Az elmúlt másfél hétben kitört a dinnyeháború. Mondhatni, hogy a szokásos, hiszen szinte minden évben eljön az idő, amikor valamelyik nagy értékesítő kereskedelmi hálózat a lélektani határnak számító 100 forint alatti áron kínálja e finom gyümölcsöt.

Vevőcsalogató árakkal várnak

Ezúttal a Lidl tette meg az első lépést, bár tegyük hozzá, a Tesco is közelített az alacsony árszinthez: az előbbi 99, az utóbbi 109 forintért kínálta a görögdinnyét. A német cég verte ki a biztosítékot: az agrárkamara közleményben szólította fel, hogy hagyja abba az akciózást, ugyanis ezzel a szezon közepén tönkreteszi a magyar termelőket.

Ez az ár ugyanis túl alacsony ahhoz, hogy megfelelő profitot hozzon a termelőknek. Ugyanakkor a Lidl szintén közleményben adta tudtul, hogy sok dinnye-termesztővel áll kapcsolatban, s velük egyeztetve, mi több, a kérésükre hirdettek kedvezményes árat, mivel abban az időben nagy készletek halmozódtak fel, amitől gyorsan kellett szabadulni. Erre reagált a kamara: a piaci helyzet nem indokolta az árcsökkentést, erre akkor van szükség, ha a jó minőségű dinnyéből túltermelés mutatkozik.

Ugyanakkor tényleg lehet a bolthálózat magyarázata mögött valami, mert számos helyen is lehetett a kisebb lerakatokban, üzletekben látni a 99 forintos árat, ráadásul hűtött dinnyét is árultak ennyiért, ami pedig még némi többletköltséget is jelent. A szóbeli háborúzást követő napokban a Lidl is visszatért a 100 forintot meghaladó árhoz, legalábbis a múlt vasárnapig tartó időszakban megint 119 forintért adta a magyar dinnye kilóját.

A cég kiemelkedő felvásárlója e szezonális gyümölcsnek, már csak azért is, mert itthon nagy tételeket értékesít, s nem mellesleg jelentős exportőre is. Bolthálózata külföldi egységeinek egy részét évek óta éppen Magyarországról látja el kiváló termékkel. A hazai és külhoni üzleteinek ellátását hosszú távú szerződésekre alapozza immár hetedik éve.

dinnye, árháború, Lidl,

Csak győzzünk választani…Fotó: Németh András Péter

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerint viszont a Lidl akciózása nem szolgált mást, mint vevőcsalogatást: az olcsóbbá tett dinnye miatt többen térhettek be az üzletekbe, ahol aztán más termékeket is vásároltak, tehát a dinnyét marketingcélokra használták fel.

A kamara szerint 99 forintért nem lehet jó minőségű dinnyét kapni sehol, azaz az „olcsó húsnak híg a leve” elv érvényesülhet, ami a vevők becsapását is jelenti, mert csökkentett minőségű gyümölcsöt vesznek.

Ezt a Lidl a közleményében leírt helyzet részletezésével cáfolta. A kamara szerint a jó dinnyét 150-200 forintért kellene árusítani, hogy mindenki a pénzénél legyen, de ilyen árakat már csak elvétve látni: manapság 130-140 forint a legdrágább dinnye az árusoknál.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.