Exportcéget alapítanak a borászok az orosz piac visszahódítására

Ma minden valamirevaló orosz szupermarketben, kioszkban lehet kapni chilei bort. Pedig a szállítási költségük valószínűleg nagyobb, mint a miénk. Miként lehetséges ez, képes-e a magyar bor is megjelenni az orosz piacon?

GazdanetO. Horváth György2011. 03. 23. szerda2011. 03. 23.
Exportcéget alapítanak a borászok az orosz piac visszahódítására

A vodka korábbi fellegvárában, Oroszországban hódítanak a kisebb alkoholtartalmú italok, 1992 és 2004 között két és félszeresére nőtt az orosz borfogyasztás. Chilétől Új-Zélandig egyre több ország ismeri fel az orosz piacban rejlő lehetőségeket, a kijutáshoz és hatékony megjelenéshez azonban összefogásra van szükség.

A Vállalkozók Klubja Egyesület (VKE) a fenti helyzetet felismerve, a 2011. februári V. Magyar-orosz Nemzetközi Gazdasági Fórumon és Üzletember-találkozón kiemelt szerepet tulajdonított a magyar bor orosz exportjának. Az itteni tapasztalatok alapján a VKE elhatározta, hogy létrehozza a magyar bor hatékony exportjához szükséges összefogást. Kérdőíveket küldött ki több mint 400 magyar pincészetnek, melyre közel negyvenen válaszoltak. A jelentkezők 2011. március 22-én találkoztak a szervezőkkel, és megállapították, hogy valóban szükség van a jelzett együttműködésre, és megállapodtak a folytatásban. A közvetlen exportot lebonyolító cég megalapítására május első hetében kerül sor, ahol több magyar és orosz pénzügyi befektető mellett egy tucatnyi szakmai befektető is várható.

Magyarország éves bortermelése 3 millió hektoliter körül mozog évente. Oroszország borimportja viszont meghaladja az évi 6 millió hektolitert. Még a kilencvenes évek közepén is Oroszország volt a magyar borok ötödik legnagyobb piaca, mára azonban az első tízben sincs. Pedig a 0,68 millió hektoliteres magyar teljes borexport csaknem tízszeresét importálja Oroszország. A magyar gazdák folyamatosan a piac szűküléséről beszélnek, kivágják a szőlőket, egyik legnagyobb régi piacunkon pedig közben rendkívüli ütemben nő a fogyasztás.

A piacvesztés egyik fő oka, hogy mára eltűntek a régi külkervállalatok, a maiak pedig akut tőkehiánnyal küzdenek. A gazdák eközben „a pinceajtóban ülve” várják, hogy idejöjjön a vevő, míg más országok rendkívül aktívan, tömegével viszik a bort Oroszországba. Chile, Dél-Afrika, Új-Zéland olyan országok, amelyek korábban nem voltak jelen a szovjet piacon, mostanra viszont meghatározó méretű exportőrök. Hogyan is csinálták? Összefogtak. A chilei állami „Bormarketing” cég több mint 5 millió dollárt fordított a chilei bor népszerűsítésére, és a nagykövetük által vezettet road show keretében bejárták az orosz városokat. Ma minden valamirevaló orosz szupermarketben, kioszkban lehet kapni chilei bort. Pedig a szállítási költségük valószínűleg nagyobb, mint a mienk…

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek