Misike szelleme jóra fordítja a rosszat

Korábban elátkozott, most pedig csodatevő helyként emlegetnek egy sírt az átányi temetőben. A helybeli legenda szerint a föld kivetett magából egy kőkoporsót, melyre majd háromszáz éve ezt a feliratot vésték: "Kis Bárczai Mihály szüleinek ölében meghalá Hevesen útjuk közepében. Testét idehozák gyászos sírjába esztendős és tsak öt hónapos korába."

Hazai életCsászár Jenő2005. 06. 17. péntek2005. 06. 17.
Misike szelleme jóra fordítja a rosszat

- Magam sem tudom, mit kezdjek ezekkel a levelekkel! - rakosgatja tele irodájának asztalát Gönczi Mihály, a Heves megyei község polgármestere. Az ország minden tájáról több tucatnyi köszönőlevelet címeztek már a falu önkormányzatának, így a hivatalban annak rendje-módja szerint gyűjtik és iktatják mindegyiket.
Az írások legtöbbje így kezdődik: "Kedves Misike!" A hála ugyanis az 1700-as évek elején elhunyt Bárczai Mihályka lelkének szól. Sokan esküsznek rá, hogy a sírkő megérintése jótékony hatású ezernyi bajra a nőgyógyászati nyavalyáktól egészen a házassági perpatvarokig.
"Vállig elzsibbadt mindkét kezem a sírkövön, mikor megjelent Misike, és azt mondta, meggyógyulok" - silabizálom egy hölgy leveléből, akinek - csodák csodájára - az átányi látogatás után úgy eltűnt a cisztája, mint a szappanbuborék. Akad olyan férfi, aki váltig állítja: egyedül Misikének köszönhető, hogy a felesége, aki elhagyta, visszaköltözött hozzá, s az elvesztett állása helyett újat szerzett. Ugyancsak Átány község vezetőségének címezte a levelét egy hálálkodó nő, aki azt írja: férje 23 év házasság után hagyta el egy "román lotyó" kedvéért. A kétségbeesett feleség felkerekedett, s az átányi temetőben rátette a kezét a csodatevőnek hitt kőre. "A kőfogás után a nő karambolozott a férjemtől kapott kocsival, majd kitoloncolták az országból, ugyanis illegálisan tartózkodott itt" - írja az elégtételt vett feleség. Az ura karácsonykor már pitizett, hogy a hitvese fogadja vissza, a szilvesztert együtt töltötték.
- Sokan azt kérik, táblázzuk ki Misike nyughelyét, mert nehezen lelnek rá. Ám attól tartok, nevetségessé válna a hivatal, ha ilyet tennénk - tanakodik a polgármester. Annyit mindenesetre megtesz, hogy a kéréseket "kézbesíti": ottjártamkor például a fájós lábú, budapesti Gizi néni levelét vitte ki a titokzatos sírhoz. Gönczi Mihály azt meséli, emberemlékezet óta rettegtek az átányiak ettől a koporsó formájúra faragott kőtömbtől, mely arasznyira emelkedik ki a temető földjéből. Megnézették egy mérnökkel, s kiderült: nem a talajvíz sodorta a felszínre. A kőről azt sem tudni, hogy szarkofág-e, azaz rejt-e testet, vagy csak síremléknek szánták, kegyeleti okokból sosem bolygatták meg. Az átányiak inkább kikerülték a temető 13. parcellájában az úton keresztben fekvő sírt. Megérinteni sem merték, mert valaha úgy szólt a mendemonda, az ilyesmi - az öregek szerint - mindig szerencsétlenséget okozott. A helybeliek azt rebesgetik, hogy a környék birtokosainak számító Bárczai család egyik leszármazottját temették ide, aki valamilyen fertőző betegségben hunyt el, utazás közben. Egy korabeli hiedelem szerint a halottat nem volt szabad átvinni egy településen, merthogy az jégverést okozott volna. Ezért földelték el Misikét az átányi temetőben.
{p}
A legenda azt tartja, hogy a lélek valamilyen titokzatos okból tovább bolyongott, s nem nyert nyugalmat, ezért vetette ki a koporsót föld. Furcsaság az is, hogy a sírt - ősmagyar szokás szerint - kelet-nyugati tájolással ásták meg. Átány község egyébként már a XVI. század közepe óta református település. A sírkő ártalmasnak hitt kisugárzása 2004. november 19-én változott meg. Ekkor kivonultak a Boszorkányszövetség papjai és segédeik, és levették a rontást Misike sírjáról. Leplet terítettek rá, koponyát hoztak, gyertyát gyújtottak. Egyúttal egy fából készült pentagramot, ötszöget helyeztek a kőre, s rajta is hagyták, ezzel is biztosítva a jótékony erők tartós hatását.
- Magyarországon még nem hívtak minket hasonló esethez. Élő személyek azonban gyakorta kérnek meg rá bennünket, hogy vegyük le róluk az átkot. A megtisztulási folyamat rendszerint két-három hétbe telik. Az is előfordul, hogy lakásokat, üzleteket kell megszabadítanunk a rontástól, hogy sikeresebben menjenek az ügyek - magyarázza Binder Vilmos boszorkányfőpap.
Mint kiderül, a hazai Boszorkányszövetség tizenegyezer bejegyzett tagot számlál, és férfiak is aktívan ténykednek benne. Hollókőn múzeumot rendeztek be a pogány népi varázslás kellékeiből, Sárréten pedig - ahol az utolsó magyar boszorkányégetést tartották - emlékmű állítását tervezik.
- Az átányi szertartás után hírét vettük egy szlovákiai és egy romániai sírnak is, amelyet ugyancsak kivetett magából a föld. Ez annak a jele, hogy a hitetlen lélek nem nyer nyugalmat - folytatja Binder Vilmos.
Ő serénykedett annak idején az átányi temetőben, hogy megtisztítsa az átoktól Misike lelkét. Mindezt hosszas nekikészülődés után tette: előbb egy szeánszon megidézte a kisfiú szellemét, így tudakozódott halálának körülményeiről. Kiderítette, hogy Misikét a saját szülei átkozhatták el, ők küldték rá a halálos nyavalyát, a pestist. A kisfiú ugyanis törvénytelen gyermek volt. Ezért nem szerepel a Bárczaiak családfáján, ezért nem kapott helyet a családi sírboltban. A másfél éves Mihálykát kereszteletlenül temették el, lelke tehát bolyongott - állítja a főboszorkány. A rontás levétele után azonban a lélek megnyugodott, mi több, mindazt a rosszat, amit eddig tett, most jóváteszi.
- Ha már ilyen jó kisugárzása van e helynek, megvetjük itt a lábukat - mondja Binder Vilmos. Szent Iván éjjelén máglyát gyújtanak, és boszorkányfesztivált rendeznek Átányban. A faluban "szakmai" bemutatót tartnak a bűbájosok: a legifjabb boszorkányok megforgatják a seprűnyelet, az igazán gyakorlott boszik pedig tűztáncot járnak a nyár leghosszabb éjszakáján.

Ezek is érdekelhetnek