Harapós fiatalok

Ezen a hét végén élete első nagy megmérettetésére utazik Benkő Roland: a lengyelországi Czestochowán rendezik a legfiatalabb salakmotorosok világbajnokságát. Egész Gádoros a 12 éves srácnak szurkol. Pékséget és autószerelő műhelyt vezető édesapja fogadkozik: öt éven belül messzebbre jutnak Rolival, mint bármelyik elődjük, meg sem állnak a világelitet fémjelző Grand Prix-ig. A gyerek szemmel látható tehetsége és elszántsága a garancia. A többit ő megoldja. Az első határidő 2012, vagyis amikor 17 éves lesz.

FiatalokFábián István2007. 07. 13. péntek2007. 07. 13.
Harapós fiatalok

A négyszeres bajnok Nagy Róbert, amikor arról kérdezem, hogyan jellemezné a sportág mai helyzetét, csak annyit mond: „Egy nagy nulla!” Meg kell hagyni, ez elég messze esik a biztatóbb jövőt, no meg a Benkőék terveit felrajzoló szavaktól. Most ne firtassuk, hogy a Zsombón élő exbajnokban mennyi a sértődöttség – bizonyosan az is van, ha már egyszer semmi szerepe a sportág mai alakulásában.

Akkoriban még Debrecenben, Miskolcon és Gyulán átlag ötezer néző porolta le magát elégedetten egy-egy nagy parti után, mára néhány százra redukálódott a nézőszám, mindössze hatan rendelkeznek külföldi licenccel, és alig húsz versenyzőből áll a hazai mezőny. Egy ideig borsos rajtpénzért közepes (de inkább gyenge) képességű külföldiekkel próbálták feltuningolni a hazai bajnokságot, ami oda vezetett, hogy elmaradtak a nézők is, az eredmények is. A világ élvonaláról, a Grand Prix-ről szót se ejtsünk, az egyelőre álom. A többlépcsős rendszerű világbajnokságokon és Eb-megmérettetéseken évek óta csúfosan leszerepelnek a mieink, pedig… De hát Perényi Paliék és Adorján Zoliék sikereit mára hiába emlegetjük. Őket még ,,eltartották” a Volán-vállalatok, idén viszont a pompás arénasportág (írd és mondd) összesen hatmillió forintot kap az államtól, ahogy mondani szokták, a szövetség működési költségére. Versenyrendezésre, tehetséggondozásra egy fillért sem! Ha Miskolcon Jacsó Tibor, Debrecenben Simon Miklós, Gyulán Szilágyi Sándor nem nyúlna jó mélyen a zsebébe, talán egyetlen versenyt sem tartanának.

Itt hallgassuk tovább ismét Nagy Róbertet! „Először is egy ilyen maroknyi versenyzőből álló sportágban mindennek egy kézben kellene összefutnia. Nincs így. Emellett üzleti alapra kellene helyezni az irányítását, ahogy más szakágakban teszik. Nagy gond a fiatalok motiváltsága is, hiszen ezt a sportot csak akkor lehet sikeresen űzni, ha valaki ezernyi apró fifikát kitanul, éjjel-nappal a pályán van, a gép minden porcikáját ismeri.”

Mégis, mi adhat reményt, hogy rá lehet találni néhány kitörési pontra? Éppen a négy szomszédos ország 21 éven aluli fiataljaival rendezett nemzetközi sorozat mutatja: nekik kell minél több versenyzési lehetőséget teremteni. A szlovénok, horvátok ebben is megelőztek bennünket: a 13 (!) ezer lakosú szlovéniai kisváros, Krsko évek óta Grand Prix-viadalt rendez, ami óriási vonzerő a fiataloknak. Nálunk pedig? Egy ideje Miskolcon arról is ádáz vita dúl, hogy a motorok a Népkertben néhány decibellel hangosabbak, mint amennyit a szabály előír… Apropó Miskolc! Néhány hete látott napvilágot egy hazai viszonylatban mutatós terv egy bevásárlóközponttal és szabadidőparkkal kombinált salakmotor-arénáról. Megvalósítását illetően egyelőre az a legbiztatóbb, hogy az egyik alpolgármester, Fedor Vilmos gyerekkora óta a sportág híve, és már meg is hívta a speedway jelenlegi pápáit az Avasaljára, megtudakolni, mit szólnak a maketthez.

Fábián István


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek