Az őszebb fejű felnőttek még aktív részesei voltak a gyakorlati órák során az iskolakertek fenntartásának. Ott tanulhattak ásni, kapálni, metszeni, gyümölcsöt, zöldséget betakarítani, de még a komposztálás mikéntjét is elsajátíthatták. Az iskolakertek többsége mára eltűnt. Most újra élesztenék a hatóságok.

Feléledhetnek az iskolakertek

Az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara saját iskolakert kezdeményezéseik összehangolásaként országos iskolakert-fejlesztési programot indít januárban, melynek keretében tankertet hoznak létre a nagyvárosi iskolákban. A program legfontosabb célja a szemléletformálás, mivel a jövő környezeti kihívásaival csak felkészülten, környezettudatos hozzáállással lehet szembe nézni.

A négy szervezet egyetért abban, hogy a jövő nemzedékeinek környezettudatosságát fejleszteni kell, hiszen enélkül nem létezhet élhető jövő és részt vesznek a fiatalok környezeti nevelésében, melynek egyik legkézenfekvőbb gyakorlóterepe az iskolakert.

A most induló együttműködésük alapja az iskolakertek iránti elkötelezettségük, amely tükröződik eddigi kezdeményezéseikben is: az Agrárminisztérium 2018-ban elfogadott Városi Agrárpolitika szakpolitikai programja, az Iskolakertekért Alapítvány szakmai-módszertani fejlesztései és az Iskolakert-hálózat felépítése, a Váci Egyházmegyei Karitász az egyházmegye területén indított iskolakert-népszerűsítő és szakmai támogató munkája, valamint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamarával együtt Nógrád megyében indított „Földforgatók” nevű agrár-pályaorientációs pilot program.

Az országos iskolakert-fejlesztési program első része a 2019 januárjában induló Iskolakerti Alapozó Alprogram, melyet az Agrárminisztérium támogat. A program szakmai tartalmának kidolgozója és lebonyolítója az Iskolakertekért Alapítvány. Az Alapozó Alprogram külön kategóriában támogatja a 2018 őszén útjára indított „Földforgatók” pilot programba bevont iskolákat is.

A továbbfejlődés érdekében az országos iskolakert-fejlesztési program második részeként iskolakerti tematikus modulok közös kidolgozása kezdődött el.  Ezek célja, hogy az iskolakerti tevékenységekben rejlő változatos oktató-nevelő lehetőségek között minél több intézmény megtalálja a saját pedagógiai céljainak és helyzetének megfelelőket.

Az iskolakert nyitottságra, türelemre, felelősségvállalásra, öngondoskodásra nevel, felkelti az igényt az egészséges táplálék iránt, nyitja az érdeklődést a mezőgazdasági és környezeti témájú pályaválasztás irányába. Az iskolakert gondozásával a gyerekek megtanulják természeti környezetük helyes és tudatos használatát, alapvető természettudományi tapasztalatokat szereznek és lehetőségük adódik gyakorlatban kipróbálni, élő folyamatok során alkalmazni a tanórákon tanultakat.

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.