Autó a jövőből

A Honda már hosszú évek óta gyárt hibridautókat, melyekből százezer példánynál is többet adtak már el, elsősorban az Egyesült Államokban. Munkatársunk a két évvel ezelőtt bemutatott Civic Hybridet tesztelte.

ÉletstílusVékey Zoltán2008. 12. 11. csütörtök2008. 12. 11.

Kép: honda civic hibrid autó 2008 10 15 Fotó: Kállai Márton

Autó a jövőből
honda civic hibrid autó 2008 10 15 Fotó: Kállai Márton

Ez annak a Civicnek az unokatestvére, melyet sokan csak űr-Civicként emlegetnek, annyira különbözött a többi autótól megjelenésében. De két évvel később is meg tud még lepni embereket, futurisztikus műszerfalával. A hibrid Civic egyféle karosszériával és egyféle felszereltséggel kapható, így minden fontos extrát megtalálunk benne.
Kívülről nagyon jól néz ki, lapos és széles, közhellyel élve sportosan elegáns. Még így kétévesen is utánafordulnak, nem jutott az Astrák és Swiftek sorsára, amiket egy-két hónapig csodálunk, de utána beleszürkülnek az utcaképbe. Gyönyörűek az egyedi Hybrid felnik, amik elvileg jobb légellenállást biztosítanak, de szerintem csak azért kerültek fel, hogy a szakavatott szem egyből lássa: hibrid autóval van dolgunk.
A belső – gyors, ismeretség körében végzett közvélemény-kutatás után – inkább megosztja az embereket, bár szerintem az is nagyon el lett találva. Gyönyörű műszerek, a ma gyártott legjobb fogású kormány és barátságos kárpit az üléseken és az ajtókon, de szokványosnak és konzervatívnak nem mondható. Hely is van bőven, elöl-hátul, egyedül talán a hátsó ülések lehajthatósága hiányzik, de ott az akkumulátorok kaptak helyet, valamit valamiért.
A hibrid rendszer lelke a kis 1.3-as benzinmotor 95 lóerővel és az elektromotor nagyjából 20 lóerővel.  Indításkor kis csalódás: csak elektromos hajtással - ami a Toyota Priusban annyira élvezetes volt –nem indulhatunk, a benzinmotor minden gázadáskor működésbe lép, fékezéskor pedig energiát táplálunk vissza az akkumulátorokba. A működtetés egyébként pofonegyszerű, ha nem lenne egy kis töltöttségjelző nem is tűnne fel, hogy nem a hagyományos modellben ülünk.
A vezetése jó élmény, de gyorsulási versenyre ne ezzel látogassunk ki, ez az autó nem erről szól. Jóindulatúan viselkedik hirtelen kormánymozdulatokra is és a sok biztonsági rövidítés sokat segít kevésbé tapasztalt sofőröknek. A fokozatmentes váltóval egyenletesen gyorsulva érjük el a végsebességet, de közben zavaróan ordít a kis motor, jobban tesszük ha nem nyomjuk padlóig a gázpedált.
A másik csalódás a fogyasztás: az autó vegyes használatban 7 liter körül fogyasztott, ami nem sok egy ekkora autótól, de forradalminak kis túlzással sem neveznénk. Viszont a rendszer hatásfokát jól példázza, hogy káros anyagot jelentősen kevesebbet pufog ki, és nagyon jó érzés, akár ennyit is tenni a környezetért.
Az ára pedig nem vészes: 5,5 millió Ft egy ilyen kaliberű autóért nem sok. Egy hasonlóan felextrázott 1.8-as Civic szedánért 200 000 Ft-tal kérnek kevesebbet, így a hibrid meggondolandó alternatíva marad – bár a földet nem ezzel fogjuk megmenteni.

A Szabad Föld 50. számából kiderül: vizet vagy levegőt fogunk-e tankolni a kocsinkba tíz év múlva, avagy milyen a közlekedés jövőképe?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek