Kit hová visz a vonat

A Szabad Föld - lehetőségeihez mérten - segít eligazodni a pártok szövevényes kampányígéreteiben. Szeretnénk összehasonlítható helyzetet teremteni. A választási kampány ideje alatt lapunk hetente egy-egy nagyobb témakört dolgoz fel a négy nagy párt segítségével. Mindig konkrét kérdéseket fogalmazunk meg, s a négy jelenlegi parlamenti párt válaszait kérjük. Mindegyik egyenlő helyet kap, de terjengős válaszok esetén kénytelenek vagyunk rövidíteni a szöveget. A pártok döntik el, hogy élnek-e a számukra biztosított felülettel.

Hazai élet2006. 03. 31. péntek2006. 03. 31.
Kit hová visz a vonat

A Szabad Föld e heti kérdései a közlekedés fejlesztéséről:
1.
Mennyit szán a párt a következő négy évben vasút- és autópálya-építésre, mennyit az alsóbbrendű utak korszerűsítésére?
2. Kinyilvánított uniós cél, hogy 2010-re megfeleződjön a halálos közlekedési balesetek száma 2000-hez képest, nálunk az évi 1300 körüli riasztó szám inkább stagnál vagy romlik. Mi a hiba, amelyre emberéletek mennek rá?

SZDSZ:
1. Magyarországon a rendszerváltás óta egyetlen kormány sem tett annyit autópályák, utak építése érdekében, mint az SZDSZ-MSZP-koalíció. 2002-06 között négyszáz kilométer gyorsforgalmi utat és autópályát építettünk, ezzel megduplázzuk a hazai autópályák hosszát. Az útépítés az SZDSZ számára különösen fontos, mert megkönnyíti Magyarország integrációját az Európai Unióba. Ráadásul oda települnek új befektetők, ahova elérnek az autósztrádák. Új munkahelyek létesülnek, javul a környéken élők életszínvonala.
A szabad demokraták minél több olyan beruházást szeretnének, amely alapvetően magántőkéből valósul meg, s így szakítunk a hagyományos szemlélettel, amely az amúgy is túlterhelt állami költségvetésre épít. A jövőben az Európai Unió által nyújtott támogatásokkal és a magánvállalkozások segítségével kívánjuk továbbfejleszteni a hazai gyorsforgalmiút-hálózatot. A jövőben egyre kevésbé autópályákat kívánunk építeni. Nagy szükség van ugyanis olyan, kétszer kétsávos utakra is, amelyek ma elvágott régiókat is bekapcsolnak a közlekedési vérkeringésbe, ahol a forgalmi igények sem követelnek még klasszikus autópályát.
2007-től a vasútfejlesztésre koncentrálunk. Ehhez a lehető legtöbb európai uniós forrást fel kívánjuk használni. Az első, alapvető lépéseket már megtettük: megalkottuk az új vasúti törvényt, hozzáláttunk a vasútigazgatás vízfejének leépítéséhez, a MÁV ésszerű működtetéséhez. Leválasztottuk az árufuvarozási üzletágat, amely jó állapotban veszi fel a versenyt a liberalizált piacon. Ugyanakkor felállítottuk a Magyar Vasúti Hivatalt, amely őrködik azon, hogy minden piaci szereplő számára egyenlő feltételekkel legyen hozzáférhető a vasúti infrastruktúra. Elsőként Budapesten és vonzáskörzetében valósítottuk meg a közlekedési szövetséget, amelyet a jövőben minden nagyvárosban megvalósítunk. A cél az, hogy a 2010-es évekre olyan korszerű vasúti szolgáltatás jöjjön létre, amelyben az utasok még a vasúti kocsi WC-jében is Európában érezhetik magukat.
2. Sok teendőnk van a közlekedési kultúra fejlesztése terén. Ideges és türelmetlen autózók természetesen több balesetet okoznak. Az utak színvonalának javítása ebben nagy segítségre lehet. Az átszervezett útigazgatásban éves szinten három és fél milliárd forintot takarítottunk meg, amelyet immár az utakra költhetünk. Emellett fontos tennivaló a biztonságosabb városi gyalogos közlekedés feltételeinek javítása is: Budapesten például a metróépítésekkel elérhető, hogy a forgalmas csomópontoknál aluljárókban lehessen majd közlekedni.
A kerékpárosok számára folytatni kell a biztonságos kerékpárutak kiépítését országszerte. A parkolási helyzet javításával (P + R, mélygarázsok stb.) a felszabaduló parkolóhelyeken is kerékpársávokat lehet kialakítani. Az útfelújításokat össze kell kötni a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésével.
{p}
Fidesz:
1. A Fidesz Magyar Polgári Szövetség választási programjának egyik sarkköve az infrastruktúra fejlesztése. Mi azt valljuk, hogy a közlekedés nem luxus, hanem a munkához jutás alapvető feltétele. Az elmúlt négy évben azonban a közlekedés fejlesztésében is felborult az egyensúly. Amíg az állam nagyon drágán és adósságból finanszírozva az autópálya-építést erőltette, addig vészesen lepusztult a közúthálózat, tönkrement a vasút, leromlott a távolsági autóbusz-közlekedés.
A Fidesz szerint lehetővé kell tenni, hogy az emberek gyorsan, biztonságosan és megfizethető áron jussanak el munkahelyükre. Ezért kormányra kerülve elindítjuk a nemzeti vasútprogramot, a családi gépkocsiprogramot és a közúti közlekedés fejlesztésének programját.
A nemzeti vasútprogram keretében a vasutat továbbra is a magyar állam kezében tartva megőrizzük azt a közel hetvenezer munkahelyet, melyet a MÁV biztosít. A családok támogatására és munkához jutásának megkönnyítésére 2007. január elsejével eltöröljük az 1600 köbcentiméteres benzines, a 2000 köbcentiméteres dízelüzemű és az ennél kisebb személyautók regisztrációs díját, és számukra felére csökkentjük az éves autópályadíjat. A közutak egynegyede rossz minősítésű, egytizede pedig balesetveszélyes. Az autóbusz-társaságok járműállománya rohamosan öregszik, és különösen a kistelepüléseken élőknek komoly gondot okoznak a buszközlekedés hiányosságai. Az uniós és hazai forrásokból finanszírozott közúti közlekedés-fejlesztési program keretében felújítjuk a közúthálózatot, korszerűsítjük az autóbusz-társaságok járműparkját. Folytatjuk az 1998-2002 közötti időszakban megkezdett autópálya-építést és a hídépítési programunkat, melynek során a közlekedés szempontjából létfontosságú új átkelési pontok létesülnek a Dunán és a Tiszán. A következő kormányzati ciklusban összességében a hazánkba érkező uniós támogatás mintegy felét az infrastruktúra fejlesztésére fordítjuk.
2. Az aggasztó adatok miatt egyaránt okolhatjuk a rossz minőségű, elavult közutakat, mint a magyar emberek figyelmetlenségét. Ugyanakkor tény, hogy a közlekedési bűncselekmények felett nem hunyhatunk szemet. Ezért a Fidesz a súlyosan romló közlekedésbiztonsági helyzet javítására kiemelten kezeli a közlekedési és autópálya-rendőrség létszámbeli és technikai megerősítését.

MDF:
1. A Magyar Demokrata Fórum programjában a 2006-2010 közt terjedő időszakra az alábbi sorrendet állította fel.
A legfontosabbnak az elhanyagolt közútjaink rendbetételét, a burkolatok és a hidak megerősítését tartjuk. Ebbe a csoportba az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon kívül minden közút beletartozik, mert az elmúlt négy évben ezermilliárd forintnyi útfelújítás maradt el. Az MDF vissza fogja állítani az "útalapot", amely az üzemanyag árába beépített járulékból töltődik fel és csak útkarbantartásra fordítható.
A második helyre a vasút korszerűsítését tettük. A lemaradás több ezermilliárdos, ami uniós támogatással pótolható.
Az elindított autópálya-programokat olcsóbban, korrupciómentesen fogjuk folytatni.
2. A közlekedési balesetek számát a dinamikusan növekvő gépjárműállomány figyelembevételével kell értékelni. Elsősorban a közlekedési morálban van a hiba, ami szigorú és következetes ellenőrzéssel javítható. A másik ok a közlekedés rossz megszervezése. A körforgalom- és az elkerülőút-építési programot gyorsítani kell. Fővonalakon az egyszintű vasúti átjárókat meg kell szüntetni, mellék- és szárnyvonalakon korszerű sorompóval kell ellátni.
{p}
MSZP:
1. Vasútfejlesztésre a következő években alapvetően az uniós támogatások felhasználásával kerülhet sor. Ennek megfelelően készítettük el a következő uniós költségvetési időszakra vonatkozó terveket. Tekintettel arra, hogy az Európai Unió a 2007-2013 közötti hétéves időszakra tervez, a Nemzeti fejlesztési terv II.-ben mi is ilyen időtávra dolgoztuk ki a - hazai önrésszel együtt mintegy 1350 milliárd forintot kitevő - vasúti fejlesztéseket.
A gyorsforgalmiút-hálózat fejlesztési programja vizsgálatakor szakértői egyeztetések alapján arra az álláspontra jutottunk, hogy a GDP 1,5-1,6 százalékának megfelelő (minimum) munkaértéket célszerű a közúthálózati ráfordítások alapjának tekinteni.
Ez a 2007. évben mintegy 325 milliárd forint, melynek háromnegyede fordítható építési, valamint felújítási célokra. Megjegyezzük, hogy a tervek szerint 2020-ban már 540 milliárd forint ez az összeg. Az alsóbbrendű utakra 2007-ben hetvenmilliárd forintot szánunk.
2. Az Európai Unió közlekedéspolitikáját tartalmazó úgynevezett Fehér Könyv 2010-re a közlekedési balesetekben meghaltak számának felére csökkentését irányozta elő. A 2005. félidei értékelés szerint a tagországok időarányosan lemaradtak, ezen belül az újonnan csatlakozott országok lemaradása jelentős. Magyarországon a 2000-ig tartó kedvező baleseti trend megszakadt, és azóta a folyamatosan növekvő motorizációs szint mellett a személyi sérüléses balesetek száma stagnál. A balesetek alapvetően emberi tényezőkre vezethetők vissza.
Érdemes megfontolni a közlekedésbiztonsági civil szervezetek szerepének növelését. A jogkövető magatartásért fokozni kell a rendőri ellenőrzés gyakoriságát, színvonalát emelni kell. Be kell vezetni az "objektív felelősség" jogintézményét azért, hogy a szabálysértések szankcionálása elől ne lehessen kitérni.
További szakmai intézkedések javasolhatók még:
- Jogszabályi intézkedés:
Tájékoztatással kapcsolatos reklámlehetőségek, a közlekedési magatartás formálásának céljával.
- Tájékoztatás, propagandaakciók:
A legfontosabb baleseti okokra való figyelemfelhívás, a tudatosítás céljából több helyen, különféle kommunikációs csatornán.
A magatartás-formálásra való törekvés példaképek bevonásával:
- Útépítési, -kezelői, -fenntartói feladatok:
Az útviszonyokkal kapcsolatos kockázatok csökkentése
Pályaelhagyásos balesetek számának csökkentése
- Forgalomtechnikai intézkedések:
Láthatóság javítására optikai jellegű intézkedések
Dinamikus jelzések az adott helyzethez alkalmazkodás segítésére
Különleges forgalmi helyzetek (pl. terelések) biztonságának növelése
- Ellenőrzési tevékenységek:
Szigorú ellenőrzések bevezetése.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek