Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Augusztus vége az iskoláskorú gyerekeket nevelő családokban a tanévkezdésre való készülődésről szól. Hogy ez mekkora változás egy gyerek életében, a leendő kis elsősöknél mire figyeljünk oda, arról Kristóf Enikő tanítót, szaktanácsadót kérdeztük.
Fotó: Németh András Péter
Fokozatosan tudatosítani kell a gyermekben, hogy hamarosan iskolás lesz. Sétáljanak el az iskola környékére, vegyék szemügyre az épületet, esetleg menjenek is be oda. Beszélgessenek arról, hogy bizony megváltozik az élet, lesznek majd tanórák, amiken a tanító néni mondja meg, mi a feladat, mit kell csinálni. Tudatosítsák a gyermekben, hogy ezeket a legjobb igyekezete szerint el kell végeznie. Fontos, hogy a figyelemkoncentrációja megfelelő legyen, a feladattudata kialakuljon erre az időre. Az elvárás az, hogy képes legyen 45 percet ülni a padban, de az elején ez nem megy mindenkinek. A tanítók is tudják, hogy az első két hónap a beszoktatás ideje. Ekkor még rövidebbek (vagy tagoltabbak) az órák, sokkal több a játékos feladat – mondja szakértőnk. Az írás-olvasás elsajátítását úgy lehet segíteni, ha otthon a szülő rendszeresen mesél a gyereknek, sokat beszélgetnek, verselnek, mondókáznak.
– Az a tapasztalatom, hogy a szülők nagy része egyáltalán nem érdeklődik arról, mi történt az iskolában, éppen csak az üzenőt nézi meg. A szülői értekezletről, fogadóórákról a harmadik osztályra fokozatosan elkopnak az anyukák, apukák.
Pedig ahol van együttműködés a szülők és a pedagógusok között, ott a gyerek is jobban veszi az akadályokat. Ahogy az első, úgy az utolsó szülői értekezleten is elmondjuk: sok gyakorlással folyamatosan karban kell tartani a tudásukat. A kisgyermek eredendően nagyon érdeklődő, ezt a nyitottságot kötelező fenntartani.
Az érdeklődés hiánya a problémás gyerekekre jellemző, de őket sem lehetetlen megnyitni. A szülő vagy nem veszi észre, vagy nincs szándéka, hogy minden lehetőséget megragadjon és betársuljon a gyerekek indította beszélgetésbe. Pedig ők mindig kezdeményeznek, mi, felnőttek szoktatjuk le őket erről mindenféle kifogásokkal – figyelmeztet Kristóf Enikő. Az első tanév kapjon kiemelt figyelmet, ne engedjünk a különórák csábításának.
A szülők hajlamosak azt gondolni, ha nem adják meg azt a pluszt, ami nem elérhető az iskolában, akkor a gyerek lemarad valamiről. A „különóraverseny” éppen azt a képességet oltja ki a szülőkből, hogy a gyermekük valós szükségleteire, igényeire figyeljenek. A cél az lenne, hogy a tanulók jól képzett pedagógusoktól az iskola falain belül kapják meg mindazt a tudást, amit a szülők a különóráktól remélnek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu