Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Táncra perdülni a templomban? Netán egy temetésen? Manapság igencsak meghökkentenénk vele minden jó ízlésű embert. Pedig néhány ezer éve senki nem csodálkozott volna ezen. Egy kis kultúrtörténeti körtáncra hívom az olvasókat. Szabad lesz?
Az őskorban e kérdésre nem biztos, hogy kaptam volna választ – igaz, fel se tudtam volna tenni: a tánc megjelenése ugyanis megelőzte a beszéd kialakulását. Főnök azonban már akkor is létezett: mindig egyetlen ember, a varázsló irányította a táncot. Az ősemberek pedig lejtették, bár ez, azt hiszem, túl légies kifejezés, mivel akkoriban a sarkukon járták.
Honnan tudjuk? Barlangrajzokból és a tűzrakó helyek körül feltárt lábnyomokból. Táncoltak egyrészt örömükben, például az elejtett zsákmány felett, másrészt számításból, hogy a természet erőit ezzel befolyásolják. Persze az isteneket valószínűleg hidegen hagyta, magát a táncost azonban könnyen önkívületbe sodorhatta a ritmusos mozgás.
Mert ne gondolja senki, hogy az őrületes tánc csupán a mai fiatalok sajátja. Ha ugyanis az eksztázis határán mozgó táncost szeretnénk látni, nem kell diszkóba menni – elég, ha rápillantunk egy ókori görög vázára. S amit az idő távlatából oly áhítattal csodálunk, gyakran nem más, mint a falusiak szüret utáni, őrjöngésbe torkolló, részeg orgiája. Vagy szebb néven – ahogy az iskolában tanítják –: a dionüszoszi táncok… Hát igen, már a görögök is tudták: a tánc kiszabadíthatja az emberből a vadat, a vérforraló mozgás könnyen átcsaphat féktelen mulatozásba. Akadt idő, mikor próbáltak ennek gátat szabni. A terjedő kereszténység például kifejezetten visszaszorította: 789-ben egyházi zsinaton egyszerűen betiltották a templomi táncot, csupán néhány alkalmat jelölt meg az egyházi vezetés a mulatozásra – innen ered a farsang szokása.
Pedig az ókeresztény templomokban még táncoltak a hívek, és nemcsak a templomkertben, hanem egyenesen az oltár előtt, a szertartásokon. S míg a mai keresztény istentiszteleteken a bibliai felolvasást hallgatjuk, nem árt, ha tudjuk: az ókori Egyiptomban a papok és a papnők fennkölt tánccal jelenítették meg isteneik életének jelentősebb epizódjait.
Hogy őseink tudtak élni, azt a halottak birodalmában is láthatjuk: nem kell hozzá párizsi lokál, elég egy egyiptomi sírkamrába belépni, hogy lenge ruhába öltözött ledér táncosnőcskéket láthassunk. Igaz, a freskón csak két dimenzióban és elég statikusan mutatják be tudományukat – de mentségükre szolgáljon, hogy akit szórakoztatniuk kell, már jó ideje – Krisztus előtt 1400 óta – halott. Azóta gondoskodnak arról, hogy az itt nyugvó férfi a túlvilágon se unatkozzon.
De nézzünk egy fordított példát: a férfiaknak is tudniuk kellett táncolni, amennyiben lovaggá akartak válni. Erre a késői középkortól adódott lehetőségük, az első lovagi iskola az 1200-as években alakult Provence-ban. Ők azonban kicsit jobban fel voltak öltözve: palásttal fedett díszes felsőt és térdig érő nadrágot viseltek. Ebben adták elő tiszteletteljes, ünnepélyes lépéseiket. S ha már Franciaországban járunk: tudják, ki volt XIV. Lajos? A korszak legismertebb koreográfusa és előadóművésze. Igen, én is a Napkirályról beszélek. Aki maga szerezte a legújabb táncokat, például a menüettet – a táncok királyát, a királyok táncát –, és az udvari bálok alkalmával személyesen mutatta be. Lám, ilyen az igazi egyeduralkodó: fontos feladatokat nem hárít alsóbb szintekre… S míg az udvari bálokon elegánsan, méltóságteljesen, több órán keresztül táncolt, mellesleg megnyert jó néhány háborút. Mert nem csak a nőket hódította előszeretettel, de számos területet is, amivel országát (is) soha nem látott magaslatokba emelte.
Mialatt mi szertelenül ugrándoztunk az időben, a tánclépések egyre szabályozottabbakká váltak a történelmi táncparketten. Olyannyira, hogy az 1700-as évek második felétől a hivatásos táncosokat már akadémiai szinten képezték. Számos műfaj született, a szórakoztató előadásokon túl megjelentek a táncversenyek. De a lényeg mégiscsak az örömben van, amit leginkább akkor lehet átélni, ha valaki nem csupán nézi, de műveli. Úgyhogy rajta! Táncolni mindenki tud – legfeljebb nem mindenki mer.
Járták, amíg bírták
Akadtak, akik fittyet hánytak az egyházi tánctilalomra. Mégis kik? Nos, akiknek nem volt vesztenivalójuk – vagyis a menthetetlen betegek. A pestisben szenvedők például táncoló menetekbe verődtek, hogy vidáman búcsúztassák az életet, s amíg bírták, járták. Ez volt a haláltánc.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu