Rajtunk is múlik a siker

Tudták, hogy egy eladófélben lévő lakásba lépve mindössze hét másodperc alatt eldől a vételi hajlandóság? Az ingatlanfelkészítés abban segít, hogy megmutassuk a házban rejlő potenciált, kiemeljük az előnyös adottságait. A cél mindenkor ugyanaz: a gyors és a lehető legjobb áron történő eladás.

Családi körB. Pintér Dalma2025. 04. 14. hétfő2025. 04. 14.

Kép: Jenőfi Réka és Vitális-Pintér Veronika ingatlanfelkészítési szakértők

Rajtunk is múlik a siker
Jenőfi Réka és Vitális-Pintér Veronika ingatlanfelkészítési szakértők
Fotó: Csondor Ágnes

Ha értékesíteni akarjuk az autónkat, lemossuk, kitakarítjuk, a felesleges holmikat kipakoljuk belőle. Azt reméljük, hogy az érdeklődő az eladásra kínált járművek közül a miénket fogja választani, mert azt sugalljuk, hogy vigyáztunk rá, gondosan karbantartottuk. Pár milliós értékhez képest az ingatlan a legnagyobb vagyonunk, vagyis miért nem járunk el az esetében ugyanígy? Nincs más dolgunk, mint csekély energia- és anyagi ráfordítással értékessé tenni az érdeklődők számára. Az eladó rendszerint abból indul ki, hogy mennyi pénz szükséges neki a továbblépéshez. A vevőt azonban nem ez érdekli. A lehető legjobb áron akar hozzájutni egy neki tetsző ingatlanhoz. Optimális esetben az ármeghatározást alapos piacelemzés előzi meg. 

Az nem mérvadó, hogy a szomszéd mennyiért adta el a sajátját a múlt hónapban vagy tavaly. Az azonban igen, hogy milyen ingatlanokat találni jelenleg a piacon és azokat milyen áron kínálják, hisz a vevő ezek közül fogja kiválasztani a számára legjobbat.

Fontos kihangsúlyozni az adottságokat és az állapotot, mert ugyanabban a panelházban sem mindegy, hogy a lakás földszinti vagy emeleti, udvarra néző, esetleg teraszos, felújítandó vagy azonnal költözhető – osztja meg lapunkkal Jenőfi Réka és Vitális-Pintér Veronika ingatlanfelkészítési, -értéknövelési és -értékesítési szakértők. 

Rossz gyakorlat, hogy nem tudom, mi tetszene a vevőnek, ezért nem csinálok semmit az ingatlannal. A másik leggyakoribb tévhit az: „nekem így volt jó, a vásárlónak is így lesz”. A tulajdonos neki tetsző módon bebútorozta a lakást, valamint a színválasztás és a stílus is a saját ízlése szerint való. De nem így kell eladásra kínálni – hangsúlyozzák a szemléletbéli különbséget. 

A klasszikus értelemben vett ingatlanfelkészítés (vagyis: home staging) a lakás rendbetételét jelenti, egy tisztasági festést, a bútorok optimális elhelyezését, a dekorálást. Amennyiben néhány apróbb javításnál több szükséges az értékesítéséhez, akkor már ingatlanfejlesztésről beszélünk. Általában ez utóbbi is kifizetődő, de nem érdemes belevágni olyan szakember segítsége nélkül, aki megmondaná, mire mennyit érdemes erre költeni. Ideá­lis esetben az anyagi ráfordítás többszörösen megtérül. Vagyis egy százezer forintba kerülő festés nem ennyivel fogja növelni a lakás árát, hanem sokkal többel. 

Azt akarjuk elérni, hogy a vevő otthonosnak érezze a lakást, de ne a mi saját életterünkbe csöppenjen bele. Olyannak mutassuk meg, ami a legtöbb vásárló érdeklődését megragadja. Nem könnyű feladat kilépni a saját ízlésvilágunkból, de tanácsos, mert ezáltal jelentősen növelhetjük az ingatlan értékét. Sok minden az anyagiakon múlik, de az nem, hogy apró praktikákkal tetszetőssé tegyük a lakást – hívják fel a figyelmet a szakemberek. Például igyekezzünk rendezettnek mutatni: tisztának, tágasnak, szépnek. Lényeges, hogy ne hasson túlzsúfoltnak: minden helyiségben annyi bútor legyen, ami annak funkcióját jól bemutatja. – A vásárlók többsége nem lát jól a térben. Előfordult, hogy egy felújított, ámbár üres lakás több hónapig nem kelt el, mert az érdeklődők nem tudták elképzelni, hogy hova milyen szekrény fér el, vagy miként lehetséges, érdemes bebútorozni. Nem kellett mást tennünk, csak megmutatni berendezve az érdeklődőknek – osztják meg velünk személyes tapasztalatukat. 

A szekrényből kiomló holmik szintén elriaszthatják a vásárlót. Meg kell tisztítani a teret a személyes tárgyaktól, tegyük el a családi fotókat, pakoljuk le a zsúfolt könyvespolcot, cseréljük ki a lámpában az izzót, csináltassuk meg a csöpögő csapot. Hasznos, ha a régi függönyt egy fehérebbre, fényáteresztőre cseréljük, s világos, kellemes színűre festjük át a falakat. Szegezzük le: nem átverni akarjuk a vevőt például azzal, hogy a rossz parkettát szőnyeggel eltakarjuk. Az ingatlanfejlesztés lényege az, hogy inkább felcsiszoltatjuk a padlót, azaz valódi hozzáadott értékkel szolgálunk a vásárlónak. 

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy amikor érdeklődő érkezik, mindig szükséges-e beágyazni, elmosogatni, kiporszívózni? A válasz: igen. Gyermekes családban, bentlakással nem könnyű ezt az erőfeszítést megtenni, de ezáltal akár 10-20 százalékkal növelhetjük az ingatlan értékét. Családi házaknál az udvart is érdemes rendbe hozni. Vágjuk le a füvet, szedjük ki a gazt a virágosból, fessük át a kerítést, ha szükséges. Mutassuk meg a belső és a külső teret egymással összhangban, ugyanis kertes háznál az első benyomás a kapuban, lakás esetében az ajtóban történik. 

Statisztikák szerint a vevők 60-70 százaléka jó vagy kifogástalan állapotú ingatlant szeretne vásárolni, s csupán 10-20 százalékuk keres felújítandót. Utóbbiaknál javarészt az egyéntől függ, mit tekint értékesnek. De például egy családi háznál előny, ha a tető rendben van – adnak mankót a felújítandó ingatlanok jó eladási gyakorlatához. 
Fordítsunk kellő figyelmet a a hirdetésre is. Csak néhány egyszerűbb praktikát említve: húzzuk fel a redőnyöket, nappali fénynél fotózzunk és jó minőségű képeket készítsünk. A leírás minél pontosabb, informatívabb legyen. Így érhetjük el, hogy olyan vevőt találjunk, akit komolyan érdekel az ingatlan. Ezzel időt, energiát takaríthatunk meg a vásárlónak és magunknak is.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek