
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

A Pünkösd a keresztények egyik legfontosabb ünnepe, amikor arra emlékezünk, hogy a Szentlélek leszállt az apostolokra Jeruzsálemben. Ez a pillanat tekinthető az egyház születésnapjának, mert a tanítványok innentől kezdve nyíltan hirdették Jézus tanításait, és létrejöttek az első keresztény közösségek. Ha pünkösdkor körülnézünk a templomokban, bizonyára feltűnik egy különleges madárszimbólum: a galamb, az egyik leggazdagabb szimbolikával rendelkező állat, a Szentlélek, a béke jelképe.
Kép: Olajággal a csőrében tért vissza
A bibliai történet szerint, amikor Jézus megkeresztelkedett a Jordán folyó vizében, a Szentlélek galamb formájában szállt le rá.
„Amikor az egész nép megkeresztelkedett, és Jézus is megkeresztelkedett és imádkozott, megnyílt az ég, leszállt rá a Szentlélek galambhoz hasonló testi alakban, és hang hallatszott a mennyből: Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm” – olvasható Lukács evangéliumában. A bibliamagyarázók szerint a galamb ez esetben nem csupán egy a madarak közül, hanem a közvetítő a föld és az ég között, az isteni jelenlét látható megnyilvánulása. A keresztény ikonográfiában szinte mindig fehér színben jelenik meg, gyakran fényudvar, esetleg tűzlángok övezik, utalva a Szentlélek másik szimbólumára, a tűzre. A templomi üvegablakokon, festményeken, szobrokon is gyakori a galamb motívum, de keresztelési emléktárgyakon, liturgikus szövegekben, és a pünkösdi képeslapokon is visszaköszön. Síremlékeken a lélek madarát szimbolizálja, amely halálunk után felszáll a mennyországba, és ott az örök élet fáján üldögél.
A galamb Aphroditének, a szerelem, a vágy, a szépség és a termékenység istennőjének a szent madara volt, gyakran társul hozzá a képzőművészeti alkotásokon. A mítoszok szerint születésekor galambok röpködtek körülötte, és gyakran ábrázolták őt galambokkal díszített kocsin is. A magyar folklórban is a szerelem, a házastársi hűség és a hosszú, boldog élet jelképe ez a madár, azért is, mert valamennyi fajuk monogám, meghitten turbékolnak, és csőrüket összeérintve még „csókolóznak” is. A párok a fészeképítésben és a tojások költésében is együttműködnek, megosztják egymás közt a fiókák gondozását. A magyar néphit szerint az árván maradt galamb többé nem keres új párt magának, egyre csak búsul társa elvesztésén. Felsőrákoson régen úgy tartották, hogy aki álmában galambot lát, szeretőre talál rövid időn belül, ha párost lát, megpárosodik vagy férjhez megy. A galambhúsból főzött levesnek erőt adó hatást tulajdonítottak, nem véletlenül adták ezt például a szülés után lábadozó anyáknak, hogy hamarabb megerősödjenek. S ez a hit nem volt alaptalan, hiszen a galambból főzött gyöngyöző leves beltartalmi értékei páratlanok: fehérjetartalma nagy, zsírtartalma viszont alacsony.
Egy másik szimbolikus jelentése a galambnak az özönvíz és Noé bárkájának történetéhez fűződik. A Teremtés könyve nyolcadik fejezetében olvassuk: „És volt negyven nap múlva, kinyitotta Noé a bárka ablakát, melyet csinált, és kibocsátotta a hollót; ez ki-kiment, de meg visszatért, míg föl nem száradt a víz a földről. És kibocsátotta a galambot maga mellől, hogy lássa, vajon leapadtak-e a vizek a föld színéről? De a galamb nem talált nyugvóhelyet lába, talpa számára, és visszatért őhozzá a bárkába, mert víz volt az egész föld színén; és ő kinyújtotta kezét és megfogta, bevitte magához a bárkába. És várt még másik hét napig és újra kibocsátotta a galambot a bárkából. És megjött hozzá a galamb estnek idején, és íme: leszakasztott olajfalevél a szájában. Így megtudta Noé, hogy leapadtak a vizek a földön. És várt még másik hét napig és kibocsátotta a galambot, de az nem tért többé őhozzá vissza…"
Ekkor kinyitotta a bárka fedelét, majd az Úr engedelmével kibocsátotta a szárazföldre az állatokat is. Noé galambja, csőrében az olajággal az Isten és az ember közötti megbékélést, a helyreállt harmóniát szimbolizálja.
Pablo Picassónak a XX. század közepén kulcsszerepe volt abban, hogy a galambot ma is békeszimbólumként tartjuk számon. Híres alkotását, a Békegalamb (La Colombe) című litográfiát az 1949 áprilisában, Párizsban tartott békekongresszusra készítette, ahol a plakát hatalmas közönségsikert aratott. Az eredeti ábrázolás realisztikusabb volt, később azonban a művész leegyszerűsítette a fehér galamb formáját, hogy egyszerűen lerajzolható, könnyen sokszorosítható legyen. 1950-től Picasso számtalan formában megalkotta a híres madarat.
A galambok iránti rajongását egyébként festőművész édesapjától örökölte, otthonukban is mindig tartottak belőlük néhányat. Állítólag előfordult, hogy a kis Pablo még az iskolába is magával vitte kedvencét egy kalitkában. A Gyermek a Galambbal című képén, 1901-ben meg is örökítette ezt az emléket. 1949-ben született kislánya pedig a Paloma nevet kapta, ami spanyolul galambot jelent.
Picasso békegalambja az idők során számtalan plakáton, könyvborítón jelent meg világszerte, mindmáig nemzetközileg ismert háborúellenes, valamint megbékélést jelképező motívum. Az 1950-es sheffieldi Béke Világtanács ülésén tartott beszédét a művész ezzel a hitvallással fejezte be: „Kiállok az életért a halál ellen; kiállok a béke mellett a háború ellen." Azóta egy nap sem telt el a történelemben úgy, hogy valahol a világon ne háborúztak volna…
A népi időjóslás bizonyos következtetéseket is levont a galambok viselkedéséből. Ha veszekednek, eső lesz, ha pedig vihar közeleg, mohóbban táplálkoznak. A lusta tollászkodás és az erős szárnycsapkodás is esőt jelez, a téli fürdőzés pedig enyhülést és a tavasz közeledtét.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu