Szabad a csalás?

Vélhetően az autóiparnak akar hízelegni a Nemzetgazdasági Minisztérium azáltal, hogy a dízelbotrányban érintett gyártóknak a jelenlegi álláspont szerint Magyarországon semmiféle retorzióra nem kell számítaniuk.

Család-otthonHardi Péter2017. 11. 17. péntek2017. 11. 17.

Kép: A measuring hose for emissions inspections in diesel engines sticks in the exhaust tube of a Volkswagen (VW) Golf 2,0 TDI diesel car at a garage in Frankfurt an der Oder, eastern Germany, on October 1, 2015. Volkswagen has admitted that up to 11 million diesel cars worldwide are fitted with devices that can switch on pollution controls when they detect the car is undergoing testing. AFP PHOTO / DPA / PATRICK PLEUL +++ GERMANY OUT +++ / AFP PHOTO / DPA / PATRICK PLEUL, Fotó: PATRICK PLEUL

Szabad a csalás?
A measuring hose for emissions inspections in diesel engines sticks in the exhaust tube of a Volkswagen (VW) Golf 2,0 TDI diesel car at a garage in Frankfurt an der Oder, eastern Germany, on October 1, 2015. Volkswagen has admitted that up to 11 million diesel cars worldwide are fitted with devices that can switch on pollution controls when they detect the car is undergoing testing. AFP PHOTO / DPA / PATRICK PLEUL +++ GERMANY OUT +++ / AFP PHOTO / DPA / PATRICK PLEUL
Fotó: PATRICK PLEUL

A két éve kitört botrányból
egyértelműen bebizonyosodott,
hogy a gyártók
hamis adatokat adtak meg a
dízelautók károsanyag-kibocsátásáról.
A büntetés nem is
maradt el például az Egyesült
Államokban, ahol a csillagászati
összegű büntetés
mellett még letöltendő börtönbüntetést
is kiróttak a
csalásban érintett vezetőkre.
Nálunk viszont a nemzetgazdasági
tárca nem érzi feladatának,
hogy akár csak a
sok tízmilliárd forintnyi elmaradt
adót is behajtsa a
csalókon, tudtuk meg Horváth
Zsolttól, a Levegő Munkacsoport
munkatársától.
A civil szervezet érdeklődésére,
hogy mit tett és mit
tervez a tárca az elmaradt
adók behajtása érdekében,
csaknem egy év múltán
megérkezett minisztériumi
válaszból kiderült, hogy
gyakorlatilag semmit. Mégpedig
azért nem, mert az
adót a nyilvántartásban szereplő
adatok alapján róják
ki. Amellett viszont elegánsan
elsiklott a tárca, hogy a
hamis adatokat szolgáltató
jogi felelősségének megállapítását
kezdeményezze.
A minisztérium arra is
hivatkozott a válaszában,
hogy a gépjárművek tulajdonosai
joggal bíztak a forgalmi
engedélyek adatainak valódiságában,
tehát őket semmiféle
felelősség nem terheli
az ügyben. Azt a civil szervezet
sem vitatja, hogy a
gépjárműveket használó tulajdonosok
jóhiszeműen jártak
el az adójuk megfizetésekor,
tudtuk meg Horváth
Zsolttól. Nem is az ő felelősségüket
vetették fel, hanem
az érintett autógyártók érdekeltségi
köréhez tartozó importőr
gazdálkodókét. Ők
azonban a minisztériumi válasz
szerint következmények
nélkül szolgáltathattak
hamis adatokat. A Levegő
Munkacsoport további lépéseket
fontolgat az ügyben.
 

Ezek is érdekelhetnek