Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
VITÁT VÁLTOTT KI a gyermekvédelmi törvény szigorítását szorgalmazó kormánypárti javaslat, mely szerint súlyos veszélyeztetésnek minősítenék, ha a szülők a gyermek gondozása során nem működnek együtt az oktatási intézményekkel, nem engedik be az otthonukba a védőnőt vagy a gyermekorvost. Mindezek következményeképpen a gyermeket kiemelhetik a családból.
Kép: Védőnő védönö vedono baba csecsemő csecsemö csecsemo terhesgondozás gyermek gyerek rendelő rendelö rendelo egészségügy 2014.04.03. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter
A jogalkotó szándékát valós, tragikus események indokolják: gondoljunk az agárdi és gyöngyösi éheztetett gyermekek esetére, vagy hogy egy anya agyonverte a másfél éves kisfiát, egy másik hasonló korú kicsi pedig belefulladt az udvari víztárolóba.
Az okok nyilván szerteágazóak, de felhívják a figyelmet, hogy a gyermekek körüli szociális hálón nagy lyukak tátonganak. Ám a fő kérdés mégis az: mennyire és miképpen avatkozhat be az állam a családok életébe, megoldás-e a szigorítás?
Vajon megalapozottak-e a sajtóban megfogalmazott félelmek, hogy kiemelhetik a gyereket a családból, ha például a szülő nem jár el a szülői értekezletekre?
– A jogszabály-módosítás szövege alapján erre is lehetőség nyílna, de bízunk benne: ha az Országgyűlés meg is szavazza az előterjesztést, a gyermekvédelmi rendszerben lesz annyi józanság és szakmai tudás, hogy ilyen indokkal gyerekeket nem helyeznek majd állami gondozásba – véli Gyurkó Szilvia gyerekjogi aktivista.
– Pusztán jogszabályokkal és szigorítással próbálnak létező problémákat megoldani, holott a gyermekvédelem alapvető feladata a megelőzés, a segítés, a támogató beavatkozás.
A valóban veszélyeztetett gyerekeket úgy biztosan nem lehet kiszűrni, ha a szülőket azzal fenyegetjük, hogy elvesszük tőlük a kicsiket.
Rossz anyagi körülmények, lakásproblémák, bántalmazás miatt olyan rendszer emelné ki a családokból a gyerekeket, amely alulfinanszírozott; ahol nem működik a jelzőrendszer; kevés a szakember; nem mondják ki egyértelmű szakmai szabályok, hogy egyáltalán mikor tekinthetünk egy gyereket veszélyeztetettnek; nem megoldott a férőhelyek kérdése; s amelyről egyre többször derül ki, hogy a munkatársai némelyike maga is bántalmazza a gyerekeket.
Így joggal merül fel a kérdés: bízhatunk-e benne, hogy képes ellátni a feladatát a gyerekvédelem?
Ugyanakkor az illetékesek arra törekszenek, hogy az állami gondozottakat is családokban helyezzék el, tehát lehetőség szerint minél kevesebben éljenek intézetekben. A gyermekvédelem egyik alapvető szakmai kihívása, hogy a mindennapi munka során két versengő érték feszül egymásnak: az egyik a gyermek alapvető joga a saját családjában való felnövekedésre, a másik pedig a joga az erőszakmentes gyermekkorhoz és az egészséges fejlődéshez.
Sok esetben más rendszerek problémái miatt is a gyermekvédelemnek kell „elvinnie a balhét”: például, mert nincs elegendő szükséglakás, átmeneti otthon; sok az elszegényedett család; nem oktatják megfelelő módon a családtervezést; a famíliában a szülővé válásra nem készítik fel a fiatalokat – ezek mind oda vezethetnek, hogy a gyerek veszélyeztetettnek minősül és ezért kiemelik a családból.
S az sem mindegy, hová kerül. A kisebbik rossz, ha nevelőszülőkhöz.
Ám hiába írja elő a törvény, hogy 2017. január 1-jétől a gyermekotthonokban lévő kisgyerekeket nevelőszülőkhöz kell „kigondozni”, a valóságban még nagyon messze állunk ettől. Kezdjük ott: egyszerűen nincs elég nevelőszülő…
– A gyermekvédelmi munkát nem lehet gyorsvonatról intézni, a családot egyik pillanatról a másikra „megszerelni”, hanem szakmailag átgondolt, megalapozott és következetes munkára van szükség – összegez Gyurkó Szilvia.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu