, amíg ezek az autók egyszerűen „kihalnak” a forgalomból.
Egy ilyen autó értéke nagyjából 30-50 ezer forint között mozog. Ennek duplájába is belekerülhet a katalizátor beszerelése, mellyel elérhető a szabályozásban bevezetni kívánt szénhidrogén-kibocsátási érték. Erre épített a Trabant–Wartburg Klub, mikor minisztériumi beadványában engedményt kért, és úgy tűnik, kapott is. A Trabant– Wartburg–Barkas trió így 2012-ig elgurulhat katalizátor nélkül. Egy kitétel azonban van: csak azok a tulajdonosok kaptak még négy évet, akiknek 2004 júniusa előtt került tulajdonukba az autó. Akik azóta vásároltak ilyen járművet, azoknak már 2008. január 1-jétől teljesíteniük kell a szigorúbb normákat.
Kovács Pali bácsi lassan negyedszázada nyugdíjas. Trabantja is betöltötte már a húsz évet, s nem ez az első ilyen autója. Lakóhelyén, egy húszezer lakosú kisvárosban közlekedik vele, általában a lakóháza és kis telke között. Felesége, Márti néni szerint nem ér annyit, hogy katalizátort szereltessenek az öreg négykerekűbe. Nagyjából évi háromezer megtett kilométerrel nem szennyezi sokkal jobban a levegőt, mint egy jól kihasznált céges autó. Arra a kérdésre, hogy mit csinál majd négy év múlva, ha tényleg életbe lép az új szabályozás, Pali bácsi nevetve csak ennyit felelt: Örülök, ha élek!

Ezek is érdekelhetnek