Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Az amazóniai erdőirtással nyert földek 80 százaléka állattenyésztésre szolgál és a hatóságok számára az egyik fő kihívást annak megakadályozása jelenti, hogy az illegálisan elpusztított erdőterületekről származó bőr vagy hús eljusson a fogyasztóhoz - írja az MTI.
Carlos Minc brazil környezetvédelmi miniszter is elismeri, hogy Amazónia – a Földgolyó legnagyobb erdősége – számára az állattenyésztés jelenti a legnagyobb problémát. Brazília rendelkezik a világ legnagyobb, 200 millió állatot számláló szarvasmarha-állományával és ez az ország a legfőbb exportőr ebben a szektorban. A világpiacra kerülő marhahús 30 százalékát biztosítja, és ebből 22 százalék Amazóniából ered. A Greenpeace környezetvédői szerint azonban az amazóniai állattenyésztés a legnagyobb erdőirtási tényező.
A szójatermesztés még néhány évvel ezelőtt is több erdőt emésztett fel, de a miniszter szerint ez a helyzet megváltozott, amióta az ipar ígéretet tett arra, hogy nem vásárolja a térségben előállított szójatermékeket. De hogyan lehet hasonló eredményt elérni az állattenyésztésben, amikor köztudott, hogy az állomány 30 százalékát illegálisan vágják le országszerte? A választ a brazil és a nemzetközi közvélemény és a fogyasztók növekvő nyomása jelentheti.
A brazil államügyészség júniusban 13 hűtő-szállító cég és 22 nagy állattenyészet ellen emelt vádat a Para államban történt erdőirtások miatt. 72 további társaság (szupermarket, kozmetikai üzem és cipőgyár) ellen is hasonló eljárást helyezett kilátásba arra az esetre, ha illegális erdőirtási területről eredő terméket vásárol. Greenpeace közzétett egy több évi munkával késült jelentést a titkos erdőirtással foglalkozó „fazendáktól” vásárló nagyüzemekről – amelyek aztán ismert divat-világcégeknek (Adidas, Nike, Gucci) és autógyáraknak (BMW, Ford, Honda és Toyota) szállítják termékeiket. Az ügyfelek között vannak olyan további világmárkák is, mint az Ikea, a Carrefour, a Kraft és a Wal-Mart.
A brazil államügyész és a Greenpeace akciója azonnali eredményeket hozott. A Nike és a Timberland cipőipari óriások bejelentették, hogy többé nem használják az amazóniai marhabőrt, ha nincs garanciájuk arra, hogy a tenyésztők nem részesek az erdőpusztításban. A három legnagyobb brazíliai szupermarketlánc, a Pao de Acucar-Casino, a Carrefour és a Wal-Mart vállalták, hogy csak származási igazolvánnyal vásárolnak marhahúst és hústermékeket, a nagy hűtő-szállító cégek is hasonló ígéretről tárgyalnak. A húsipari exportkamara olyan rendszer bevezetésére készül, amely követi az állat útját a születéstől a levágásig és feldolgozásig.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu