Egy hét hordaléka

„Húsz évvel ezelőtt virágzó kertkultúra, élénk társadalmi élet volt ezen a vidéken. Sok ingatlan üressé vált, a városi lecsúszott rétegek megvették vagy birtokba vették ezeket a területeket, és gettóvá változtatták sok helyen. Az itt élők fosztogatásból élnek jórészt. A rendőrök kevesen vannak. Sajnos napközben is komoly fosztogatások, betörések történnek. (…) Ezek az emberek addig nem bűnöznek, amíg a rács mögött ülnek. Sajnos, ma már muszáj bezárkózni, mert egy perc elég ahhoz, hogy fényes nappal besurranjanak és kifosszanak egy lakást.”

EgyébHardi Péter2008. 09. 19. péntek2008. 09. 19.
Egy hét hordaléka

Honnan való az idézet? Azt hiszem, számos tippelő, aki az ország valamelyik pontját megjelölné, nyerne. Nos, ez az idézet Pásztor Alberttől, Miskolc rendőrkapitányától származik, még 2006 végéről. A megyeszékhelyhez tartozó Lyukóvölgy közállapotait jellemezte, amelyek – ugye, most sem lepem meg az olvasót? – azóta sem változtak. Tervek ugyan vannak a helyzet megváltoztatására, nyilatkozta Szűcs Erika miniszter, a város egykori alpolgármestere, most már csak pénz kellene hozzá. Tervek, amióta az eszemet tudom, mindig is voltak a hasonló helyzetekre, csupán a megvalósítás várat magára valami miatt egyre. Nem tudom, miként kívánnak változtatni a helyzeten, de megpróbálom kitalálni: például munkahelyteremtéssel, ami által a lecsúszott rétegek felemelkednek. Aztán… aztán iskoláztatással, hogy majdan piacképes szakmákat sajátíthassanak el. Arra azonban kíváncsi volnék, hogy szerepel-e a tervek között azoknak a kártalanítása, akiknek az ingatlanja a késlekedő megvalósítás miatt értéktelenedett el? Hogy ne legyek annyira naiv? Nem vagyok. A választ borítékolom.

Úgy tűnik viszont, hogy a közlekedésben bevált a zéró tolerancia – hál’ istennek. Hogyne örülnék neki, hiszen bevezetése óta egynegyedével csökkent a balesetek száma. Ezért is különös, hogy még mindig vannak, akik vitatják a jogosultságát annak, hogy ittas állapotban nem szabad volán mögé ülni. Merthogy, érvelnek, ők egy pohár sör után még hiba nélkül tudnak vezetni. Nem hiszik el – bár lehet, hogy ebben a pillanatnyi alkoholos befolyásoltságuk is szerepet játszik –, hogy a reflexeik nem olyanok – nem lehetnek olyanok –, mintha nem ittak volna. De rendben. Sajnálatos, ám nem tiltható cselekmény, hogy valaki összetörje a járművét, sérüljön, balesetben életét veszítse. Az önsorsrontás magánügy. Viszont az ittas vezetésnek vétlen személyek is áldozataivá válhatnak. Miért írom ezt le, amikor annyira természetes? Sajnos sokaknak, akik vitatják a zéró tolerancia jogosságát, egyáltalán nem az.

Nemcsak elvettünk, hanem adtunk is, állította egy holland ismerősöm néhány évvel ezelőtt, amikor arról beszélgettünk, hogy milyen mértékben járultak hozzá Németalföld gazdagodásához a gyarmataik. Iskolákat építettek, kórházakat, utakat szerte a harmadik világban, Indonéziától Suriname-ig. Arról persze lehet vitatkozni, hogy boldogabbak lettek-e ezek a népek az európai civilizáció által. Az viszont tény, hogy amikor a gyarmattartók végül kivonultak, a rendszer összekuszálódott, a hátramaradt vagyonon általában a helyi klánok marakodtak, s kialakultak a helyi tűzfészkek. Ezekhez társult most egy újabb a Niger folyó deltájában. Nigériából az angolok 1960-ban vonultak ki, de ottmaradtak utánuk a multinacionális cégek. A Royal Dutch Shell például az olajkitermelésben jeleskedik. Az ő telepeit támadják most a lázadók, akik azt szeretnék elérni, hogy az olaj hasznának nagyobb része maradjon a térségben, amely az ötvenéves kitermelés ellenére ma is mérhetetlenül szegény. Ilyen hír olvastán vagyok hajlamos azt gondolni, hogy mégiscsak jobb rendszer volt a gyarmati. Akkor ugyanis legalább nemcsak lecsupaszították a környéket, hanem hagytak is valamit. Ma viszont a multik a harmadik világban? A nigériai lázadók szerint csak a szegénységet.
Hardi Péter

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek