Gyakran magyarázzuk a fogyókúrák sikertelenségét anyagcserénk működésével vagy azzal, hogy családi örökség. A közhiedelem szerint a túl drasztikus fogyókúra lelassítja az anyagcserét, nem tartható sokáig, s az átmeneti fogyás után inkább hízáshoz vezet.

Lassú vagy gyors? Tévhitek keringenek, csodaszerek és tuti diéták terjednek

Az anyagcserével kapcsolatban rengeteg tévhit kering, ideje leszámolni ezekkel – írja az amerikai Reader Digest folyóirat. Az egyik ezek közül, hogy éjszaka lelassul a folyamat, hiszen alszunk, ezért este hat óra után már nem szabad enni semmit. Az emésztés azonban éjszaka sem áll le, ezért lehet később is vacsorázni. A hangsúly a vacsora minőségén és mennyiségén van: a zsíros és szénhidrátokban gazdag ételeket jobb kerülni, de könnyű húsokat zöldségekkel este is ehetünk, nem fogunk hízni. A másik gyakori félreértés, hogy a fogyókúra örökre megváltoztatja az anyagcsere folyamatát.

Ez sem igaz: az ésszerű ütemű és átgondolt kalóriacsökkentéshez képes alkalmazkodni a szervezetünk.

Az úgynevezett szuperételek – mint például az alma, a brokkoli, a fokhagyma, az avokádó, a mandula, az áfonya, a banán, a lazac – inkább az általános egészség fenntartásában fontosak, semmint az anyagcsere serkentésében. Ha viszont mindből mindennap fogyasztanánk, az jelentős kalóriatöbbletet eredményezne.

Rendkívül népszerű tévhit, hogy akkor pörög az anyagcsere, ha naponta legalább hatszor eszünk. Ez megint csak túlevéshez vezethet, hiszen nagyon kellene számolni és mérni, hogy ne legyen több a bevitt kalória a szükségesnél. Másrészt az emésztőrendszernek, a hasnyálmirigynek ilyenkor nincs ideje pihenésre, állandóan dolgozik.

Egy ideje elterjedt az is, hogy reggel nagy csésze kókuszzsíros kávéval kell indítani a napot, mert gyorsítja az anyagcserét, beindítja a fogyást, sőt növeli az intelligenciát is. Mondanunk sem kell, hogy semmiféle tudományos bizonyítéka nincs ennek a hóbortos ötletnek, de az amerikai bróker, aki ezt kitalálta és elhintette, szép pénzeket keres vele.

Sokan nehezen fogadják el, hogy a kor előrehaladtával már nem lehet büntetlenül ugyanannyit enni, mint fiatalon. Az anyagcsere lassul: 55 év felett napi 600 kalóriával kevesebb a szükséglet, mint 25 éves korban.

A méregtelenítő diétákat is el lehet felejteni, ezek sem hatnak az anyagcserére. Sokkal inkább a test összetétele határozza meg a kalóriák égetését. Akinek jelentős az izomállománya, többet fog égetni. A mozgás nélküli fogyókúrák során az izomszövetből is sokat vesztünk, nem csak a zsírból. Hogy akkor mitől működik optimálisan az anyagcsere? A kiegyensúlyozott étrend és az aktivitás legyőzheti a hízásért gyakran okolt géneket is.

Azaz minél több energiát használunk el mozgással, annál kevesebb a gondunk az anyagcserénkkel és az egészségünkkel.

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.