Újabb intézmény vészhelyzetben

Sajnálatos tény: a fővárosi mozgásjavító intézmény is a spórolás áldozata lesz. A szülők nem adják föl, ha kell, nemzetközi segítséget kérnek.

Család-otthonBiczó Henriett2013. 01. 26. szombat2013. 01. 26.
Újabb intézmény vészhelyzetben

Demonstrálunk a végtelenségig, ha kell, nemzetközi fórumokhoz fordulunk. A gyerekeink jövőjét teszi lehetetlenné a főváros azzal, hogy be akarja zárni a mozgásjavító középiskolát – mondja elkeseredetten Schöfflerné Komsa Anikó, a Mozgásjavító Általános Iskola, Szakközépiskola, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Diákotthon szülői munkaközösségének elnöke.

A szülők végső elkeseredésükben fordultak a nyilvánossághoz, hátha megváltoztatják a döntést a nemzetközileg elismert speciális középiskola megszüntetéséről. A patinás intézmény részeként a szakközépiskola 2009-ben kezdte működését egy 3,5 milliárd forintos fejlesztés után, melynek nagy részét a főváros állta.

Jelenleg 170 súlyosan mozgássérült diák tanul a Mexikói úti intézményben, ebből a szakközépben három évfolyamon mintegy 30-an. Többségük segítő háttér nélkül nem képes önálló életvitelre, azaz nem alkalmas integrált oktatásra. A diákok az országban egyedülálló módon korszerű oktatást, terápiákat, mozgásfejlesztést, egészségügyi ellátást és gondozást kapnak, hogy sikeresen elhelyezkedhessenek a munkaerő-piacon.

– Tavaly júliusban, miután egyszer már engedélyezték a 2012–2013. tanévi osztályindítást, kaptam egy levelet a fővárosi önkormányzattól, hogy nem kívánnak több pénzt fektetni az iskolába, ezért az új évfolyam nem indulhat el. Két egyeztető tárgyalást követően végül mégsem vonták vissza a korábbi engedélyt, és így az újabb évfolyam is megkezdhette tanulmányait – beszél az előzményekről Nádas Pál, aki tavaly augusztusig, 25 éven át vezette az intézményt. – Elmondtuk, hogy a szakközépiskola működéséhez szükséges infrastruktúra jelentős része most is rendelkezésre áll, csupán egy új tanterem rendbetételére kértük a pénzt. Vélhetően többet, mint illett volna, és ez kicsapta a biztosítékot. A nyári szünidőben az iskola munkatársai megvették a festékeket, parkettacsiszoló gépet kölcsönöztek, és elkészült a tanterem. Most is, az előző évihez hasonlóan, csak egy új tanteremre lenne szükség. Legfelháborítóbb momentuma az „ítéletnek”, hogy a döntéshozók a döntés meghozatala előtt éppen a további fejlesztés lehetőségét vizsgálták. Az osztályindítás megszüntetése fel sem vetődött. Az intézménynek ezt a részét a középiskola megszüntetése esetén sem lehet bezárni, mert az általános iskola felső tagozata abban az épületszárnyban működik. Ott találhatók az egész iskolát kiszolgáló számítástechnikai és a nyelvi szaktantermek, a logopédiai fejlesztő, a könyvtár, az ügyeleti szoba, az orvosi rendelő, három mozgásterápiás tornaterem, a speciáliseszköz-kölcsönző és a nevelőtestületi szoba is. A szakközépiskola bezárásával a főváros nem spórol meg működési költséget, ezért is érthetetlen, hogy ehhez a döntéséhez miért ragaszkodik – érvel Nádas Pál.

A fővárosi önkormányzat közleményt adott ki az ügyről, amelyben hangsúlyozta: nem tudja a szükséges 200 millió forintot előteremteni, megoldásként azt javasolja a szülőknek, hogy gyermekeiket a Petrik Lajos és Neumann János szakközépiskolákba írassák be.

– E két iskolában integrált oktatás folyik, a súlyosabb mozgássérült gyerekek számára ezek az intézmények alkalmatlanok a megfelelő ellátásra, oktatásra és arra, hogy nagyobb létszámban fogadjanak fogyatékos diákokat – mondja Schöfflerné Komsa Anikó, akinek nyolcadikos fia jár ide. – Jövőre ebben a középiskolában szeretne továbbtanulni, de a főváros az iskola honlapjáról már levette a felvételi tájékoztatót. Decemberben levelet írtunk az önkormányzatnak, hogy a szülők önerőből felújítanának egy tantermet, és a szükséges berendezési tárgyakat is beszereznék. Választ nem kaptunk.

Ezek is érdekelhetnek