Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tetszik a C4, de túl sok a költenivaló pénze? Van rá megoldás, nem kell kétségbe esnie. A DS4 gazdag, nagyvilági unokabátyja a mezei kompakt Citroënnek.
Kevesen tudták megállni, hogy kérdezgessenek, s még kevesebben, hogy megbámuljanak. Ha egy DS4 feltűnik, ott nincs több BMW és Lexus, mindenki azonnal tudni akarja, mi ez és hogyhogy nem ismerik fel az emblémát. Még szerencse, hogy a hátuljára betűvel fel van írva, hogy Citroën, így aztán szerencsére nem vártak tömegek az utcán, ha leparkoltam valahol az autót. Az utóbbi időben a PSA is próbál harcias külsőt kölcsönözni néhány modelljének, de eddig inkább a tanulmányautók voltak ragadozók, a szériamodellek szinte mindig barátságos, ártatlan formát kaptak. Eddig. Amennyire szűzies a C4, olyan mérges a DS4, amely a DS (vagyis Istennő) sorozat második tagja, így hívják a Citroën házi luxusmárkáját. (Ne felejtsük el, hogy a kezdetben a Lexus sem volt más, mint egy átcimkézett és nagyon jól felszerelt Toyota.)
Ezt a formát nem lehet megunni. Észveszejtően izgalmas, egyik szögből sem lehet azonnal értelmezni. Mint egy jó francia bort, ízlelgetni kell és időt hagyni a véleményalkotásra. Ennyi törést, ívet, domborulatot talán még sosem láttam szériagyártású autón, ennek ellenére virul a dizájn, átkozott jól néz ki a DS4. Viszont mostanra sem sikerült eldöntenem, mi is igazán. Kupésan lejt a tetőív, a hátsó ajtók jelzésértékűek csupán – igen ám, de megemelték a a kasztnit, ezért kicsit terepjárós benyomásunk is támad. Mindezek tetejébe kompakt autóról beszélünk, ami leginkább a Golf vagy a Focus méreteivel hasonlítható össze. Hosszas gondolkodás után talán a Mini terepjárója, a Countryman tűnik a leghasonlóbb karakternek méretre, presztízsre és használati értékre nézve is.
Beülve jó végignézni a masszív középkonzolon és a műszerfalon, megfogdosni mindent. Az anyagok, az összerakás első osztályú, illesztési rendellenességeknek, nyikorgásnak nyoma sincs. A sok bőr nemcsak drága (680 ezer a felára a teljes bőrözésnek az ajtón, műszerfalon, üléseken), de felesleges is, a fehér betétek pedig virítanak. Szépek a műszerek, a háttérszínűk ráadásul állítható is – kár, hogy csak fehér és háromféle kék van, ha már kitalálták ezt a funkciót, örültem volna melegebb színeknek is. A műszerfal egyébként emlékeztet a C4-ére, de sokkal minőségibb anyagokból épül fel. A színes navigációval nem tudtam megbarátkozni: bár szép a képe, nehéz és logikátlan kezelni. Hátra gyerekeket vagy kisebb termetű csimpánzokat ültessünk, sok hely a lábnak nem akad. Szép formai megoldás, hogy a hátsó ablak túlnyúlik az ajtókon, de sokkal rosszabb otlet, hogy nem dönthető. Arról nem beszélve, hogy a C4-gyel ellentétben itt a hátsó ajtók lehetetlenül rövidek, nagyjából annyira könnyű ide bemászni, mint egy harckocsiba.
A rendelhető legerősebb motor a 200 THP elnevezésű, 1,6-os turbós benzines – a nevében benne van, hogy hány lóerőt tud. Kellemesen morgós a hangja, s kompromisszumok nélkül mozgatja az autót. Szuper, hogy már egész alacsony fordulattól megfelelően nyomatékos, nem kell állandóan váltogatni. Az egyedüli csalódást a futómű okozta. Nem képes egyszerre kényelmes és sportos lenni, inkább az utóbbi, de abból is a kellemetlenebbik fajta. A nagy kerekek is benne vannak vastagon, egyszerűen ráz a rossz utakon, vagyis Magyarország teljes úthálózatának 99 százalékán. A váltó is tisztességes szerkezet.
Egy dologban tényleg zseniális a Citroën. A mezei C4-ből olyan luxusverziót faragtak, ami kilométerekre esett a fájától. Nem kell attól félni, hogy olyan érzésünk lesz, mintha egy jól felszerelt C4-ben ülnénk. Nem, a DS4 exluzív, ritka és feltűnő autó lesz a jövőben is. Azok privilégiuma, akik elég merészek, hogy franciát vegyenek, elég gazdagok, hogy sok pénzt fizessenek egy relatíve kicsi autóért, s elég exhibicionisták ahhoz, hogy élvezzék a rájuk irányuló figyelmet. Érdekes, hogy az 1,6-os alap benzinessel már 5 és fél millióért kapható a DS4, ami nem tűnik soknak. Ahogy a tesztelt változat példája mutatja, fel lehet menni 9 millió fölé is, ha Sport kivitelhezb és a 200 lóerőhöz ragaszkodunk, továbbá mindent bőrbe vonatunk. Ez már bőven a prémiummárkák vadászterülete, de hát a Mini Countryman is ugyanezzel a motorral,csak kicsit kevesebb lóval nagyjából ennyibe kerül. Bár a DS3-at nem sikerült felülmúlni a franciáknak, a DS4-nek is van keresnivalója az elitligában.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu