Nem zöldül az üzemanyag

A Közép-tiszai Mezőgazdasági Rt. 2002-ben Bánhalmán biodízel előállítására alkalmas üzem építésébe vágott bele. Kisebb-nagyobb jogi és műszaki problémák után elkészült a mű, a környezetbarát üzemanyag előállítása üzletnek sem tűnt rossznak. Csak azt nem érti senki: miért nem üzlet nekünk a környezetkímélő hajtóanyag gyártása?

GazdálkodásPalágyi Béla2005. 08. 12. péntek2005. 08. 12.
Nem zöldül az üzemanyag

Először is - még a Torgyán-éra alatt - 62 millió forintnyi vissza nem térítendő hitel ütötte a markát a bátor vállalkozóknak, ebből fel is épült az üzem. Az alapanyag adva volt, csupán a gazdákkal kellett 4500 hektárra szerződni repce, illetve napraforgó termesztésére. Az akkori kormány literenként hatvanforintos támogatást ígért a "zöldüzemanyag"-ra, tehát állhatták volna a versenyt a kőolajszármazékokkal a piacon. Az új kormány 2002-ben a támogatást harminc forintra kurtította azzal a kikötéssel, hogy a megfelezett összeget is egyetlenegy évre biztosítja, így idén az üzemnek központi segítség nélkül kellene harcba szállnia az árversenyben.
No hát ez az, ami nem megy!
Akárhogyan is csűrik-csavarják Lukács Mihály üzemvezetőék, a biodízel önköltségi árát nem tudják 160 forint alá szorítani. A Mol a kőolajalapú üzemanyag kilencvenforintos önköltségi áráról indul, és jut el az adóterhelések után 260-270 forintos árig a kutaknál. Ha ugyanezt az árképzési technikát használnák, könnyen kiszámítható, hogy a biodízel a töltőállomásokon már 360 forintba kerülne. Az árversenyben elbukik tehát a szorgalmazott üzemanyag, így a bánhalmai üzem sem működik. Miután a gazdák megtermelték az ígért 9500 tonnányi alapanyagot, azt az üzem tisztességgel felvásárolta - aztán továbbadta. Arra várnak, hogy történjen valami... Ha őszig nem lép senki, lehet, hogy külföldi befektető gyárt majd a Közép-Tisza vidékén biodízelt, évi háromezer tonnát, s mennyisége szükség esetén megtöbbszörözhető.
Az uniós előírás az, hogy már 2005-ben a felhasznált dízel két százalékát biológiai úton elbomló anyagnak kell kitennie, 2010-re pedig arányszámát 5,75 százalékra kell feltornászni. Nálunk ma nem éri el az egy százalékot sem. Ha körülnézünk a motorizált világban, azt látjuk, hogy lázasan teljesítenek a fejlett országok. Az angol Rix Biodiesel száz töltőállomásán árusítja a Blend 5 típusú, környezetkímélő üzemanyagot, és a kereslet messze meghaladja a kínálatot, egyre-másra létesítenek újabb üzemeket. Németországban 2002-ben 25 millió eurós beruházás került tető alá, most egy újabb, százötvenezer tonna kapacitású bioüzem alapjait rakták le.
Minálunk pedig az évi háromezer tonna teljesítésére képes bánhalmai biodízelüzem csendben haldoklik. Miközben az ég kilyukad, fuldoklunk a szmogban, s ráadásul az unió is benyújtotta már a számlát e hét elején, amikor megrótta azokat a tagországokat, amelyek nem teljesítették a bioüzemanyagok felhasználásának előírt mértékét.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek