Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
- Kérek egy tokaji, vagy szekszárdi „oltalom alatt álló eredet-megjelöléssel ellátott bort”! A pincér először elsápad, aztán elkezd szentségelni, hogy mit akarok tőle. Én magyarázkodom, s végül elkezdek ómagyarul beszélni, mire kiderül, hogy igazából egy pohár minőségi bort kértem az imént.
Kép: Eger bor szõlõ pince hordó 2009 05 04 Fotó: Kállai Márton
Pedig jó lesz, ha mindketten megtanuljuk az előbbi terminus technicust! Ja, meg azt is, hogy „oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott bor” és „földrajzi jelzés nélküli bor”. Mert rövidesen eltűnik a jól ismert és használható minőségi kategorizálás, az asztali, vagy tájbor, minőségi bor és védett eredetű bor. Most jön az unió által ránk erőszakolt három megjegyezhetetlen kategória. De az már a mi sarunk, hogy helyette nem találtunk ki valami használhatót az utóbbi években!
Pedig nem találtunk ki, helyette a szakminiszter így vezette fel a változásokat: „A jó bornak is kell a cégér, mivel csak így lehet igazán ismert a piacon - hangoztatta Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter sajtótájékoztatóján, amelyen bejelentette, hogy új kategóriákba sorolják a magyar borokat. A korábbi minőségi, védett eredetű, valamit táj- és asztali borok helyett a továbbiakban az uniós követelményeknek megfelelően oltalom alatt álló eredet-megjelöléssel ellátott bor, valamint oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott bor és földrajzi jelzés nélküli borkategóriákba lesznek a magyar borok besorolva.
Hogy a fogyasztók ebből semmit nem értenek, az biztos! Megjegyezhetetlen elnevezéseket sikerült átültetni az uniós bürokraták agyszüleményéből. Pedig az egészet azért találták ki, hogy segítsék az eligazodást az italok között. Hát ez megint nem sikerült! A boltban a pult előtt ácsorgó vevő vélhetően gyakorlatiasabb lesz: az árcímkét figyeli majd, s aszerint dönt, hogy mit vesz meg. A hazai, ismertebb pincészetek italával nem lesz nagyobb baja, tudja, hogy mit várhat el tőlük. De az egyre szaporodó külföldi boroknál maga lesz az átverés az új szabályozás!
Ma legalább látszik egy szóból, hogy az adott francia, olasz, spanyol, vagy éppen chilei bor mit tudhat. Rá van írva, hogy tájbor, s akkor az ember nem csábul el ezer, másfél ezer forint körüli árától, mert tudja, hogy a nedű nem tud többet a hazai asztali, vagy tájbornál, ami fele, harmad annyiba kerül. Eztán nem lesz így, mert képtelenek leszünk megkülönböztetni elnevezésük alapján a különleges minőséget az asztali bortól.
Pedig hatóságaink és a borászok nagy munkát végeznek! Fazekas miniszter tájékoztatóján kiderült, hogy az első két kategóriába tartozó borok termékleírása most készült el. Ez összesen 34 termékleírást tartalmaz, 29-et az első kategóriából, ötöt pedig a másodikból - tájékoztatott a vidékfejlesztési miniszter. Az új borkategóriák bevezetésének ténye mellett, azért is szükség volt a termékleírások elkészítésére, mert ez év végéig a Vidékfejlesztési Minisztériumnak el kell juttatnia a termékleírásokat az Európai Bizottságnak.
A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját a Nemzeti Borakadémia Kft. végezte, ugyanis ez a cég nyerte az Agrármarketing Centrum (AMC) pályázatán a munkát. Az egyeztetést a Nemzeti Borakadémia Kft. a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve végezte. A Vidékfejlesztési Minisztériumnak a még adódó utómunkákat követően, ez év december 31-ig kell a végleges anyagokat az Európai Bizottsághoz továbbítania.
Feldman Zsolt helyettes államtitkár arról beszélt, hogy a termékleírások 2009. nyár közepi állapotokat tükröznek. A termékleírásokat ez év május végéig kellett véglegesíteni Magyarországon. Ez jogvesztő hatályú. A helyettes államtitkár szerint azért volt szükség az új borbesorolási rendszer elkészítésére, mert ez a magyar borok piacképességét javítja és egyben eleget tesz az uniós követelményeknek is, amelyet még az EU borreform kapcsán fogalmaztak meg.
Botos Ernő Péter, a Nemzeti Borakadémia Kft. szakmai programvezetője az MTI kérdésére válaszolva közölte, az új rendszer csupán lehetőség arra, hogy jobb piaci pozíciókat érjenek el a magyar borelőállítók, de nem garancia egyértelműen a magasabb piaci árra, csak akkor, ha ez egyébként jó marketingtevékenységgel is párosul.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu