Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Válaszom a címbeli kérdésre: engedély, hogy a tulajdonosa önállóan vehet részt a forgalomban. Csak aztán el ne higgye, hogy tud is vezetni! Különösen manapság, amikor egyre egyszerűbb vezetői engedélyhez jutni.
Néhány hete effélék miatt füstölögtem a rovatomban, soraimra reagálva elektronikus levelet kaptam Sándor János olvasónktól. Egyértelműen fogalmazott: tapasztalt sofőrként állítja, hogy manapság egyre kevésbé felkészültek a kezdő volánforgatók. A társaság egyik fele tanácstalan, tétova, a leparkolástól is úgy fél, mint az ördög a tömjénfüsttől.
A másik csoport pedig ijesztően magabiztos: fittyet hány a veszélyekre, hiszen fel sem tudja mérni, mire vállalkozik. Levélírónk szerint is az eltörölt rutinvizsga nem inkvizíciós eszközként szolgált, hanem arra, hogy mindenki begyakorolhassa a manővereket, amelyeket a forgalomban, vagy abból „kiszállva”, naponta végre kell hajtania.
Netán az időszakosan – például viharban, felhőszakadásban, vagy hóban, jégen – teljesítendő feladatok teljesítése során is jobban megállhatná a helyét.
Színigaz, mennyire hasznos lenne, ha minden vizsgára jelentkező nebulónak végig kellene mennie valamelyik vezetéstechnikai tanpályán, hogy az oktatójával együtt felmérhesse, hol tart, mire képes a vészhelyzetekben, mennyire ura a kocsijának. Íme, a Magyar Autóklub ebbéli tematikája: vészfékezés vizes-jeges pályán; blokkoló fékezés 40 km/h sebességről; jeges burkolaton megjelenő akadály (vízfal) előtt megállás; féktávolságon belüli akadály („kilépő gyalogos”) kikerülése.
Megcsúszó, megperdülő autó egyenes irányba kormányzása; kanyarodás csúszós pályán növekvő sebességgel; szlalomfeladatok vizes jeges pályán 40 km/órás sebességgel; az első, illetve a hátsó tengely tapadásának elvesztésekor (tehát alul-vagy túlkormányzott állapotban) a helyes reakciók gyakorlása. Imitált frontális ütközés elkerülése; váratlan oldalütközés vagy jégbordára hajtás szimulálása. Nos, ki az, aki biztonságban haladva, sérülés- és kármentesen ne szeretné kipróbálni magát? A rutinpálya bójáit „felöklelni” sem került semmibe – most már cidrizhet a mazsola, nehogy (ha addig megúszta is) a főtéren vizsga közben bajt csináljon…
Mindenkinek önmagát kell „beprogramoznia”.
A mozdulatoknak összhangban kell lenniük a gondolkodással és az előrelátással, a vezetési jó modorral, amelyek segítségével a rengeteg veszélyforrás – saját autónk és a többiek járműve, az út, az időjárás, a forgalom intenzitása, a váratlan események – okozta helyzetek elháríthatók. Mindezt a skót Jackie Stewarttól, a Forma–1 háromszoros világbajnokától hallottam, aki saját bevallása szerint ilyesfajta felfogásának (és persze vezetői tudásának) köszönhette autós sikereit. Hát, aki neki sem hiszi el…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu