Kevésbé érezzük magunkat szomjasnak a téli, hűvös időszakban, ezért hajlamosak vagyunk hanyagolni a vízfogyasztást. De létezik néhány egyszerű praktika, amellyel csökkenthetjük a dehidratáltság kockázatát.

Szomjoltók testnek és léleknek

Ihatunk különféle teákat, lehetőleg cukormentes változatban. Tehetünk bele gyümölcsdarabokat (narancsot, bogyós gyümölcsöket), vagy kísérletezhetünk fűszeresebb ízvilággal: próbáljuk ki a gyömbért, a citromfüvet vagy a mentát. Különlegesebbé teszik az ízélményt, ráadásul a táplálkozás-élettani hatásuk is pozitív – olvasható a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) honlapján.

Folyadékpótlásra a hideg évszakokban is leginkább a tiszta víz javasolt, mert könnyen hozzáférhető és a legjobban oltja a szomjat. Mellette az ásványvíz fogyasztását ajánlják, ami az olyan fontos ásványi anyagok beviteléhez járul hozzá, mint a kalcium, a magné­zium vagy a vas.

Tudta?

Az időjárás is fokozza a vízvesztés mértékét. Télen a belélegzett levegő tipikusan alacsony, a szervezetünk pedig magas víztartalmú, így a kilélegzett levegő páratartalma bővebb, ami fokozott vízveszteséggel jár. (Forrás: MDOSZ)

Hogy a bevitt vízmennyiség – amely ideális esetben a nőknél 2, a férfiaknál 2,5 liter/nap – mennyire felel meg az igényeinknek, arról a szomjúságérzetünk, valamint a vizelet színe és mennyisége árulkodik. A folyadékpótlásra azért is érdemes odafigyelni, mert hosszú távon már az enyhe mértékű kiszáradás is több betegség kialakulá­sáért lehet felelős. A dehidratált állapot növeli a vesekő kockázatát, rontja a sebgyógyulást, gyakran húgyúti fertőzésekkel társul, negatívan befolyásolja a keringési betegségek kimenetelét, a migrénes fájdalmat, és a várandósok esetén a magzatvíz mennyiségét – hívja fel a figyelmet az MDOSZ.

Sokféleképpen emlékeztethetjük magunkat a vízivásra. Készítsünk magunk mellé egy palackot, amelyből, mivel szem előtt van, többször iszunk. Néhány korty is sokat jelent, mert akárcsak az étkezésnél, az ivásnál is érvényesül a többször kevesebbet elv. Továbbá elérhetőek hasznos mobilalkalmazások, amelyekkel követhetjük a hidratáltsági állapotunkat, s motiválhatnak minket a rendszeres ivásra.

Ne feledkezzünk meg a magas víztartalmú zöldségek és gyümölcsök fogyasztásáról és a belőlük készült főzelékekről, salátákról, levesekről sem. A különféle italok mellett ezek szintén fontos részét képezik a napi folyadékbevitelünknek, amit változatosabbá tehetünk még kávéval, százszázalékos gyümölcslével vagy meleg tejes ita­lokkal, amelyek a testet és a lelket is felmelegítik a hideg téli na­pokon.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.