Önpusztítás: hamvadó cigarettavég

Mély, búgó hang, sejtelmes füstfelhő. A 20. század közepéig a nagyvilági, hódító nő kezéből nem hiányozhatott a cigaretta. Ma már szerencsére ez nincs így, de a dohánygyárak sosem adják fel.

Élet-egészségSzabó Enikő2010. 08. 25. szerda2010. 08. 25.
Önpusztítás: hamvadó cigarettavég

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a nőket megcélzó dohányreklámok elleni harcra szólította fel a világot. Mivel a dohánytermékek számára a nők jelentik a legnagyobb potenciális piacot, így őket a divathoz, sporteseményekhez és szórakozáshoz kapcsolódó agresszív reklámkampányokkal igyekeznek elérni.

A kampány előzményeként 151 országban vizsgálták a fiatalkorú dohányosokat. Kiderült, hogy az országok felében ugyanannyi tinédzser lány dohányzik, mint fiú. A megdöbbentő azonban az, hogy Kelet-Európában és Latin-Amerika egyes részein – különösen Chilében, Kolumbiában és Mexikóban – a lányok túltesznek a fiúkon is.

Nehéz ellenállni a kísértésnek, hiszen a reklámok azt sugallják, hogy a cigarettázás a felszabadultság, a függetlenség egyik eszköze és kifejezésmódja. Japánban például a nőket rózsaszín cigarettásdobozokkal csábítják, Egyiptomban pedig parfümös üvegre emlékeztető dobozban kínálják számukra a dohányt.

Az ENSZ információi szerint a világ egymilliárd dohányosának nyolcvan százaléka férfi. Átlagosan a felnőtt férfiak negyven százaléka, míg a felnőtt nők kilenc százaléka él e szenvedélybetegséggel. Az egyre jobban erősödő felvevőpiacokon – például Kínában és Indiában – a férfiaknak hatvan, a nőknek pedig öt százaléka dohányzik.

A WHO szerint évente mintegy ötmillió ember hal meg a dohányzással kapcsolatba hozható szívrohamban, stroke-ban és rákban – ebből másfél millió a nő.

A WHO nemzetközi dohányellenes egyezményét 2003-ban százhatvan ország ratifikálta. A nemzetek megegyeztek abban, hogy a dohánytermékek reklámozásának, támogatásának, értékesítésének betiltását szorgalmazzák, és előirányozzák árának és adójának emelését. A szervezet szerint azonban csupán huszonhat ország cselekedett  így. Az Egyesült Államokban 2005-ben 13 milliárd dollárt költöttek a dohánytermékek reklámozására.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek