Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tele az udvar, a kerítés, a garázs. Rendszámtáblák a falon, azzal van kirakva a padló. A kecskeméti Kenyeres testvérek gyűjteménye már 2001-ben bekerült a Guinness-rekordok könyvébe. Azóta meg csak szaporodott.
- A kezdeti cél csak az volt, hogy kirakjuk rendszámmal a konvektort - meséli Kenyeres Péter, hogyan kezdődött bátyjával közös gyűjtőszenvedélyük 1991-ben. - Édesapám a vámhatóságnál dolgozott, és onnan hozott haza egy rendszámot, mert ő minden összeszed.
A fiúk talán sokat utazgató szüleiktől örökölték a jövés-menés szenvedélyét, mindenesetre a kezdeti lelkesedés nem hunyt ki a konvektor beborításával. Hamarosan a barátok, ismerősök ontani kezdték hozzájuk a hatósági jelzéseket, majd elkezdtek maguk is kutatni ritkább darabok után. Magyarországon rendszámokhoz jutni nem valami nehéz, hiszen ha egyet kivonnak a forgalomból, azt nem kell leadni. Más országokban ez nem feltétlenül van így, a svájci rendszám például ezért számít olyan ritka különlegességnek.
- Ha valaki rendszámok után jár, autószalonokba, kereskedőkhöz, autóbontókba, szerelőkhöz, színesfém-kereskedőkhöz érdemes menni - sorolja a lelőhelyeket Kenyeres Péter. - Ha olyan országba megyünk, ahol nem ismerjük a terepet, akkor először motelportástól, buszsofőrtől, taxisofőrtől kell érdeklődni, ők benne vannak a körforgásban.
- De honnan szerzitek a külföldi rendszámokat?
- A szüleim nagy kempingezők. Egész Európát bejártuk, sőt Afrikában is kalandoztunk a Zsigulival. A másik irányban túljutottunk az északi sarkkörön. Sok barátunk jár külföldön, ők is hoznak nekünk. De előfordul, hogy valaki benéz a kerítésen, és bejön. Például egy holland házaspárral így barátkoztunk össze. Kérdeztem tőlük, hogy ők mit gyűjtenek. Kiderült, hogy kisméretű szódásüvegeket. A gyűjtő érti meg igazán a gyűjtőt.
- Minden rendszámotok teljesen "tiszta" eredetű?
- A gyűjtő alapszabálya, hogy csak törvényes úton szerezhet rendszámot. Vannak barátaink, akik ezt nem értik. Egy cimboránk például tudta, hogy nagyon szeretnénk egy ibizai rendszámot, és amikor arra járt, egyszerűen lecsavarozott egyet. Csakhogy a vámnál el is szedték tőle.
A jókora garázsban egy lakókocsi, egy sátras utánfutó meg egy Kawasaki áll, a falakon szöggel, ragasztóval precízen rögzített, ritka rendszámok, elvágólag rendszerezve.
- Hogy kerültetek be a Guinness-rekordok könyvébe?
- Kezdetben csak vicc volt, a barátaink hecceltek minket - mosolyodik el Kenyeres Péter. - Aztán 2001-ben megtörtént a hitelesítés: nekünk van a világon a legtöbb rendszámtáblánk, 5661-féle volt akkor. Most körülbelül 9800-nál tartunk. Tízezernél csapunk egy nagy bulit. A hitelesítés után is tartottunk hasonlót, és meghívtunk rá mindenkit, aki valaha hozott nekünk rendszámtáblát. Valami négyszázan voltunk.
- Feltételezem, hogy közben cserélgettek is.
- A párok egyik darabja a cserealapba kerül, mint azok a rendszámok is, amelyekből már sok van. Éppen most jöttünk meg Hollandiából egy börzéről, nyélbe ütöttünk ott néhány jó cserét.
- Érdekli a külföldieket a magyar rendszám?
- Most hármat vittünk ki, és nagyon rövid idő alatt elvitték őket.
- Mennyire lehet régebbi magyar rendszámokhoz hozzájutni?
- Amióta elkezdtük a gyűjtést, álmunk volt egy régi magyar vámrendszám. Két éve sikerült hozzájutni. Ezt a pajzsos magyar rendszámot még meg lehet találni antikváriumban, veteránbörzén, de az annál korábbiakat nemigen. Persze szerencsével rá lehet bukkanni ilyesmire is. Ez a darab például a második világháború környékéről való. A gazdája az ötvenes években elásta a Harley Davidsonját, hogy el ne vegyék tőle. Csak a rendszámtábla maradt meg belőle. Sok olyan darabunk is van, amilyen a Közlekedési Múzeumban sincsen.
- Mik a legközelebbi terveitek?
- Télen, ha több időnk lesz, szeretnénk beborítani rendszámtáblákkal a plafont. Csak azon gondolkozunk, hogy a súly nem rántja-e majd le a vakolatot...
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu