GVH: a magyar, legyen tényleg magyar!

A Gazdasági Versenyhivatal egyszerre három nagy áruházlánc ellen is eljárást indított. Az Aldi, az Auchan és a Spar „bűne” egyaránt az, hogy elmúlt időszakban megalapozatlanul hivatkoztak arra, hogy magyar termékekkel, netán kimondottan hungarikumokkal akcióznak.

GazdanetO. Horváth György2011. 03. 24. csütörtök2011. 03. 24.
GVH: a magyar, legyen tényleg magyar!

A GVH 2011. február 21-én versenyfelügyeleti eljárást indított az Auchan Magyarország Kereskedelmi és Szolgáltató Kft-vel szemben, mert 2010. augusztus 6-ától 12-ig terjedő időszakban megjelenő reklámkiadványában „Auchan Hungarikum” szlogennel olyan termékek jelentek meg, amelyek nem tartoznak a közismert hungarikumok körébe. A szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy 100%-ban magyar terméket vásárol, holott e termékeket valószínűsíthetően 100%-ban külföldi tulajdonban lévő vállalkozások állítják elő, és előállításukhoz használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.

A GVH 2011. március 16-án versenyfelügyeleti eljárást indított a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft-vel szemben, mert a 2010. július 29-től augusztus 4-ig és a 2010. augusztus 12-től 18-ig terjedő időszakban a Spar, Interspar és Kaisers üzlethálózatokat érintő országos reklámkiadványaiban "magyar termék"-ként hirdetett meg termékeket, holott azok származási helye nem Magyarország. Így a fogyasztók valószínűsíthetően tévesen juthattak arra a következtetésre, hogy magyar terméket vásárolnak.

A GVH 2011. február 4-én versenyfelügyeleti eljárást indított az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt-vel (Aldi) szemben, mert az általa forgalmazott termékek nagy részét "Magyar minőség" felirattal látja el, mely nemzeti színű háttér előtt kiemelten jelenik meg az áruházi polccímkéken, televíziós reklámokban, reklámkiadványokban, utcai plakátokon. Ezen túlmenően internetes oldalain "Magyar minőség" menüpontot működtet, mely alatt 4-féle termékcsoporthoz (hűtött termékek, gyorsfagyasztott termékek, italok, egyéb termékek) tartozóan számos termék megjelenik.


A -Magyar minőség- szlogennek a magyar nemzeti színekkel való együtt alkalmazása - valószínűsíthetően tévesen - azt a látszatot keltheti a fogyasztóban, hogy magyar terméket vásárol, annak ellenére, hogy egyes ilyen szlogennel hirdetett termékek ugyan Magyarországon nyerték el végső formájukat, ám a termékek előállításához használt alapanyagok egyes esetekben valószínűsíthetően nem magyar eredetűek.
A versenyfelügyeleti eljárás kiterjed az eljárás alá vont vállalkozás fogyasztók felé megjelenített, a "Magyar minőség" szlogent tartalmazó összes kereskedelmi gyakorlatának vizsgálatára 2010. január 1-jétől az ügyindítás napjáig.

A GVH gyanúja szerint három áruház megtévesztette a fogyasztókat. Döntés három hónapon belül kell meghoznia a szervezetnek. Érdekessége az eseteknek, hogy a hatóság annak ellenére indított akciókat, hogy még el sem készült a kimondottan ilyen esetek megelőzésére íródott magyar termékről szóló jogszabály, mely éppen most áll társadalmi egyeztetés alatt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek