Vannak emberek, akiknek az evésről és az ivásról szólnak az ünnepek. Pedig hízás nélkül is túlélhetjük a karácsonyt, figyelmeztet a Diéta és Fitnesz decemberi száma.

Túlélni az ünnepeket


Nyilvánvaló, hogy a decemberi ünnepi szezon nem a diétázásról szól. Általában mindenki pontosan emlékszik az előző karácsonyra, a decemberre. Gondolja végig, hogy is volt tavaly? Hány kiló plusszal sikerült zárni a hónapot? Hány éjszakát töltött álmatlanul forgolódva az ágyban, mert úgy teleette magát? És most megint kezdené elölről? Ugyan már! Vegyük sorra, mit is tehet azért, hogy ügyes egyensúlyozással megtartsa a súlyát.
Ne készüljön hetekig! Pontosabban ne az tegye ki az ideje nagy részét, hogy bújja a recepteket, hanem döntse el gyorsan a menüt, aztán fordítsa az idejét mozgásra, társasági életre, bármi másra. Ne legyen lusta, használjon ki minden lehetőséget a mozgásra, lépcsőzzön, gyalogoljon, amikor csak alkalma adódik. A testsúly megőrzésének elengedhetetlen része, ha napról napra többet mozog, sétál. Hétvégén is mozduljanak ki a családdal!
A kevésbé szerencsés családokban, ahol a névnapok és születésnapok zöme is december hónapra esik, bizony nagyon észnél kell lenni, ha valaki nem plusz hat kilóval akarja zárni a hónapot. Legyen józan és iktasson be önkorlátozó napokat, amikor nem eszik édességet és nem iszik alkoholt. Optimális az lenne, ha minden másnap erősebben fogná a gyeplőt. De ha minden héten képes lenne tartani egy gyümölcsnapot, az segítene a legtöbbet a testsúlya megőrzésében.
Mielőtt eldönti, milyen sütemények kerülnek az ünnepi asztalra, vegyen figyelembe néhány szempontot. Keressen alacsony zsír- és cukortartalmú recepteket, csökkentse az előírt vaj mennyiségét a felére, a cukrot helyettesítse sztíviával, e természetes, növényi édesítővel.
Persze nem lehet teljesen elhagyni a vajat, mert a süti állaga nem lesz megfelelő. Válasszon a joghurtos, gyümölcsös sütemények közül, készítsen egzotikus gyümölcssalátát.  A süteményben lévő méz savas tulajdonságú, így javítja az étvágyat, a dió pedig telítetlen zsírsavakban gazdag, amelyek hozzájárulnak a koleszterinszint csökkentéséhez.
Milyen húst készítsen? Célszerű a sovány, zsírmentes húsokat választani. Készítsen sülteket sütőzacskóban vagy són. Az egészben sült pulykának sem kell elmaradnia, de a bőrét – akármilyen ropogósra sült is – hagyja meg a sovány családtagoknak. Ha szereti a család a halat, kerüljön többféle az asztalra: grillezett tonhal, lazac, pisztráng vagy süllő. A karácsonyi halászlé tészta vagy kenyér nélkül felér egy főétellel. A húsleves helyett választhat tárkonyos pulykaragulevest – a tárkony ugyanis emésztésserkentő. A pulykát gombával is lehet tölteni (csak kevés zsemlét használjon). Ha szenteste sonkát esznek, otthon készítsen hozzá tormát: frissen reszelve, majonézzel vagy mustárral. Felfrissíti a vérkeringést.
Változtasson az étkezések összetételén. Egyen több rizst, zöldséget, teljes kiőrlésű kenyeret és gyümölcsöt, kevesebb sült krumplit és zsíros szaftot. Használjon mindig sovány tejet, túrót, sajtot, tejfölt a krémtúrók, krémsajtok helyett. A szószoknál vagy a habarásnál pedig alacsony zsírtartalmú, édesítés nélküli joghurtot (kefirt) használjon, amit csak a főzés végén tesz az ételbe; ekkor már ne forralja fel újra, mert összecsomósodik.

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.