5 mítosz az egészséges étkezésről

Elmondhatjuk, hogy sikerült az öt leggyakoribb tévhitet összeszednünk, melyek a diétával és az egészséges étkezéssel kapcsolatosak. Ezek csapdájába hajlamosak vagyunk újra meg újra beleesni.

Élet-egészségMérei Kata2011. 01. 26. szerda2011. 01. 26.
5 mítosz az egészséges étkezésről

1. Minden gyümölcs alacsony kalóriatartalmú
Óriási tévedés. Természetesen, alapvetően minden gyümölcs egészséges, sőt hozzátartozik a mindennapi kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozáshoz. Sok gyümölcsnek azonban annyira magas a cukortartalma, hogy már kisebb mennyiségben fogyasztva is súlygyarapodást okozhat – nem beszélve a vércukorszint emelkedéséről. A legtökéletesebb gyümölcsök alacsony cukor-, de magas rosttartalmúak. Ilyen például a grépfrút, a narancs, a mandarin, az alma. A banán is jó választás, de naponta maximum egy darabbal számolva. Remek antioxidánsok a piros, bogyós gyümölcsök is. A szőlő és a sárgadinnye azonban a legmagasabb cukortartalmú gyümölcs, csak mértékkel ajánlott fogyasztani. Szintén magas cukortartalma van a cseresznyének – bár cserébe igen lédús –, valamint a kakiszilvának, amely egyre népszerűbb hazánkban is.

2. A csokoládé tilos
Dehogy! Sőt, olykor tökéletes választás. Legalábbis akkor, ha magas kakaótartalmú csokoládét fogyasztunk. Ha a kakaótartalom minimum 60 százalék, együk bátran. Persze ne az egész táblát, bár egy jó minőségű étcsokiból éppen a töménysége miatt nehéz is lenne egy egész táblát megenni. Az étcsoki jót tesz a szívnek, a keringési rendszernek, tisztítja az érfalat, antioxidáns hatása révén még a bőrt is fiatalon tartja. Napi két kocka étcsoki nemhogy a fogyókúrának nem árt, de az egészségünkön is sokat segít.

3. Soha ne együnk gyorsételt
Persze jobb elkerülni, de tegyük félre az okoskodást. Mindannyian megfordulunk néha gyorsétteremben. Mert időnként tényleg gyors és kényelmes, ha olcsónak nem is olcsó. Szerencsére a legtöbb gyorsétterem egyre több egészséges vagy annak minősített fogással várja a vendégeket. Innentől kezdve már csak akaraterő kérdése az egész. Ha el tudja vonni tekintetét még a rendelés előtt a hamburgerektől, sült krumplitól, turmixoktól, nagy baj már nem történhet. Választhatja például a tortillatekercseket, salátákat. A klasszikus gyorséttermi ízt ezek az ételek is hordozzák, és legalább nem rejtenek túl sok felesleges kalóriát.

4. A saláta biztosan lefogyaszt
Az egyik legklasszikusabb tévedés. Ma már bármire ráírják, hogy saláta. Saláta a görög saláta, a Cézár-saláta, bár sokszor szinte belefullasztják a majonézbe és a pirított kenyérkockákba, sőt saláta a majonézes burgonyasaláta is. Vajon mind részét képezhetné egy diétás étrendnek? Egyáltalán nem. A saláta csak akkor illeszkedik a fogyókúrába, ha:
– sovány húst vagy felvágottat, halat tartalmaz,
– nincs leöntve zsíros, tejfölös, majonézes öntettel,
– nem jár hozzá pirítós, és nincs tele pirított kenyérkockákkal,
– nem rántott hús ül a tetején,
– nincs leöntve nagy mennyiségű zsíros, reszelt sajttal,
– nem majonézalapú.
Vagyis: a saláta friss zöldségek halma, amelyet kiegészíthetünk sovány húsokkal, felvágottakkal, hallal, esetleg egy kis mozzarellával, sovány sajttal, egy darab főtt tojással, olaj- vagy kapribogyóval. Esetleg pikánsabbá varázsolhatjuk pirított mogyoró- vagy diófélével.

5. Ha egy étel zsír- vagy kalóriaszegény, már nem is kell méricskélni az adagot
Valóban nem, csak az észrevétlenül felszaladt kilókat. Ha valami kalória-, zsír- vagy energiaszegény, az nem jelenti azt, hogy kontroll nélkül fogyasztható. Sőt, éppen ellenkezőleg. Ekkor kell csak igazán ügyelni az elfogyasztott mennyiségekre. Egy falattal sem ehetünk többet ezekből, mint az átlagos tápanyagokat hordozó ételekből. Ha fogyni akarunk, a szokásosnál is kisebbre kell fognunk az adagokat. Ha elszalad velünk a ló, villámgyorsan meghízhatunk ezektől az ételektől, és fogalmunk sem lesz, hogyan történhetett.

Ezek is érdekelhetnek