Szükség van-e fejlesztésre gyermekkorban? 6.

Egyre több helyen találkozhatunk olyan hirdetésekkel, amelyek készség- és képességfejlesztő szolgáltatásokra hívják fel a szülők figyelmét - alig pár hónapos kortól. De vajon mikor van szükség szakember segítségére? Ennek eldöntése nem egyszerű feladat. Sorozatunkban megpróbálunk segíteni a szülőknek.

Család-otthonSzabó Enikő2010. 03. 03. szerda2010. 03. 03.
Szükség van-e fejlesztésre gyermekkorban? 6.

19-21 hónapos kor
Egyre magabiztosabban megy, megtanul futni. A korszak végére a lefelé lépcsőzéséssel is megbirkózik. Tud már egyedül kezet mosni, vetkőzni, de a gombokkal még nem boldogul.

A játékban egyre erőteljesebben van jelen az utánzás: főz, vasal, szerel. Segít autót javítani, havat lapátolni, porszívózni, teregetni. Szeret a kortársaival lenni, szívesen játszik a többiekkel, de az osztozkodás gyakori konfliktusforrás ebben a korban.

Felismeri, ha valami eltér a szabályostól: ha nem megfelelően használunk egy tárgyat, vagy ha a rajzon, mondjuk, három keze van az embernek.

Saját szokásokat alakít ki: mindig ugyanabból a bögréből iszik, „alvótársa” lesz. Az állandóság a napjaiban biztonságot ad neki.

Időérzéke kezd kialakulni, de az időtartamot még nem érzékeli. Szinte mindegy, hogy fél vagy két napra hagyja magára a mamája: mindkettőt ugyanolyan hosszúnak érzi.

Megjelenik az agresszivitás, gyakran üt, verekszik. Fontos tudatosítani benne, hogy ez fájdalmas a másiknak. Feltámad az érdeklődése a nemi szerve iránt, szívesen játszik vele. Ezért megszidni, dühösen rászólni nem szabad, célszerű elterelni a figyelmét.

22-24 hónapos kor
Magabiztosan megy, segítség nélkül. El tudja rúgni a labdát, fut, páros lábbal ugrál. Önállóan, tisztán eszik.

Szívesen rajzol, kipróbál mindent: festéket, krétát, színes ceruzát. Firkálásnál a lap szélét betartja. Ilyenkor kezd kiderülni, jobb- vagy balkezes lesz-e. Néhány színt ismer, és akár háromig, ötig elszámol. A kirakós játék ebben a korban nagyon kedvelt.

Szinte mindent megért, de a tiltások nagy része nem rögzül. Mindig újra próbálkozik, figyeli, hol a határ. Rövid párbeszédeket folytat, s rengeteget beszél, aminek a zöme halandzsa.

Elkezdődik a „miért?” korszak. Kérdések végtelen áradata zúdul a szülőkre, s nincs menekvés, mindig válaszolni kell. Érdeklődhet a bili, vécé használata iránt, a „produktumot” büszkén mutogatja.

Szeretne mindent egyedül csinálni, s ha nem megy, dührohamot kap. Olyankor babusgatásra vágyik, hogy aztán két perc múlva újra nekivágjon a feladatnak – egyedül. Megjelenhet a sötétségtől vagy más, képzelt dologtól való félelem.

Sorozatunk következő darabját 6-án, szombaton 15 órakor olvashatják honlapunkon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek