Éltető zöld erő

A búzafű gyógyító tulajdonságait már 5000 évvel ezelőtt, az ókori Egyiptomban felismerték, ahol Isis ajándékának nevezték, s tapasztalataik szerint hosszabb és egészségesebb életet éltek, ha fogyasztották. A búzafű azonban a Kárpát-medencében is őshonos volt, így az itt élők is rendszeresen kiegészítették vele az étkezésüket. Világhódító útjára azonban csak a XX. század második felében indult, amikor kísérletekkel igazolták jótékony hatásait.

Élet-egészségCsóli Virág2011. 01. 31. hétfő2011. 01. 31.
Éltető zöld erő

Furcsa ízű zöld lé
Csak a nehezen kinyerhető levét tudjuk fogyasztani –  hiszen a búzafű rostjainak megemésztésére az emberi szervezet alkalmatlan – , ráadásul az íze nem is kellemes, mégis egyre nagyobb teret hódít az egészséges táplálkozásban. A zöld levet elsősorban megelőzésre ajánlják, de kedvező hatásokról számolnak be már meglévő betegségek esetében is: főleg emésztőszervi, érrendszeri és cukorbetegségben szenvedőknek javítja az állapotát, de magas klorofilltartalmának köszönhetően energetizál és egyes daganatos betegségek terápiájának mellékhatásait is csökkenti.

Sokoldalú táplálék
A búzafűlé egészségre gyakorolt hatásairól először dr. Charles F. Schnabel amerikai agrárkémikus végzett kutatásokat a XX. század közepén, aki tyúkok takarmányába keverte a növényt, és ennek hatására sokkal magasabb és jobb minőségű volt a tojáshozam. Ezután dr. Ann Wigmore, egy amerikai táplálkozáskutató ért el eredményeket, aki már rákvédő, sejtmegújító hatásait is bebizonyította. Eredményeit 1971-ben a Nobel Alapítvány is elismerte. Ann Wigmore többféle betegségben szenvedett, és először saját magán kísérletezett. Mivel egészségi állapotában jelentős javulás következett be, daganatos betegeken is tesztelte a búzafűlé hatását, szintén sikerrel. A növényben található B17-vitamin ugyanis jelentős daganatgátló képességgel bír, bár az orvostudományban megoszlanak a vélemények arról, hogy valójában mennyire hatásos az egyes rákbetegségekre. Mindenesetre a kutatások eddig azt igazolták, hogy a B17-vitamin az egészséges sejtek számára egy, a sejtekben található enzim segítségével tápanyagot szolgáltat, míg a rákos sejteket ennek az enzimnek a hiányában roncsolja.

A búzafűnek kiemelik még méregtelenítő tulajdonságát is, hiszen segít az anyagcsere helyes működésében, a benne található vitaminok, ásványi anyagok és enzimek segítségével pedig élénkíti a sejtek aktivitását. Ennek köszönhetően fogyókúrák során is alkalmazzák. Tökéletes fehérjeforrásnak tartják, valamint különösen gazdag A- és C-vitaminban. Klorofilltartalma elősegíti a vörösvértestek képződését, javítja a vérkeringést és a sejtek oxigénellátását, mivel a klorofill és a vérpigment összetétele nagyon hasonlít egymásra.

Milyen problémák esetén hat?
A búzafűlé nem csodaszer, de számos jó tulajdonsága van, amivel támogatja immunrendszerünket a betegségekkel szemben. Javasolható megelőzésre, általános immunerősítésre, roborálószerként, de azok számára is, akik már valamilyen betegségben szenvednek. Krónikus, főleg ízületi gyulladások esetén gyorsítja a gyógyulást, jó hatással van az emésztési zavarokra, gyomorsavtúltengésre, bélbetegségekre, gombás fertőzésekre, fekélyekre. Erősíti az idegrendszert, így könnyebben vehetjük fel a harcot a stressz ellen. Szabályozza a pajzsmirigy működését, segíti a szervezetben a vas felszívódását. Hatékonyan egészíthetjük ki vele a tisztító, salaktalanító kúrákat is, könnyen emészthető. Mellékhatása nincs, hiszen olyan élelmiszerről van szó, amit mindenféle más beavatkozás, adalékanyag nélkül fogyaszthatunk.

Hogyan érdemes használni?
A búzafűből akkor tudjuk a legtöbb tápanyagot hasznosítani, ha frissen fogyasztjuk, hiszen a tönkölybúzafűlé oxidációja a préselés után igen hamar megindul. A levet kinyerni azonban meglehetősen körülményes, tekintve, hogy nem mindegyik zöldség- és gyümölcsprés alkalmas rá. Ma már ugyan ezekhez a speciális eszközökhöz hozzájuthatunk, de igen borsos az áruk. A búzafű azonban szerencsére egyre több helyen kapható fagyasztott formában, vagy különböző gyümölcslevekkel keverve, de por és tabletta is rendelkezésre áll belőle. Ha módunkban áll friss levet fogyasztani, kezdetben érdemes egy-két evőkanállal kezdeni, lehetőleg éhgyomorra, majd fokozatosan, napi 1-1,5 dl-re emelni az adagot, hiszen eleinte csak kellemetlen hatásaival –  pl. fokozott székletürítéssel –  találkozhatunk. Ez azonban a tapasztalatok szerint azt jelenti, hogy megkezdődik a méreganyagok kiürítése a szervezetünkből. Kedvező hatásait rendszeres fogyasztás esetén egy-két hét múlva érzékelhetjük először, amikor is nem csak aktívabbak, energikusabbak leszünk, de elkezd megszépülni a bőrünk is.

Fontos! Gluténérzékenyek, kismamák és 7 év alatti kisgyermekek kerüljék a fogyasztását!

Búzafű termesztése házilag
A búzafű otthoni termesztése és levének préselése meglehetősen körülményes, az eszközöket beszerezni pedig nem túl olcsó mulatság, mégis sokan esküsznek rá. Most nézzük néhány lépésben, hogyan állíthatjuk elő mi magunk ezt az értékes táplálékot.

– Vegyünk jó minőségű, lehetőleg biotönkölybúza-magokat, amiket 12 órán keresztül áztassunk vízben (kb. kétszer annyi vízben, mint amennyi búzánk van), ezután 24 órán keresztül enyhén nedves ronggyal letakarva csíráztassunk.
– Szerezzünk be bioboltokban kapható csíráztatót, vagy egy rozsdamentes fémtálcára terítsünk egy réteg humuszban gazdag fekete földet, erre tegyük rá a csírákat és kissé locsoljuk meg, majd egy másik tálcával fedjük le két napig. Ha kiszáradna, ismételten locsoljuk meg enyhén, majd a két nap elteltével távolítsuk el a tetejéről a tálcát és 6-10 napra tegyük enyhén napfényes helyre.
– Ezután a 10-20 cm magasságú búzafüvet ollóval arassuk le.
– A fű kb. két hétig tárolható a hűtőszekrényben.
– A lé kinyeréséhez speciális búzafűprésre van szükségünk, ami már sok helyen beszerezhető.
– A levet lehetőleg azonnal igyuk meg, hogy ne oxidálódjon, vagy jégkockatartóban fagyasszuk le, és naponta 1 kockát fogyasszunk éhgyomorra.

Ezek is érdekelhetnek