Mennyire kemény a fapados?

Mindenkinek mást jelent a nyaralás. Kinek egy kövér hátizsákot a hegyekben, kinek semmittevést a vízparton. Szerencsére ma már a világon bárhová eljuthatunk, sőt válogathatunk is, mivel induljunk útnak és mennyiért. Nem árt azért megfogadni néhány jó tanácsot, mielőtt szárnyakat adunk vágyainknak!

Családi körSzijjártó Gabriella2005. 07. 15. péntek2005. 07. 15.
Mennyire kemény a fapados?

Naponta bombáznak bennünket vonzó árakkal kecsegtető ajánlataikkal a "fapados" légitársaságok, a hirdetések szövege szerint akár 0 forintért is elrepítenek némely európai városba. Nem csoda, ha elsősorban arra lettünk kíváncsiak, valójában mekkora költséggel számolhatunk, és manapság tényleg jobban megéri-e repülni, mint autóval, vonaton vagy buszon utazni.
A fapados elnevezés akár félrevezető is lehet, hiszen ez a megfogalmazás egyáltalán nem azt jelenti, hogy széteső félben lévő repülőkön utazunk. Ezekre a légitársaságokra nézve is ugyanolyan szigorúak és kötelező érvényűek a hatósági biztonsági előírások, sőt gépeik újabbak, mint a nemzeti légi társaságoké. Találóbb lenne az angolban használatos low-cost vagy budget kifejezés magyar megfelelőjét, a takarékos vagy diszkont járatot használni.
A látványosan alacsony repülőjegyek árának titka a költségtakarékos üzleti modellben rejlik. Kizárólag két pont közötti repülést kínálnak, tehát nem szerveznek átszállást. Nem üzemeltetnek nagy létszámú jegyirodákat, az utasokkal csak telefonon, illetve interneten tartják a kapcsolatot. Nem állítanak ki nyomtatott jegyet, hanem az utasok foglalási kódjuk ismeretében, személyazonosságuk igazolásával kaphatják meg a beszállókártyájukat.
Míg a klasszikus légitársaságoknál több, addig a fapadosoknál csak egy osztály létezik, az utasoknak meg kell elégednie az ezzel járó komfortfokozattal. Meleg ételt egyik járaton sem szolgálnak fel; aki repülés közben enni-inni kíván, mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia (egy dobozos üdítő 500, egy szendvics 1000 forint, vagyis könnyedén elfogyaszthatjuk egy újabb fapados repülőjegy árát!). Nem minden társaságnál lehet üléshelyet választani (például a WizzAirnél sem), ugyanis a jegy nem tartalmaz ülésszámot. Olykor a kisgyermekes családokat előreengedik, de egyébként az a szabály érvényesül, hogy aki hamarabb lép a fedélzetre, az ülhet a jobb helyekre, mondjuk az ablakhoz.
{p}
Érdemes odafigyelni, a célváros melyik repülőterét használják a diszkont járatok, ugyanis gyakorta a nagyvárosoktól távoli, olcsóbb leszállóhelyekkel kalkulálva tudnak olcsóbb jegyeket kínálni számunkra. Ezért például ha egy fapadossal a Párizstól hetven kilométerre lévő Beauvais reptéren landolunk, számoljunk rá, hogy autóbusszal több mint egy óra alatt, mintegy négyezer forintért (megint csak akár a repülőjegy árával vetekedő összegért) jutunk be a fővárosba.
Sokan úgy gondolják, hogy már késő fapados repülőjegyet venni a nyaraláshoz, mert ezeknél a társaságoknál csak hónapokkal előtte lehet olcsó jegyeket venni. Ez ma már nem igaz, mert ha két hónappal előbb foglalunk helyet, alig tíz százalékkal kell kevesebbet fizetnünk, mintha a jövő héten utaznánk. Egy éve még valóban ötven százalék is lehetett a két ár közötti különbség.
A fapadosok által hangzatosan hirdetett 0 forintos jegyárak hallatán azért nem árt két lábbal a földön állnunk. Tényleg előfordul, hogy a légitársaságok a járataikra néhány helyet térítésmentesen árulnak, de az ezekhez kapcsolódó reptéri illetéket, adókat ugyanúgy meg kell fizetnie az utasnak. (Így kerülhet a WizzAirnél - korábbi célállomásunknál maradva - egy párizsi 0 forintos jegy 9431 forintba.) A többi helyet azonban már magasabb áron értékesítik, szintén megspékelve a járulékos költségekkel.
A kíváncsiság kedvéért utánajártam, egy adott, hosszú hétvégén melyik légitársaság mennyiért kínálja retúr Párizs-jegyét. Az eredmény meglepően alakult. A foglalás pillanatában fapadosok közül a SkyEurope 33 ezer, a WizzAir 31 587 forintot kért ugyanazért a szolgáltatásért, míg nemzeti légitársaságunk, a Malév csak 29 900-at...
Az utazás tervezésekor tehát érdemes jól körülnézni a légitársaságok háza táján! Ha sikerül akciós jegyet kifognunk, akkor valóban annyiba kerülhet egy repülőjegy a szerelmesek városába, mint a MÁV InterCity járatával egy Budapest-Nyíregyháza retúr út...
{p}
Változás esetén
Mi történik akkor, ha egyáltalán nem, vagy csak terveinken módosítva tudunk elutazni? A SkyEurope légitársaság például a repülőjegy lemondásakor annak árát nem téríti meg, csupán az illetéket kapjuk vissza. A dátum vagy a név megváltoztatása adatonként 6380 forintba kerül. Náluk egyébként a szülők ölében utazó, kétévesnél fiatalabb gyerekek jegye egységesen 2990 forintba kerül. Egyes légitársaságoknál csak akkor van mód bármiféle későbbi változtatásra, ha a jegy vásárlásakor lemondási biztosítást kötünk a vételár körülbelül három-négy százalékáért.

Város-lista
A Budapestről induló tizenhárom diszkont légitársasággal jelenleg 36 város érhető el:
Amszterdam, Athén, Barcelona, Berlin, Billund, Bonn, Bristol, Brüsszel, Dortmund, Dublin, Dubrovnik, Düsseldorf, Frankfurt, Genf, Göteburg, Hamburg, Hannover, Katowice, Köln, Koppenhága, London, Malmö, Manchester, Milánó, Newcastle, Nizza, Nürnberg, Oslo, Palma di Mallorca, Párizs, Róma, Split, Stockholm, Stuttgart, Velence, Zürich.

Internetes információk:
www.fapados.lap.hu
www.repulojegy.lap.hu
www.utazas.lap.hu
www.kozlekedes.lap.hu
www.malev.hu
www.wizzair.hu

Ingyenröpködés
Hihetetlen légijövő-képet festett a közelmúltban a világ első fapados légitársasága, a Ryannair ír elnöke: szerinte tíz esztendő múlva járataikra ingyen adják majd a repülőjegyeket. Addigra ugyanis felépülnek saját reptereik, szállodákkal, éttermekkel, üzletekkel, bevásárlóközpontokkal és autókölcsönzőkkel.
Hogyan engedhetik meg maguknak ezt a nagylelkű gesztust? A megálmodott "Ryannair-kisvárosok" haszna képes lesz eltartani a céget, az ingyenjegy pedig - a többi légitársasággal szemben folytatott vetélkedésben - hozzájuk csábítja a repülni vágyókat.
A fapados társaságok nyereségét többek között az is növeli, hogy jobb a repülőgépeik kihasználtsága. Míg például a WizzAir Airbus 320-as gépei napi tizenkét órát töltenek a levegőben, addig a hagyományos cégekéi általában csak nyolcat.
Nemzetközi összehasonlításban ritka az olyan repülőtér, mint a mi Ferihegyink, ahol is egy terminálról indulnak a nemzeti és a fapados légitársaságok gépei.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek