Peugeot 2008 1,6 HDi - Vigyázat, csalok!

Az új 2008-as tulajdonképpen egy SUV-nak sminkelt 208 kombi. Mi átláttunk a szitán, de még így is szerettük.

Család-otthonVékey Zoltán2013. 10. 20. vasárnap2013. 10. 20.
Peugeot 2008 1,6 HDi - Vigyázat, csalok!

A divat az divat, márpedig a franciáknál az ilyen badarságok mindig is sokat nyomtak a latba. A divat mostanában pedig a mindenféle kategóriák eleszjúvísítása, ha értelmezhető ez a kifejezés. Tehát mi a nagy ötlet? A 208 kombit felejtsük el és legyen helyette egy kicsit terepjárós, kicsit férfias, de azért még mindig érezhetően nőknek készülő, jól pakolható kocsi. Így jött létre „új” modellként a 2008, ami azért valahol mélyen egy 208 kombi. Igaz, hogy van a hátsó traktus felett egy megosztó púp, rengeteg króm és műanyag elem, na és persze emelt hasmagasság. A barna szín illik hozzá és a sok csillogó-villogó részlettel vonzza a tekinteteket rendesen.

A belső ugyanaz, amit már a 208-asban is megszokhattunk (?). A kézifék új és mondhatom hogy gyönyörű, jól kézre eső, bőrözött tárgy lett belőle. A hely elöl elég, hátul meg kisautósan szűkös, viszont a csomagtartó nagy, 350 literes és remek jól pakolható. Szóval anyuci, 1-2 gyerek meg miegymás kitűnően befér, de öt felnőtt nem fog elmenni vele a francia Riviérára. Az anyagok kiválóak, nyilván az alapverzió nem ilyen gazdagon megművelt, de itt minden puha, sok a bőr, mindennek jó az érintése. Két USB bemenet van, ami ritkaság, de nagyon jól tud jönni, ha mondjuk zenehallgatás mellett még telefont is töltenénk, a középső nagy érintőképernyős cucc meg egész jól mutat. A menü logikájában van néhány bukfenc, de a kategóriában ez így akkor is átlag feletti.

Egy nagy üvegtető mindig jó, ezt meg ráadásul körbederengi egy kékes izé, amit a menüből lehet állítani. Engem az ilyen hülyeségekkel mindig meg lehet venni kilóra, ez is tetszett. A viccesen kisméretű kormányt annyira megszerettem a hét végére, hogy azon kezdtem el gondolkozni, hogy most ez a kormány a kicsi vagy igazából minden más kormány nagy? Jó a fogása is, de nekem továbbra is zavaró, hogy vagy kitakarja az órák egy részét vagy kényelmetlenül alacsonyra kell állítani. Szóval van hátránya is az egyedi, magasra tett műszeregységnek.

A PSA dízeljei mostanában az élvonalban vannak, ez az 1,6 HDi is remekelt. Szeretem a nevét, mert jól szemlélteti, hogy nem egy durva, karcos, érces, darálós dízelről van szó, hanem egy puha, finom valamiről. Ha nem is hhhhhh a hangja, de legalább hrhrhrhrhr, és semmiképpen sem az általános dízelekre jellemző krkrkrkrkr. Az erősebb változat 115 lóerős és épeszű keretek között elég, egyedül nagy sebességnél, autópályán fogy el belőle a kraft.

Nem tudom mennyit dolgoztak a hangszigetelésen, de valami csodát műveltek. Ritkán ül az ember ennyire csendes dízelautóban, ami már-már a benzineseket idézi a decibelek tekintetében. Ha ehhez hozzátesszük a világ legkifinomultabb start-stop rendszerét akkor érthető a lelkesedés. De komolyan, egy start-stopos dízelautóban általában hosszasan szokni kell az indításkori röffenést, amibe az autó minden porcikája beleremeg. Itt meg? Mint egy hibridben, oda kell figyelni, hogy tudjuk mikor indul be az autó. A hatsebességes váltóval és ezzel a csoda-startstoppal együtt elég spórolós, mi 5,3 litert mértünk gyakorlatilag csak városban, sok dugóval, sok próbálgatással. A realitás simán lehet öt liter nagy átlagban, ami szép eredmény.

Vezetni egyébként is jó, a kormány- és gázreakció villámgyors, még némi visszajelzést is kapunk és puhán, de biztosan lehet vele venni a kanyarokat. Pár nap kellett mire észrevettem, hogy van egy funkcióválasztó tekerentyű is. A hivatalos neve Grip Control és mindenféle menő ábrák közül választhatunk, hogy például kaktuszok között, hóban-fagyban vagy hegyen akarunk-e közlekedni. Ami kár, hogy ez csak a kipörgésgátlót programozza át - négykerék-hajtás nyilván nincs – így valódi értelme nem sok van. De mindegy is, mert ezzel az autóval ha meglátnak egy kaktuszt akkor mindenképp forduljanak meg és Range Roverek után se menjenek be a susnyásba. A 2008 csal, mert másnak mutatja magát, mint ami, mégsem tudtam rá egy percig sem haragudni.

Ezt a Peugeot-t mindenki a kisméretű crossoverekkel, vagyis az SX4-gyel, vagy a Juke-kal hasonlítja. Szerintem viszont az igazi versenytárs a Clio kombi vagy a Fabia kombi, mert végtére is a 2008 is csak egy erősen feldíszített kombi. Viszont fényévekkel izgalmasabb, igényesebb és finomabb azoknál, aminek meg is kérik az árát. A szokásos két-háromszázezres kombifelár helyett itt hétszáz-kilencszáz ezer a különbözet. Az alapár az 1,2-es benzinessel 3,8 millió, a csúcs pedig az általunk is próbált dízel Allure felszereltséggel 5,67 millióért listaáron. Olcsóbb választás van, csinosabb és igényesebb aligha.
 

Ezek is érdekelhetnek