Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Valószínűleg az idén megismétlődik a sonkaháború a nagy bevásárlóközpontokban, azaz megjelennek az olcsó importkészítmények is. Vannak, akik csak az árat nézik, és alaposan csalódhatnak, ha nem azt az ízt kapják, amit megszoktak. Ennek az az egyszerű oka, hogy a magyar ízlésnek megfelelő minőségű kötözött sonkát csakis a hazai feldolgozók képesek előállítani. Fel is készültek a húsvétra.
Menczel Lászlóné, a Magyar Húsiparosok Szövetségének titkára szerint a vásárlóknak nem árt megnézniük a termék címkéjét, és észbe venniük, hogy az az igazi, ha az ünnephez méltó minőségű étel kerül az asztalra. Még ha talán valamivel drágább is!
Ehhez meg kellene változni a gondolkodásunknak, a hazai élelmiszereket kellene előnyben részesítenünk - úgy, ahogy azt a például a franciák teszik. Egy biztos, a háziasszonyok zöme egyre fontosabbnak tartja, hogy megbízható eredetű húst vásároljon. Az utóbbi időben több húsbotrány pattant ki, lejárt szavatosságú, bizonytalan eredetű tételekről hallhattunk. Ezek az esetek határozottan ártanak a hazai húsipari cégeknek, mert árletörő a hatásuk. Ráadásul az egy főre jutó, 28-30 kilogrammos fogyasztás növekedése sem remélhető tőlük. Mindebben közrejátszik az is, hogy a feketekereskedelmet még mindig nem sikerült visszaszorítani, becslések szerint mintegy 25-30 százalékos lehet a részaránya.
A legálisan működő feldogozók felkészültek az uniós csatlakozásra, megfelelnek az élelmiszer-biztonsági, higiéniai és nyomon követési feltételeknek, mégis gondokkal küszködnek. A piac bővülésével élesebbé vált a verseny, több okból. A hazai cégek Magyarországon 10-15 forinttal többet fizetnek az élősertés kilójáért, mint a többi uniós ország feldolgozói, a tavalyi átlagár 270-280 forint között alakult. Mivel nincs elegendő sertés az országban, kénytelenek külföldről vásárolni. Az elmúlt évben 450-500 ezer állatot hoztak be, az idén valószínűleg ennél nagyobb lesz az import. A magas sertésár miatt eleve hátrányban vannak a hazai cégek, így a jövedelmezőség náluk bizonytalan. A húsipar tavaly nem könyvelhetett el jó eredményt, az export részaránya a korábbi 40 százalékról 25 százalékra esett vissza, a hazai forgalmat pedig a behozatal csökkentette és csökkenti napjainkban is.
A versenyképességet tovább rontja, hogy az olyan költségek, mint a hulladékmegsemmisítés, az élemiszer-vizsgálati, illetve az állatorvosi díjak nálunk magasabbak, mint a környező országokban. A húsipar 2004 óta nem részesül állami támogatásban, de idén számolhat négyszázmillió - sertésenként százhúsz - forinttal, amit az állatorvosi költségekre lehet fordítani. Annak ellenére, hogy a húsipari cégek már-már csőd közeli állapotban vannak, a szükséges beruházásokat megvalósítják, évente mintegy húszmilliárd forint értékben, jegyezte meg a szövetség titkára. Versenyképességüket saját erőből próbálják javítani, de továbbra is számítanak az állami támogatásra. Azt szeretnék elérni, hogy a hatósági díjak az uniós szinten legyenek, és állami segítség kellene a hazai húskészítmények népszerűsítését szolgáló reklámhadjárathoz is.
A versenyképességhez szükség van egyfajta specializálódásra is, hiszen, az uniós gyakorlattól eltérően, nálunk a legtöbb cég sok mindennel foglalkozik: felvásárlással éppúgy, mint vágással, bontással, csontozással és készítmények gyártásával. A szakosodásra jó példa a kiskunfélegyházi Hungary Meat Kft., amely csak vágással, darabolással és csontozással foglalkozik, készítményeket nem gyárt. A korszerű üzemben óránként ötszáz sertést tudnak feldolgozni, s a hús hetven százalékát külpiacon (Japánban, Koreában, Olaszországban, Spanyolországban, Németországban) értékesítik, tudtuk meg Jankó Ferenc vezérigazgatótól. A cég olasz tulajdonosa, Piero Pini nem érti, miért ilyen kevés a sertés az országban, hiszen nagyon jók az adottságaink, megterem a rengeteg gabona. Azt mondja, csak kényszerből hoznak be sertést külföldről, hiszen a magyar disznóhús jobb minőségű és ízletesebb, mint az importból származó.
A szakosodás mellett szól az az érv is, hogy a nagy áruházláncok uralják a piac jelentős hányadát, és olyan cégektől rendelnek szívesen, amelyek egy-egy termékből nagy mennyiségben tudnak szállítani.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu