Gyula hét világbajnoka

Valljuk be, "idényben" bizonyos sportágak ritkán szerepelnek ezeken a hasábokon is, jóllehet éppen úgy rászolgálnának, mint a népszerűbbek. Ezt Múlt József, a Gyulai Dobos István Modellező Klub elnöke mindjárt vitathatatlan tényekkel is alátámasztja.

FiatalokFábián István2006. 03. 10. péntek2006. 03. 10.
Gyula hét világbajnoka

- Működési engedélyünket 1961-ben az MHS országos központja adta meg, ennek lassan ötven éve. Az időközben igencsak lepusztult külsejű Ifjúsági Ház alagsori helyiségeiben sok százan, talán ezren is megfordultak. A városban manapság is gyakran megszólítanak: "Hát nem emlékszel, én is modelleztem nálatok..." - mondja Múlt József.
E sorok írója ugyan csupán egy Úttörő-2 nevű, igen egyszerű papírmodell megépítéséig jutott el - a város legnívósabb tiszteletdíját elnyerő gyulaiak az idén hét világbajnokra lehetnek büszkék! Az elnök sorolja is:
- A sebességi kategóriában Szegedi Sándor, Molnár József, a szabadon repülők osztályában Vincze Viktor, Puskás Attila, Nagy Csaba, Nótáros Attila nyert ifjúsági vagy felnőtt világbajnoki aranyérmet, és jómagam is tagja voltam annak az 1982-es és 1984-es világbajnok csapatnak, amely, hogy úgy mondjam, kétszer is megtöltötte a dobogót. Nagy szó volt ez akkoriban egy nyugati országban.
A fürdővárosiak akkor kezdték utolérni a világot, amikor áttértek az olasz gyártmányú Rossi motorra. Hosszú és szívós munkával elérték, hogy két és fél köbcentis masináik közel 240 kilométeres sebességgel köröztek a betonkör fölött. A kulcsot az előrelépéshez a kipufogócső és a motor vezérlési szöge adta. A tavalyi, történetesen éppen Gyulán rendezett Európa-bajnokságon a soproni Kalmár Sándor, a jelenlegi legjobb hazai versenyző 301 kilométerig jutott, vagyis megközelítették a Forma-1-es autók sebességét. De, ha már itt tartunk, említsük meg a klub legjobbját is: Elekes Imre ugyan itt csak nyolcadik lett, de korábban sok világversenyen sikeresebb volt. Mindjárt egy érdekességgel is szolgál.
- Mostanában a sportágban legjobbak közé számító ukránoktól szerezzük be a százhúszezer forintot érő motorokat, onnan, ahová hazánkból szállítják a CNC esztergapadokat, amelyek mellesleg a hadiipart szolgálják.
- Hogy mit adott nekem a modellezés? - töpreng kérdésemen Múlt József. - Megtanított alkalmazkodni a dolgokhoz. Racionálisan gondolkodni. Határozottan állítom, jobb lett a problémamegoldó képességem - mondja a hatvan fölött járó üzemmérnök.
Beszélgetésünkbe bekapcsolódik a Team Racing-es Orvos Ferenc is - Kasoly Attilával alkot sikeres versenyzőpárost. Az ő szakágukban három modell köröz tíz kilométert időre repülve. Ez látványos verseny még a kívülállóknak is. Sajnos, mindennel együtt sem titkolhatjuk el, hogy itthon még mindig kevés a "pálya" még a szabadon repülők számára is, náluk ugyanis nagy és sík terepek szükségesek a versenyekhez. Mint például a jóformán egyetlen alkalmas hazai versenyhely, a tassi legelő. Persze gond a támogatás hiánya is, bár a gyulaiak nem panaszkodnak, a városi önkormányzat ingyen bocsát rendelkezésükre helyiségeket, ami manapság korántsem lebecsülendő. Persze mert tudják, a modellezők évtizedek óta messzire elviszik a város jó hírét.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek