Az ízületek az egymással szomszédos csontokat összekötő fontos elemek, amelyek jelentősen hozzájárulnak a mozgáshoz. Az ízületek felelnek a mozgás irányáért, terjedelméért, de még a rugalmasságáért is, ezért nagyon fontos, hogy megfelelően gondoskodjunk védelmükről, hogy minél tovább élvezhessük a szabad mozgás örömét.

Milyen módszerekkel védhetjük az ízületeinket a nem kívánt sérülésektől?

Milyen helyzetben sérülhetnek meg az ízületek?

Ízületi sérüléseket gyakran szerezhetünk abban az esetben, ha az adott mozgástartományunk határait túlfeszítjük. Ilyenkor sajnos megsérülhet a csont, a szalag, a porc, az ín, vagy az ízületi tok is, mely mozgásképtelenséget okozhat, és komoly fájdalmakkal járhat. Egy ilyen baleset vagy rossz mozdulat következtében akár hetekre, hónapokra is csökkenhet a mozgásunk hatékonysága, súlyos esetben pedig a gyógyszeres kezelés helyett/mellett műtéti beavatkozásra is szükség lehet.

Az életkor előrehaladtával a szervezetünkben lévő szövetek természetes módon öregszenek, ezáltal az ízületek rugalmassága is csökken, a porckopás miatt. Ez a folyamat gyakran nem jár fájdalommal, csupán nehézkesebb mozgást tapasztalhatunk. Ha fájdalmat érzünk, ízületi gyulladás is szóba jöhet, ami már egy súlyos és kezelendő probléma. Érdemes tehát életünk során mindig, de főleg idősebb korban gondoskodni ízületvédő felszerelés viseléséről, valamint ilyen célú étrendkiegészítők használatáról.

Milyen módszerekkel védhetjük az ízületeinket?

Az ízületeink mozgásban tartása nagyon fontos annak érdekében, hogy minél tovább megőrizzék egészséges állapotukat. Bizonyos életkor vagy mozgásszervi betegség esetében ez nehézséget okozhat, ám egy kiadós séta vagy egy kis reggeli frissítő torna is nagyon sokat segíthet. Ne feledkezzünk meg a megfelelő felszerelésről sem! Kényes területeken ízületvédő eszközök segíthetnek a könnyebb mozgásban és a balesetmegelőzésben.

Amikor az izmok nincsenek mozgásban, merevvé válnak, így amikor használnánk őket, fájdalmat érezhetünk. Ez pedig még kevésbé motivál majd minket arra, hogy megmozgassuk a testünket. Bár a természetes, korral járó ízületi öregedés folyamatát nem állíthatjuk meg, tehetünk érte, hogy lassabban érjen el minket. A porcok egészsége érdekében különféle porcépítő, ízületvédő étrendkiegészítők is segítségünkre lehetnek, melyek segítenek a már meglévő panaszok enyhítésében, és hozzájárulnak az ízületek megfelelő védelméhez.

Bár a testnevelésórák egyik legunalmasabb része volt a bemelegítés és a nyújtás, ezek is elengedhetetlenek, izmaink, ízületeink egészsége érdekében. Így tehát sportolás vagy hosszabb ideig tartó testmozgás (például séta) előtt érdemes néhány percet arra szánni, hogy bemelegítsük az érintett testrészeket. Az edzés után pedig szánjunk időt a nyújtásra is, hogy az izomszalagok könnyebben regenerálódhassanak, és ne érezzünk kellemetlen izomlázat másnap.

Ezért figyeljünk oda ízületeink egészségére

Sok szépkorútól hallhattuk életünk során, hogy milyen fontos már fiatal korban is megőrizni egészségünket. Érdemes ezt a tanácsot megfogadni, hiszen valóban sokat javíthatunk életminőségünkön azzal, ha körültekintően, megfelelően bemelegítve és nyújtva sportolunk, valamint figyelmet szentelünk a vitaminok, ásványi anyagok bevitelének is.

Így jelentősen lassítható az ízületi öregedés folyamata, aminek eredményeképp sokkal fittebbek, energiával teliek leszünk, és nem okoznak fájdalmat a különböző mozgásformák sem. Ügyeljünk arra is, hogy ne vigyük túlzásba az edzést, és ne terheljük túl szervezetünket és izmainkat. Két tréning között szerencsés, ha hagyunk időt regenerálódni az izmoknak, hogy elkerüljük a sérülés lehetőségét. Minél hamarabb kezdünk el gondoskodni az izmok egészségéről, annál hálásabbak leszünk fiatalkori önmagunknak a tudatosság miatt!

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.