Kis falu, kis busz

Megyer, a 65 lakosú Veszprém megyei zsákfalu kilencszemélyes busszal lett gazdagabb. Ez az első, pályázati pénz segítségével vásárolt tanyabusz az országban.

GazdálkodásPethes József2008. 11. 27. csütörtök2008. 11. 27.
Kis falu, kis busz

Az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap (EMVA) forrásából finanszírozott első kisbuszt Pásztohy András, a FVM miniszteri biztosa adta át Pajer Kristófnak, Megyer polgármesterének Budakeszin, a Fiat Interat Kft. autószalonjában. Nemsokára mintegy ezer, az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program logójával ellátott új kisbusz lepi el a vidéki utakat, hogy megkönnyítsék a kis településeken, tanyákon élők közlekedését. A nyertes önkormányzatok és civil szervezetek főleg gyerekek és nyugdíjasok szállítására, közösségi, szociális és egészségügyi célokra használhatják ezeket a járműveket.
A támogatás nagy segítséget jelent az ország egyik legkisebb falujának, a 65 lakosú Megyernek is. A negyvenes évek végén még 120-an laktak itt, aztán a környékbeli munkahelyek megszűnése miatt megkezdődött az elvándorlás, és 2004-re 35-re csökkent a lélekszám. Utána valami csoda történt a településen, hiszen az addig üdülőként odajáró városiak úgy döntöttek, hogy megakadályozzák a teljes elnéptelenedést, és végleg ott telepednek le. Közéjük tartozik Pajer Kristóf is, aki Budakesziről költözött oda családjával.
– Nagyon megtetszett nekem ez a szép, csendes, nyugodt település. Elhatároztam, hogy itt fogok élni, és megpróbálok segíteni az itt lakóknak – mondta a fiatal polgármester. – Eredetileg kohómérnök, közgazdász vagyok, de meguntam a fővárosi, nyüzsgő életet, és vonzott a vidék. Most már tíz hektáron gazdálkodok, legelőt bérlek és lovakat tartok. Szerintem nálunk a jövő útja a falusi turizmus, a mezőgazdaság fejlesztése, s ennek érdekében az elmúlt két évben 29 pályázatot adtunk be. Törekvéseinknek kezd látszata lenni, eddig 25 millió forintot kaptunk.
– Miért kellett a kisbusz?
– Ki voltunk szolgáltatva a közlekedési vállalatoknak, falunkba naponta csupán háromszor jár be a busz, és az embereknek ahhoz kellett alkalmazkodniuk, ha ügyeiket akarták intézni, például a közeli Sümegen. Tavaly elindítottuk a falugondnoki hálózatot, s így jobban ki tudjuk elégíteni a lakók igényeit. Bátor lépés volt ennek a kisbusznak a beszerzése, hiszen 2 millió forint az önrész, és 6 millió forint támogatást kapunk hozzá, viszont az egész összeget állnunk kellett, ugyanis a pályázati pénzt utólag fizetik ki. Az egész éves költségvetésünk annyi, mint a busz ára, tehát nem tudtuk volna kifizetni. Ilyenkor jól jönnek a személyes kapcsolatok, s ezért vagyunk most Budakeszin a Fiatnál.
– Már nem kell félni az elvándorlástól?
– Nálunk az önkormányzat a legnagyobb munkaadó, és ha beindul a téli közmunkaprogram, nem lesz munkanélküli a faluban. Rend, csend van itt a Marcal bal partján, különböző kulturális programokat szervezünk, még rockfesztiválunk is van. Elkészítettük a falu rendezési tervét: eddig 25 ház volt a faluban, de nem szeretnénk, ha 42-nél több lenne. Már kiadtuk az építési engedélyeket, jövőre elkezdik az új házak építést. Ha ezen túllépnénk, elveszítené falusias báját Megyer, amelyből egy értékes ékszerdobozt szeretnénk csinálni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek