Veszprém–Plock: amikor az ellenfelek barátok – Fazekas Ligetvárinak köszöni, hogy megúszta a súlyos sérülést
nemzetisport.hu
Betekintést enged az adott tudományterületre, élményt és értékes tapasztalatokat nyújt az Eötvös Loránd Tudományegyetem Térképtudományi és Geoinformatikai Intézete Lányok a geoinformatikában című országjáró roadshow-ja. Játékos feladatokon keresztül 19 vidéki intézmény tanulói próbálhatják ki többek között a GPS-navigációt és a drónkezelés alapjait.
Fotó: Kállai Márton
A balassagyarmati Kiss Árpád Általános Iskolában érkezésünk idején már javában zajlik a program. A nyolcadik évfolyam két osztálya, összesen 29 tanuló csoportokba rendeződve ismerkedik a térképészettel, geoinformatikával. Az egyik tanteremben a diákok előadást hallgathatnak, amelyet egy, a földrajzi és térképolvasási ismereteiket felmérő kvíz követ. A többiek eközben gyakorlatban próbálhatják ki a térképolvasást és a telefonos helymeghatározást, valamint finomíthatják mozdulataikat a drónreptetés során.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium, illetve a Nemzeti Tehetség Program támogatásával megvalósuló „STEMpont” komplex pályaorientációs és tehetséggondozó programban meghirdetett roadshow a természettudományokat és az informatikát igyekszik népszerűsíteni a lányok között. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Informatikai Kar szervezésében több ismeretterjesztő, képességfejlesztő kezdeményezés is fut, úgymint a Nők a mérnökpályán! vagy a Környezeti jelenségek modellezése micro:bittel. A térképtudományt és a geoinformatikát bemutató projekt egy közülük.
A geoinformatika olyan tudományág, amellyel nem feltétlenül találkoznak a diákok a hagyományos általános iskolai tanórák keretében és a középiskolai oktatásban sem. Nincs arról ismeretük, hogy miként készülnek a tájékozódást segítő térképek. Továbbá, hogy ennek során milyen modern, innovatív eszközöket alkalmazunk az adatgyűjtés, -rögzítés, -feldolgozás, és a térbeli megjelenítés céljából – mesél a kezdeményezésről Pál Márton tanársegéd, a projekt vezetője, miután elindítja a GPS-es nyomkövetés-feladatot az intézmény udvarán.
A kétfős csapatok elindulnak felkutatni az előre rögzített térbeli pontokat. A kereséshez mobiltelefonokat használnak navigációs eszközként. Minden helyszínen egy-egy betűt kell begyűjteniük a diákoknak, amelyekből végül értelmes szó rakható ki.
Míg egymással vetélkedve egyik ponttól a másikig nyargalnak, a helyszíni koordinátor tovább részletezi a programot:
– Először Jászfelsőszentgyörgyre látogattunk el. Április 25-én pedig a Lányok Napján az ELTE Lágymányosi Campusán rendeztünk versenyt. A tavaszi félévben a balassagyarmati után további 18 vidéki helyszínre visszük el a tudományterületet népszerűsítő kezdeményezést. Törekszünk arra, hogy minél több hátrányos helyzetű iskolába eljussunk. Szeretnénk, ha a diákok belekóstolnának, hogy a térképtudomány és a geoinformatika milyen izgalmas, szerteágazó tudományterület, s a későbbiekben talán majd ezt a továbbtanulási irányt választják. Nem utolsósorban a gyakorlati feladatok során olyan alapképességeket sajátíthatnak el, amelyeket a hétköznapokban is tudnak kamatoztatni – foglalja össze a projekt célkitűzéseit, mígnem az első lánycsapat megérkezik a megfejtéssel.
Gálné Percze Katalin iskolaigazgató azért tartja fontosnak a programot, mert úgy véli:
– Pedagógusként az a küldetésünk, hogy az élet minél több szeletét megmutassuk a diákoknak. Bízunk abban, hogy az izgalmas feladatok által lelkesen tekintenek a geoinformatika tudományterülete felé.
Tornyosné Lőrik Anikó húsz éve a pályán dolgozó földrajz–biológia szakos tanár, aki kezdeményezte az iskola programra való jelentkezését, annyival egészíti ki a kollégája által elmondottakat:
– A mobiltelefon amúgy is a diákok kezében van. A programnak köszönhetően azt is megtanulhatják, hogy miként tudják az eszközt tájékozódás céljából is jól használni.
Az emeleten lévő tanteremben csatlakozunk ahhoz a csoporthoz, amelyik épp a geoinformatika egyik adatfelvételezési eszközének kezelését sajátítja el. A tanúsítvány nélkül reptethető, 120 gramm súly alatti eszközök kipróbálását megelőzően Hajdú Edina, a feladatot vezető doktoranduszhallgató drónkezelési ismeretekkel szolgál a diákoknak, akik némi vonakodást követően hamar felbátorodnak, és kipróbálják a készülékek irányítását. Az akadálypályán először egy nagyobb méretű karikába kell beleszállni a távirányítású eszközzel, majd székek között szlalomozva eljutni a kisebb átmérőjű karikáig. A lányok apró, precíz mozdulatokkal, nőies finomsággal, magabiztosan célba juttatják a tanulódrónt, amelyért maximális pontszámot kapnak.
Az eseménysorozat befejezését követően országos viszonylatban a legjobb, 30 eredményt elérő lány lehetőséget kap egy további, központi megmérettetésre a június 14-i országos vetélkedőn, az egyetem Lágymányosi Campusán. A döntőn jól szereplő diákok, illetve a képviselt iskolájuk értékes jutalmakban részesülnek – árulja el Hajdú Edina, aki térképészként végzett, jelenleg pedig térinformatikával, távérzékeléssel, földtudományiörökség-védelemmel foglalkozik. Arra, hogy vidéki, hátrányos helyzetű településről indulva sincsenek elérhetetlen, lehetetlen célok, ő a kiváló példa. A Nógrád vármegyei Mátramindszenten, egy nyolcvanfős iskolában kezdte a tanulmányait. Az egri középiskola után jelentkezett az Eötvös Loránd Tudományegyetemre, ahol szintén megállta a helyét. Miközben a geoinformatika szépségeiről mesél a fiatal lányoknak, szavak nélkül azt is üzeni, hogy nőként is lehet sikereket, szép eredményeket elérni a javarészt férfiak uralta szakmában.
nemzetisport.hu
ripost.hu
she.life.hu
mandiner.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
metropol.hu
origo.hu