Akinek hivatása az egészség: a dietetikus

Antal Emese, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnökeként naponta szembesül azzal, hogy mennyi téves információ forog közszájon az egészséges táplálkozással és a fogyókúrázással kapcsolatban. Segített abban, hogy néhány fontos kérdésben tisztán lássunk. 

ÉletstílusLengyel Gabriella2009. 07. 15. szerda2009. 07. 15.
Akinek hivatása az egészség: a dietetikus

A laikusok számára gyakran az sem világos, hogy a zsíroktól vagy a cukroktól hízunk jobban – kérdeztük Antal Emese (képünkön) dietetikustól.
– Nézzük csak meg a számokat: 1 g zsiradék kb. 9 kcal energiát, 1 g szénhidrát 4 kcal energiát képvisel, tehát 1 g felesleges zsiradék elvileg jobban hizlal. A legfrissebb kutatások alapján azonban elmondható, hogy az energiaszegény étrendet követőknél (fogyókúrázóknál) hosszú távon nem volt különbség a leadott kilók tekintetében a zsír-, illetve a szénhidrátszegény diétát folytatók között. Alapvetően a bevitt összenergia mennyisége volt a döntő.

A zsírszegény diéták nem veszélyeztetik a zsírban oldódó vitaminok hasznosulását?
– Valóban igaz az, hogy a túlzásba vitt zsírszegénység veszélyezteti a zsírban oldódó vitaminok (A, D, E, K) hasznosulását, és vitaminhiányos állapot kialakulásához vezethet.

Mennyi zsírt fogyasszunk?
– A táplálkozási ajánlások alapján általánosságban elmondható, hogy 15-30 energiaszázaléknyi zsiradékot szükséges fogyasztanunk. 1200 kcal-ás étrend esetében ez kb. 20-40 g zsiradék naponta. Figyeljünk arra, hogy a legszigorúbb zsiradékcsökkentés mellett is naponta tartalmazzon étrendünk egy kevés (5 g) zsiradékot a zsírban oldódó vitaminok és a megfelelő epesav-termelődés érdekében.

Változnak Magyarországon az étkezési szokások; sikerül megrendíteni a tradicionális magyar konyha uralmát?
– Igen, változnak a szokások, például állati zsiradék helyett egyre többen használnak növényi eredetű zsiradékot. Azonban a fűszerezésnél a hagyományos só-bors-paprika hármasán kívül nem nagyon használunk mást, pedig rengeteg lehetőség van még. Legyünk kreatívak a zöld fűszerek alkalmazása terén is! A magyar konyha nagyon finom, ez a "miénk", maradjon is meg! Azonban mind összetételében, mind mennyiségében az egészséges táplálkozás irányelveit kell figyelembe venni. Mindennap együnk gabonaféléket, zöldséget, gyümölcsöt, tejet és/vagy tejtermékeket, húst és/vagy húskészítményeket. Ne feledjük, napi 4-5-ször étkezzünk.

Mit tud tanácsolni azoknak, akik ragaszkodnak a hagyományos ízekhez?
– Törekedjünk a változatosságra, használjunk több zöldséget, gyümölcsöt, a hagyományos ételeket "újítsuk" meg - például a lecsóba tehetünk cukkinit is, a rántás helyett alkalmazzuk a száraz rántást, amely zsiradékfelhasználás nélkül készül. A tészták esetében ne csak a tejszínes, tejfölös, baconos variációkban gondolkodjunk.

Milyen konyhatechnológiai megoldásokkal érhetjük el, hogy könnyítsünk a magyaros ételeken?
– Rántás és habarás helyett - például főzelékek, levesek esetében - sűríthetünk csak habarással. Tejföl helyett habarhatunk joghurttal, kefirrel. Bő olajban sütés helyett - például a vagdaltat - minimális zsiradékkal, egészben megsüthetjük a sütőben. Zsírszegény konyhatechnológiai eszközök, megoldások alkalmazásával (teflonedény, agyagedény használata, zacskóban sütés, gőzben főzés stb.) mérsékelhetjük a zsiradékbevitelt.

Hogyan ítéli meg a szakma presztízsét ma, idehaza?
– Az elmúlt öt évben sokat nőtt a szakma presztízse a lakosság körében, talán mivel az egészséges táplálkozás, életmód divatba jött. Ezzel párhuzamosan azonban számos hamis információ jelenik meg nap mint nap - ezért hiteles szakemberekre egyre nagyobb számban van szükség. Mind többen érzik felelősségüket a saját és a családjuk egészsége iránt, és ismerik fel, hogy az életmódjukkal, ezen belül is a táplálkozásukkal sokat tehetnek a betegségmegelőzés területén.

Melyek az MDOSZ alapvető célkitűzései? Ismételten megválasztott elnökként mit tart a legfontosabb feladatnak?
– Jelenleg a dietetikusok nagy része a betegek táplálkozásával foglalkozik, de a betegszámra vonatkoztatva egy-egy– órházban több táplálkozási szakemberre lenne szükség, valamint arra, hogy a túl sok adminisztráció helyett inkább a betegekre tudjanak több időt fordítani. A dietetikusok nagyobb szerepet kell, hogy kapjanak a megelőzésben, az alapellátásban, a gyermekélelmezésben, a termékfejlesztésekben és a médiában.

Egy dietetikus mennyire tudatosan él? Mit tesz az egészségéért?
– Úgy gondolom, a dietetikusnak hitelesnek kell lennie - életmódjával, táplálkozásával és a külalakjával kapcsolatban is. A táplálkozási ajánlások alapján élek, de ha "kilengek" - mivel ember vagyok -, például egy nagyobb vacsorát fogyasztok, akkor utána próbálom kompenzálni azzal, hogy kevesebbet eszem. A mozgás elengedhetetlen, esténként futok kb. 25-30 percet, a mozgás öröme mellett így kiengedem a "fáradt gőzt" is, és emellett hetente többször járok teniszezni.

Forrás: Diéta és Fitnesz

Ezek is érdekelhetnek