Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Mindenkinek mást jelent a nyaralás. Kinek egy kövér hátizsákot a hegyekben, kinek semmittevést a vízparton. Szerencsére ma már a világon bárhová eljuthatunk, sőt válogathatunk is, mivel induljunk útnak és mennyiért. Nem árt azért megfogadni néhány jó tanácsot, mielőtt szárnyakat adunk vágyainknak!
Naponta bombáznak bennünket vonzó árakkal kecsegtető ajánlataikkal a "fapados" légitársaságok, a hirdetések szövege szerint akár 0 forintért is elrepítenek némely európai városba. Nem csoda, ha elsősorban arra lettünk kíváncsiak, valójában mekkora költséggel számolhatunk, és manapság tényleg jobban megéri-e repülni, mint autóval, vonaton vagy buszon utazni.
A fapados elnevezés akár félrevezető is lehet, hiszen ez a megfogalmazás egyáltalán nem azt jelenti, hogy széteső félben lévő repülőkön utazunk. Ezekre a légitársaságokra nézve is ugyanolyan szigorúak és kötelező érvényűek a hatósági biztonsági előírások, sőt gépeik újabbak, mint a nemzeti légi társaságoké. Találóbb lenne az angolban használatos low-cost vagy budget kifejezés magyar megfelelőjét, a takarékos vagy diszkont járatot használni.
A látványosan alacsony repülőjegyek árának titka a költségtakarékos üzleti modellben rejlik. Kizárólag két pont közötti repülést kínálnak, tehát nem szerveznek átszállást. Nem üzemeltetnek nagy létszámú jegyirodákat, az utasokkal csak telefonon, illetve interneten tartják a kapcsolatot. Nem állítanak ki nyomtatott jegyet, hanem az utasok foglalási kódjuk ismeretében, személyazonosságuk igazolásával kaphatják meg a beszállókártyájukat.
Míg a klasszikus légitársaságoknál több, addig a fapadosoknál csak egy osztály létezik, az utasoknak meg kell elégednie az ezzel járó komfortfokozattal. Meleg ételt egyik járaton sem szolgálnak fel; aki repülés közben enni-inni kíván, mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia (egy dobozos üdítő 500, egy szendvics 1000 forint, vagyis könnyedén elfogyaszthatjuk egy újabb fapados repülőjegy árát!). Nem minden társaságnál lehet üléshelyet választani (például a WizzAirnél sem), ugyanis a jegy nem tartalmaz ülésszámot. Olykor a kisgyermekes családokat előreengedik, de egyébként az a szabály érvényesül, hogy aki hamarabb lép a fedélzetre, az ülhet a jobb helyekre, mondjuk az ablakhoz.
{p}
Érdemes odafigyelni, a célváros melyik repülőterét használják a diszkont járatok, ugyanis gyakorta a nagyvárosoktól távoli, olcsóbb leszállóhelyekkel kalkulálva tudnak olcsóbb jegyeket kínálni számunkra. Ezért például ha egy fapadossal a Párizstól hetven kilométerre lévő Beauvais reptéren landolunk, számoljunk rá, hogy autóbusszal több mint egy óra alatt, mintegy négyezer forintért (megint csak akár a repülőjegy árával vetekedő összegért) jutunk be a fővárosba.
Sokan úgy gondolják, hogy már késő fapados repülőjegyet venni a nyaraláshoz, mert ezeknél a társaságoknál csak hónapokkal előtte lehet olcsó jegyeket venni. Ez ma már nem igaz, mert ha két hónappal előbb foglalunk helyet, alig tíz százalékkal kell kevesebbet fizetnünk, mintha a jövő héten utaznánk. Egy éve még valóban ötven százalék is lehetett a két ár közötti különbség.
A fapadosok által hangzatosan hirdetett 0 forintos jegyárak hallatán azért nem árt két lábbal a földön állnunk. Tényleg előfordul, hogy a légitársaságok a járataikra néhány helyet térítésmentesen árulnak, de az ezekhez kapcsolódó reptéri illetéket, adókat ugyanúgy meg kell fizetnie az utasnak. (Így kerülhet a WizzAirnél - korábbi célállomásunknál maradva - egy párizsi 0 forintos jegy 9431 forintba.) A többi helyet azonban már magasabb áron értékesítik, szintén megspékelve a járulékos költségekkel.
A kíváncsiság kedvéért utánajártam, egy adott, hosszú hétvégén melyik légitársaság mennyiért kínálja retúr Párizs-jegyét. Az eredmény meglepően alakult. A foglalás pillanatában fapadosok közül a SkyEurope 33 ezer, a WizzAir 31 587 forintot kért ugyanazért a szolgáltatásért, míg nemzeti légitársaságunk, a Malév csak 29 900-at...
Az utazás tervezésekor tehát érdemes jól körülnézni a légitársaságok háza táján! Ha sikerül akciós jegyet kifognunk, akkor valóban annyiba kerülhet egy repülőjegy a szerelmesek városába, mint a MÁV InterCity járatával egy Budapest-Nyíregyháza retúr út...
{p}
Változás esetén
Mi történik akkor, ha egyáltalán nem, vagy csak terveinken módosítva tudunk elutazni? A SkyEurope légitársaság például a repülőjegy lemondásakor annak árát nem téríti meg, csupán az illetéket kapjuk vissza. A dátum vagy a név megváltoztatása adatonként 6380 forintba kerül. Náluk egyébként a szülők ölében utazó, kétévesnél fiatalabb gyerekek jegye egységesen 2990 forintba kerül. Egyes légitársaságoknál csak akkor van mód bármiféle későbbi változtatásra, ha a jegy vásárlásakor lemondási biztosítást kötünk a vételár körülbelül három-négy százalékáért.
Város-lista
A Budapestről induló tizenhárom diszkont légitársasággal jelenleg 36 város érhető el:
Amszterdam, Athén, Barcelona, Berlin, Billund, Bonn, Bristol, Brüsszel, Dortmund, Dublin, Dubrovnik, Düsseldorf, Frankfurt, Genf, Göteburg, Hamburg, Hannover, Katowice, Köln, Koppenhága, London, Malmö, Manchester, Milánó, Newcastle, Nizza, Nürnberg, Oslo, Palma di Mallorca, Párizs, Róma, Split, Stockholm, Stuttgart, Velence, Zürich.
Internetes információk:
www.fapados.lap.hu
www.repulojegy.lap.hu
www.utazas.lap.hu
www.kozlekedes.lap.hu
www.malev.hu
www.wizzair.hu
Ingyenröpködés
Hihetetlen légijövő-képet festett a közelmúltban a világ első fapados légitársasága, a Ryannair ír elnöke: szerinte tíz esztendő múlva járataikra ingyen adják majd a repülőjegyeket. Addigra ugyanis felépülnek saját reptereik, szállodákkal, éttermekkel, üzletekkel, bevásárlóközpontokkal és autókölcsönzőkkel.
Hogyan engedhetik meg maguknak ezt a nagylelkű gesztust? A megálmodott "Ryannair-kisvárosok" haszna képes lesz eltartani a céget, az ingyenjegy pedig - a többi légitársasággal szemben folytatott vetélkedésben - hozzájuk csábítja a repülni vágyókat.
A fapados társaságok nyereségét többek között az is növeli, hogy jobb a repülőgépeik kihasználtsága. Míg például a WizzAir Airbus 320-as gépei napi tizenkét órát töltenek a levegőben, addig a hagyományos cégekéi általában csak nyolcat.
Nemzetközi összehasonlításban ritka az olyan repülőtér, mint a mi Ferihegyink, ahol is egy terminálról indulnak a nemzeti és a fapados légitársaságok gépei.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu