Gyomorrontás Nyuszómuszóéktól

Egy reggel arra ébredsz, hogy herpeszed van, sárgul a fogad, elhíztál, a macskád meg girhes. Bekapcsolod a tévét - s minden bajodra ajánlanak valamit. Szemmel tartja a reklámokat a Gazdasági Versenyhivatal is: a füllentőkre egyre nagyobb bírságot szabnak ki.

Családi körCsászár Jenő2006. 11. 24. péntek2006. 11. 24.
Gyomorrontás Nyuszómuszóéktól

Régen volt az esti mese, manapság meg ott a reklám - elringató mesevilág gyereknek, felnőttnek. Nézzük lelkesen "Nyuszómuszó"-t, akinek volt mersze felvenni a kölcsönt, vagy Sör Robit, aki újabban rágógumit dicsér, farkasgúnyában. Már egy óvodás is sejti, hogy a hirdetések füllentenek, de hogy mekkorát és mennyiért, annak a Gazdasági Versenyhivatal a megmondhatója. Lássuk, idén mekkora bírságot szabtak ki a hirdetőkre amiatt, mert átejtettek minket!
"Szinte hihetetlen, de pár hónap múlva nemcsak fehérebbek, de egészségesebbek lettek a fogaim" - a versenyhivatal valóban hihetetlennek találta ezt az állítást, a ("fogorvosom ajánlásával" piacra dobott) Colgate fogkrém hirdetése ugyanis megtévesztette a gyanútlan fogmosókat. A Colgate-Palmolive Magyarország Kft.-re ezért 257 millió forintos bírságot róttak ki. Nem úszta meg olcsón a Procter & Gamble sem. Kiderült: csak blöffölt, amikor azt állította a Bonux mosóporról, hogy a tisztítóereje rendkívüli az árkategóriájában, s lekörözi a Tomit meg a Biopont. Visszaesőként - hatodszor dicsérte túl a portékáját - 315 millió forint büntetést szabott ki rá a GVH. A Rossmann olcsón megúszta, csak egymillió forint bírság járt neki a nyíregyházi "becsalogató reklámért". Az ottani boltjában ugyanis az egy hétre hirdetett akció kezdetén mindössze négy darabot tartottak abból a kölniből, amelyet a szórólapon 4149 forint helyett 999 forintért kínáltak (volna). Az a néhány üvegcse pedig már a nyitás reggelén elfogyott.
A "nagy átverésből" nem maradnak ki a telefonos cégek sem. A Pannon GSM 16 millió forint versenyfelügyeleti bírságot kapott, mert bolhabetűkkel tudatta: csak azoknak ad nulla forintért internet-hozzáférést biztosító adatkártyát, akik két évig hűségesek lesznek hozzá. A Magyar Telekom tavaly már megégette magát - 150 millió forintra büntették, mert elhallgatta a Favorit díjcsomag szépséghibáit -, idén pedig tízmilliós bírsággal sújtották mobilinternet-szolgáltatásának reklámja miatt. A T-Mobil üzletág - autóbuszmatricákon, óriásplakátokon, tévében - félreérthetően hirdette Domino Aktív csomagját, amiért százmillió forint büntetéssel sújtotta a GVH. A Vodafone kétmillió forinttal, a Tele2 ötvenmilliós versenyfelügyeleti bírsággal lett szegényebb. A UPC tízmillió forintos büntetést érdemelt: ingyen telefonálást ígért, ám nem említette a havidíjat.
"Kiadós étkezés húsimádóknak" - dicsérte ebeknek való, Chappi eledelét a Masterfoods. Ez 48 millió forintjába került, mert ez a "húsos lakoma" mindössze négy százalék húst tartalmazott. A marhás változatba nem is jutott a marhahúsból, csak a vérből.
 Az áruházláncok közül az Auchan ötvenmillió forintos, a Tesco százmillió forintos bírságával került fel a listára, a Cora ötmillióval megúszta (a probléma az volt, hogy szórólapjaik és a valóság nem fedte egymást).
Az MTM-SBS Televízió azt állította, hogy a TV2-n sugárzott Született feleségek 2005 legnézettebb sorozata. Mindez azért került negyvenmillió forintjába, mert már a legelső epizód vetítése előtt is ezzel dicsekedett. A Biovit Pharma abban a hitben ringatta az urakat, hogy szere visszaadja a férfierőt, a kapszula gyógyhatását azonban nem igazolták hivatalos adatok.
A legszerencsésebbnek a Fővárosi Vízművek számít: megúszta a büntetést. Megtévesztően állította, hogy a budapesti "Európa egyik legjobb ivóvize". Csakhogy a GVH szerint e füllentés piaci hatása nem bizonyított. Kérdés, többet iszunk-e a csapvízből, ha elhisszük, a miénk a legkiválóbb.
- Tizenöt éve, mikor ránk ömlött e "csodavilág", valósággal habzsoltuk a reklámokat, ma meg egyre többen gyomorrontást kapnak tőlük. Pedig ez a piacgazdaság motorja. A reklám nem maga a főgonosz. A legfőbb eszköz a vevő kezében van: vagy vásárol, vagy nem - mondja Markovich Réka, a 270 hirdető cég és ugyanennyi magánszemély érdekeit képviselő Magyar Reklámszövetség főtitkára.
Az Európai Unió irányelvei szerint a büntetés egyre borsosabb, hogy elrettentő ereje legyen. Ám a megbírságoltak rendre megfellebbezik a versenyhivatal döntéseit. És minden cég továbbra is azt sugallja, hogy az ő terméke a legremekebb. Manapság már az is üdítő, ha valaki csak egy kicsit lódít, nem óriásit.

Reklámzabálók éjszakája
Ez a neve annak a rendezvénynek, amelyet november 25-én tartanak a Budapesti Kongresszusi Központban. A hirdetésfüggők 150 ország hatszáz reklámfilmjét bámulhatják egész hajnalig, a különlegesség a dél-koreai piac harminc filmjéből összeválogatott gyűjtemény lesz. Az idei - immár hatodik - reklámzabálás az ötvenes évek stílusában csalogatja a közönséget: az élmunkások és élmunkásnők azt ígérik, mostantól kétszáz százalékkal többet néznek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek