Ezért egyél magyar almát!

Már hét nagy kereskedelmi láncban kóstoltatnak magyar almát egészen december 10-ig. Azaz legalább eddig lesz kapható magyar termésű gyümölcs a boltokban.

GazdanetO. Horváth György2016. 10. 28. péntek2016. 10. 28.

Kép: OMÉK 2011 Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer Kiállítás Budapesten. Idared alma. 2011.10.01. Fotó: Bohanek Miklós

Ezért egyél magyar almát!
OMÉK 2011 Országos Mezőgazdasági és Élelmiszer Kiállítás Budapesten. Idared alma. 2011.10.01. Fotó: Bohanek Miklós

Beindult az idei almafogyasztás-élénkítő kampány. Mint a budapesti sajtótájékoztatón elhangzott, az Agrármarketing Centrum (AMC), a Földművelésügyi Minisztérium (FM) , a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége, valamint résztvevő hét kereskedelmi áruházlánc (ALDI, Auchan, CBA, Lidl, METRO, SPAR, TESCO) állt a kezdeményezés mögé. A december 10-ig tartó akcióval a magyar alma gazdag választékát, egészségre gyakorolt jótékony hatását kívánják bemutatni, és Lipcsy György, az AMC ügyvezetője hozzátette, hogy az áruházakon kívül több nagy rendezvényen is szerveznek almakóstolót.

Hazánkban 32800 hektáron terem alma, ezzel hatodik helyen állunk Európában, mondta Czerván György, az FM agrárgazdaságért felelős államtitkára. az alma külkereskedelme a tavlyi kivételével pozitív egyenleget mutat, rendszerint 2,7 millió euró körül alakul. Az idei termés a tavaszi fagy és a jégesők miatt csak félmillió tonna lesz, de jó minőségre számítunk. Bár a mondás szerint napi egy alma az orvost távoltartja, a hazai almafogyasztás 30-ról 15 kilogrammra esett vissza fejenként. A tárca folytatja az iskolagyümölcs programot, amiben 550 ezer diák kap zöldséget, gyümölcsöt vagy gyümölcslevet, és a program során 3000 tonna almát juttatnak el a gyerekekhez.
Győrffy Balázs, a NAK elnöke kiemelte, hogy az akció a hazai termesztők piacainak stabilizálását is szolgálja. Hazánkban 7500 család és 40 ezer munkavállaló él almatermesztésből, az ő helyzetükön segít a hazai fogyasztás élénkítése, ami a sikeres dinnyekampány után borítékolható. Magyarországon évek óta szervezi a FruitVeB a Naponta 3 x 3 félét kampányt, mondta el Ledó Ferenc, a szakmaközi szervezet elnöke. Az ajánlott napi zöldség-gyümölcs fogyasztás legalább 400 gramm, és elérésében nagy szerepe lehet az almának, ami egész évben elérhető. Júliusban indul a nyári almákkal, és a tárolható fajtákkal fejeződik be. Októbertől karácsonyig fogy a legtöbb alma, ehhez időzítették a kampányt is. Jordán László, a Nébih elnökhelyettese szerint az élelmiszerbiztonság egyrészt a hatósági ellenőrzéssel, másrészt a tudatos fogyasztó felkészítésével szavatolható. Ez utóbbi részeként vállalt szerepet a Nébih a kezdeményezésben. Kubányi Jolán dietetikusként az alma alacsony kalóriatartalmát, a benne lévő sok C-vitamint, káliumot és a pektint emelte ki mint az emberi egészségre legkedvezőbben ható anyagokat.