Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A MÁV mindenképpen modellváltásra kényszerül, mert a konvergenciaprogram által szűkre szabott költségvetési keretek mellett a jelenlegi formájában nem működhet tovább. Az első lépés a személyszállítás önálló társaságba szervezése: a MÁV Start Zrt. július 1-jén veszi át az anyavállalata közszolgáltatási feladatait. A cég hétezer munkavállalót foglalkoztat majd, saját tőkéje 20 milliárd forint lesz. A MÁV régóta tervezett holding-szervezetté történő átalakításáról viszont csak az év végén lesz döntés. Ez azonban nem változtat a "fogyókúrán", tovább tart a létszámleépítés. A cég irányítói munkakörben foglalkoztatott 2500 dolgozójából a gazdasági tárca döntésének megfelelően tavaly decemberig 987 főtől vált meg, és július elejéig újabb több száz adminisztrátortól és ügyintézőtől köszön el. A jelenlegi valamivel több mint 36 ezer fős dolgozói létszám a nyár végére 29 ezerre csökken. A létszám alakításakor már figyelembe vették a cégből "kiszervezett" MÁV Startot.
A 300 milliárdot meghaladó hiteltartozás felszámolására is készültek tervek, kérdés, ezek mennyiben oldják meg majd a gondokat. Bevételként könyvelhetik el majd az eladott árufuvarozó Cargo Zrt.-ért kapott összeg egy részét. csökkenti az adósságot a MÁV ingatlanvagyonának eladása is. Ez évek óta létező elképzelés, bár részletes program még nem készült. Az viszont tény, hogy a cég által kezelt vagyon nagyobb hányada tartós állami tulajdonban van. A MÁV sajátjaként mintegy 130 milliárd forintnyi ingatlannal üzletelhet, hasznosításukból évente néhány milliárd forint remélhető.
A nagy többséget érintő kérdés: mi történik azzal a hetven szárnyvonallal, mely elsősorban személyszállításra hivatott, de a mostani menetrend fenntartásához 41 milliárd forint hiányzik. A társaság szakértői már dolgoznak a 2008. évi menetrend változatain, de egyelőre nincs döntés arról, hogy milyen sorsra jutnak a még működő mellékvonalak. A közlekedési tárca öt változatban vizsgálja a tervet. Ezek közül a legszerényebb költségigényű változat a tavaly bezárt 14 vonal után jövőre újabb 70 vonalon szűnne meg a személyszállítás. Ráadásul a megmaradó vonalakon is harmadával csökkentenék a személyszállítást. Például a Budapest-Hegyeshalom vonalról valamennyi személyvonat eltűnne, csupán az InterCity és nemzetközi vonatok maradnának.
Ehhez képest az ötödik változat a legkedvezőbb az utas számára, annak ellenére, hogy ez a tervezet is számol 70 vasútvonal személyforgalmának szüneteltetésével. A megmaradó hálózat menetrendjén már nem változtatna, évi 848 ezer szerelvényt tartana forgalomban. A szaktárca a modellekkel nem elégedett, így várható, hogy lesz még változás. Vélhetően a most forgalomszüneteltetésre javasolt 70 vonalból 2008-ban is használnak néhányat.
Nincs tehát még döntés a 2008-as menetrendről, de az utazási igények felméréséhez júliustól új eszközt vezet be a MÁV. Menetjegyével együtt minden utas kap egy úgynevezett viszonylati jegyet is. A 2008-ban a vasút teljes hálózatán megjelenő jegy révén a MÁV már nemcsak azt tudja, hogy utasai milyen messzire, hanem azt is, honnan hova utaznak.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu