Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Használt autót vásárolni leginkább zsákbamacska, de ebből a szerencsejátékból jól is kijöhetünk. Rovatunk tippjei segíthetnek a sikeres választásban.
Fotó: Szabó Nándor
Rengeteg jó tanácsot adtak már a hozzáértők a laikusok számára, nem könnyű közülük a fontosakat kiszűrni. Szerintem alapvető, hogy ne – sok esetben visszatekert – kilométerórát, hanem valós állapotot vegyünk, amit érdemes szakszervizben felméretni. Ennek a költsége nem felesleges pénzkidobás, hanem éppen a legnagyobb összegű spórolást jelentheti!
A szakszerű szemrevételezéssel alul-felül sok bibi kiszűrhető, az egységes diagnosztikai csatlakozó (OBD) segítségével számtalan korábbi és meglévő hibakód kiolvasható a tárolóegységből.
Ha ettől az eladó ódzkodik, keressünk másik autót. A ragyogóra pucolt motortér legyen inkább gyanús, mint vonzó: a piszkos részek jobban megmutatják a folyadékszivárgásokat. Az elődeink száma sem perdöntő: inkább három jó tulajdonos, mint egy rossz.
Az adásvételi szerződés aláírása nem az új kedvenc megszerzése felett érzett eufória eszköze, hanem az önvédelem biztosítéka. Ha kereskedőtől vásárolunk, a következő fél évben az előre nem látható, az autó természetes elhasználódásánál jelentősebb, az adásvételi szerződésben nem rögzített baj – ami érdemben befolyásolja az üzembiztonságot, a használhatóságot – rejtett hibának számít.
Ekkor az eladó köteles gondoskodni a kijavításról, esetleg az utólagos árleszállításról, netán az eredeti állapot helyreállításáról (a vevő visszaadja az autót a kereskedésnek és a szerződést érvénytelenítik). A vásárlást követő második fél évben az irány megfordul: a vevőnek kell bizonyítania, hogy az autó hibái a vásárlás előtt keletkeztek, de ezeket eltitkolták előle. Magánszemély eladó esetén a kezdetektől a vásárlónak kell bizonyítania, hogy eltitkolt hiba miatt adódtak gondjai. Ha külföldi autót veszünk, fokozott figyelemmel ellenőrizzük, ki szerepel a szerződésben eladóként.
Eladóknak való
Nemcsak a vevőket, hanem az eladókat is segítik hasznos ötletek. A hirdetőoldalakon jó minőségű fotókat adjunk közre. Autónk legyen a képeken és az „életben” is kívül-belül tiszta, mindenféle szeméttől mentes. (Vegyük ki a vevőnek érdektelen cókmókunkat.) Ne titkoljuk az alváz- és a rendszámot, mert velük visszaélni nemigen lehet. A műszaki vizsga annál jobb, minél frissebb. Ne hibázzon a világítás, a folyadékok szintje. A kisebb gondokat (megszorult kilincs, törött visszapillantó, leesett műanyag elem) orvosoljuk, mert ezek a vevőt az üzletkötéstől is eltántoríthatják.
Vegyünk-e automataváltós kocsit vagy sem? Aki szereti, mert kényelmet ad, hamar megszokja és ragaszkodik hozzá. A jó váltó hidegen és melegen, bármely sebességtartományban, finom pedálmozdulattal vagy padlógázzal is megtorpanás, rángatás, kattogás – illetve olajszivárgás – nélkül dolgozik. Mert ha nem, az százezrekbe is kerülhet!
Kerüljük-e a nálunk már nem forgalmazott autókat? Elsősorban a Daewooból lett Chevrolet-re, a Saabra, a Roverre és a Ladára gondolok. Az elsővel nincs nagy gond, mert a General Motors tulajdona, így az Opel-szervizekben keríthető hozzájuk alkatrész. A svéd Saab a GM tulajdonából került át egy holland, majd kínai céghez, nemrég pedig a márka megszűnt, így a tulajdonosok skandináv forrásokra és klubtársi támogatásra számíthatnak.
Az angol Rover (a BMW és a Ford „uralma” után) befejezte pályafutását, alkatrészek a hazájából szerezhetők be, melyek ára a Brexit után kérdéses. A Lada ismét kivonult Magyarországról, de a szervizhálózat 14 hazai szakműhellyel megmaradt.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu